5 047 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Baxi, Calmar eller Värmebaronen?
Står i stånd att byta panna i närstående tid då min Euronom från -89 fått en spricka och börjat läcka rejält. Har pluggat rören och kör nu på elpatron i ackumulatortank.
Har spånat på Calmar v33 retro, Baxi bonus light och den nya pannan från Värmebaronen Vedolux 32.
Dessa tycker jag ligger i en rimlig prisbild för mig och har bra mått för att passa in då jag ska ha ner pannan i kälkaren. Har idag 2st ackumulatortankar med 750liter i varje och i den ena sitter en 120l varmvattenberedare.
Nån som har några bra idéer hur man ska tänka, nån som har några erfarenheter?
Eller ska man ha lite is i magen och se om något bra begagnat objekt kommer ut på blocket? Begagnad Nibe Vedex3300 kan det vara något?
Funderar även på att skaffa någon mer tank och installera i samma veva när man ändå håller på.
Mycket funderingar...
Släng in lite tankar och erfarenheter. Antingen blir jag klokare eller bara mer fundersam.
Har spånat på Calmar v33 retro, Baxi bonus light och den nya pannan från Värmebaronen Vedolux 32.
Dessa tycker jag ligger i en rimlig prisbild för mig och har bra mått för att passa in då jag ska ha ner pannan i kälkaren. Har idag 2st ackumulatortankar med 750liter i varje och i den ena sitter en 120l varmvattenberedare.
Nån som har några bra idéer hur man ska tänka, nån som har några erfarenheter?
Eller ska man ha lite is i magen och se om något bra begagnat objekt kommer ut på blocket? Begagnad Nibe Vedex3300 kan det vara något?
Funderar även på att skaffa någon mer tank och installera i samma veva när man ändå håller på.
Mycket funderingar...
Släng in lite tankar och erfarenheter. Antingen blir jag klokare eller bara mer fundersam.
Vänta ett par månader. Många hipsters köper kåkar nu och ska "producera egen el" och liknande sagor. Då åker både fina ved- och pelletspannor ut. Tror inte du behöver kosta på en helt ny panna.
Håller med kolla om du hittar något begagnat först, vikten på pannan säger en del om kvaliten, har du plats så sätt in en tank till men glöm inte ta hänsyn till storleken på expansionskärlet.
Vad gäller vedeldning eller inte beror det mycket på dina förutsättningar men jag ser i tebladen, högre skatter, högre elpriser, sviktande elnät, lägre tillväxt och därmed betydligt sämre pensioner i framtiden, har man då tänkt bo kvar i huset som pensionär med låg pension så lär man ångra bittert om man slängde ut vedpannan.
Vad gäller vedeldning eller inte beror det mycket på dina förutsättningar men jag ser i tebladen, högre skatter, högre elpriser, sviktande elnät, lägre tillväxt och därmed betydligt sämre pensioner i framtiden, har man då tänkt bo kvar i huset som pensionär med låg pension så lär man ångra bittert om man slängde ut vedpannan.
Hade en gammal kombipanna som ersatts med en Vedolux 37.
Har även jordvärme men eftersom huset är gammalt (byggt 1937, sågspånsisolering och tilläggsisolering 1974) och inte plasttätat mår det bra av lite fastbränsleeldning nu och då så inte väggarna blir alltför fuktbelastade.
Är nöjd med Vedoluxen.
Har även jordvärme men eftersom huset är gammalt (byggt 1937, sågspånsisolering och tilläggsisolering 1974) och inte plasttätat mår det bra av lite fastbränsleeldning nu och då så inte väggarna blir alltför fuktbelastade.
Är nöjd med Vedoluxen.
Har en oljepanna som just nu leker ack-tack till en luft-vattenvärmepump (föregående ägares installation)
Funderat på att byta till
1) Pellets
2) Ny bättre luft-vatten med ny riktig ack-tank
3) Bergvärme.
Efter att ha kollat otroligt mycket så kan jag för egen del säga att bergvärme lönar sig inte idag mot en ny luftvattenpump då tekniken för luftvatten kommit ikapp bergvärme i fråga om kostnad per kWh.
kvar är då pellets eller ny luft-vatten.
Har haft pellets i en tidigare kåk och det är ok. Lite pyssel nu och då samt bära pellets.
Har landat i en ny luft-vatten pump då kan man resa bort en-två veckor mitt i vintern utan att vara speciellt brydd om att pelletsen ska ta slut.
Visst det blir nån krona extra i kostnad mot en pelletspanna i installation , men det tjänar man in på att luft-vattenpumpen ger billigare uppvärmning.
Dock ska man komma ihåg att man ökar fuktbelastningen på en kallvind om man slutar elda i pellet/olje-panna och kör luft-vatten istället.
Men om jag skulle ta en pelletspanna skulle det bli värmebaronen för min del.
Funderat på att byta till
1) Pellets
2) Ny bättre luft-vatten med ny riktig ack-tank
3) Bergvärme.
Efter att ha kollat otroligt mycket så kan jag för egen del säga att bergvärme lönar sig inte idag mot en ny luftvattenpump då tekniken för luftvatten kommit ikapp bergvärme i fråga om kostnad per kWh.
kvar är då pellets eller ny luft-vatten.
Har haft pellets i en tidigare kåk och det är ok. Lite pyssel nu och då samt bära pellets.
Har landat i en ny luft-vatten pump då kan man resa bort en-två veckor mitt i vintern utan att vara speciellt brydd om att pelletsen ska ta slut.
Visst det blir nån krona extra i kostnad mot en pelletspanna i installation , men det tjänar man in på att luft-vattenpumpen ger billigare uppvärmning.
Dock ska man komma ihåg att man ökar fuktbelastningen på en kallvind om man slutar elda i pellet/olje-panna och kör luft-vatten istället.
Men om jag skulle ta en pelletspanna skulle det bli värmebaronen för min del.
HejR RLarzon skrev:
Så här tycker jag att du skall tänka, då du funderar på byte av panna och sätta in extra tankar.
1.Accumulator volym är jättebra. Tänk så här i den frågan. hur ofta vill jag vara tvungen att elda!
Ju fler dagar du vill kunna dröja mellan det är dags att elda desto större accvolym. du har ju redan 1500 liter så då vet du på ett ungefär hur mycket en tank till skulle kunna dryga ut det hela.
2. Hur länge tycker du att det är rimligt för dig att elda när det väl är dags?
Hur många inlägg i pannan har du tid med?
Svaret på detta resulterar i hur stor panna du behöver.
Tumregel du kan räkna efter är att det går åt 60kwh för att värma 1m3 vatten 50´C
Det betyder att en panna på 30kw tar som i ditt nuvarande fall 3 timmar + tiden att komma upp i driftstemp med din nuvarande tankvolym att värma från 40 till 90 grader. Har då tryckt in ca 90Kwh i tanken med en tank till på 750 tar det 1,5 timmar till.
Kan tillägga att jag personligen har skaplig accvolym som jag är väldigt nöjd med. 2 st tidigare villaoljetankar som är stagade invändigt med volym på ca 2,8m3 styck +beredare i tekniktank. Jag räknade från början med att höja dessa 50 grader när jag eldade, vilket skulle bli ca 350kwh. visade sig sedan att jag oftast värmer tankarna från 20 grader till 95 grader då jag har golvvärme i huset, även källaren som får sin värme från det som är på väg tillbaks till tanken från boyte schunten., låg returtemp till tank. så jag har då ca 550 kwh som skall värmas.
- Valde då baxi 50Kw panna. vilket innebär att jag får elda ett klockvarv när tankarna är tomma, men det tycker jag inte gör någonting då värmen i tankarna räcker en hel vecka om temperaturen utomhus inte går ned på minusgrader. och jag behöver aldrig elda mer än två gånger i veckan oavsett hur kallt det är ute.
Jag får göra 3 till 4 fulla inlägg, när jag har eldningsdag, dvs ca 0.5m3 ved. Har tvåplanshus + källare på 90m2 per plan.
Ps. jag är nöjd med min Baxi innova 50kw DS.
///BG
för att motiver vedeldning med allt jobb det innebär, måste man tycka att det är både tillfredsställande och roligt. Ser man det som en belastning däremot, är det som någa föreslår, dags att byta till någon typ av värmepump. Själv eldar jag var tredje dag, nu när det är såhär varmt. Annars, var annan. Jag har den Polska billighetspannan Orlan 25kW. Det tar ca: 8 timmar att värma 2 kubik och det avsvalnade huset, från trettio till nästan hundra grader. Även jag gjorde min tank av den gamla oljetanken. Tyvärr överarbetade jag hela projektet så till den milda grad, att jag fick en mindre volym vatten och mycket extrejobb, än om jag bara låtit den vara med lite invändig stagning. Man skall inte pilla med det som redan är klart... vet jag nu!
https://www.byggahus.se/forum/posts/593336
Staffan
https://www.byggahus.se/forum/posts/593336
Staffan
Klicka här för att svara