A
Nu när vi har installerat oss ordentligt i vårt nya hus så har jag börjat kolla lite närmare på uppvärmningen, det är en gammal oljepanna från mitten av 80-talet och en Eurofire pelletsbrännare från 2007.
Det första som hände i april när vi flyttade in var att tändelementet gick sönder så jag bytte det, nu för nån dag sen gick det sönder igen!
När vi flyttade in blev det rejäla smällar från pannan lite då och då (+misslyckade starter) men det fick jag bort med lite fipplande på inställningarna. Minskade startdosen och höjde hysteresen så att brännaren gick längre stunder.
Nu när elementet gick igen så sa rörkrökaren som jag köpte det förra av att eftersom min kombination av panna och brännare inte är så bra (det visste jag sen tidigare) så trodde han att det kanske blir för varmt i brännaren och att elementet därför har gått sönder igen.
Det låter logiskt i mina öron så nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av olika inställningar på just eurofire, ska jag ha kortare mellan tillslag och frånslag och kanske ha lägre högstaremperatur?
Just nu slår den av vid 82C tror jag.

Vi har ingen acktank utan bara det som pannan har, tror det är 120 liter. 2 pers, 85m2, 1,5-plan.
 
Byt ut pannan om du vill h det att fungera. Brännaren är bra. Finns hur tokiga installationer som helst.
Pannan är av typ kontinental skräppanna för olja och gas och är ingenting att lägga ned tid på.
Trång konvektionsdel som snabbt sätts igen och ingen plats för askan.
Det blir för varmt för brännaren när inte röken kan ta vägen någonstans och vid brännarstarten är det lätt att få gengasexplision.
Acktank ska det inte vara till en oljepanna. Finns inget du kan göra genom att justera start och stopptemperatur eller hysteres. Låg effekt på 8-9 kW kanske minskar problemen men då räcker värmen inte till och rökgastemperaturen blir för låg.
 
A
Ja det bästa är väl att byta ut oljepannan.
Ska nog kolla vilka alternativ jag har, kan ju egentligen köpa en "tom" panna som är mer lämplig för pellets och flytta över brännaren.

Vill ändå forsätta med pellets för jag tror att det är bäst att elda i gamla hus med tanke på att den varma murstocken påverkar ventilationen och ger bättre klimat i källaren. Ved skulle såklart också funka men det är bekvämare med pellets!
 
vad har du för effekt på brännaren nu?

detta påverkar ju drifttiden väldigt mycket, du får bäst ekonomi med att ligga på just det effektbehovet du har för huset.

räkna ut ditt effektbehov sen ställer du in brännaren efter detta.

du kan räkna ut din effekt med en brevvåg.
starta brännaren och när den har gått in i driftfas så tar du lös slangen och sätter en påse där och varje gång skruven matar så hamnar det i påsen och du får slänga lite för hand i brännaren så den håller sig brinnande.

detta gör du i 10 minuter sen väger du pelletsen i påsen och då kan du kika här vilken effekt du har.

8 kW = 275 gram
9 kW = 310 g
10 kW = 345 g
11 kW = 380 g
12 kW = 415 g
13 kW = 450 g
14 kW = 485 g
15 kW = 520 g
16 kW = 555 g
17 kW = 590 g
18 kW = 625 g
19 kW = 660 g
20 kW = 695 g

om jag räknar högt har du ett effekthehov på cirka 6Kw så brännaren kan du ställa på 8Kw så får du långa och sköna driftstunder helt perfekt är det ju om du inte har några stopp alls utan den går hela vintern.

sen installera en rökgastemp så att du kan ställa in luften ordentligt till brännaren. när du väll har bra färg på lågan kan du börja laborera med turbolatorer för att sänka tempen på rökgaserna plus att du får en indikation när det är dags att sota ur pannan.

plus att ju längre drifttid du har destu mindre starter har du vilket gör att ditt tändelement håller längre. men ca 1år ska det hålla iaf

jag ligger nysotat på cirka 150-160grader en halvmeter från pannan och sotar vid 190-200 grader och då brukar det ha gått 2 veckor.

har min brännare på 14,5Kw till 160Kvm
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kör du 14,5 kW i en Baxi Baltic?
 
johanpelle skrev:
Kör du 14,5 kW i en Baxi Baltic?

nejnejnej, jag har inte en sådan själv, utan jag har en Albin futura panna med en märkeffekt på 30Kw med olja
 
A
Tack för infon om hur jag kollar effekten, det ska jag kika på när jag har fått igång brännaren igen.
Går det inte att simulera en körning med olika inställningar, alltså utan att brännaren är igång på riktigt, att bara skruven går som om det vore skarpt läge?
 
Brännaren har ett TEST läge så den matar pellets i 3 minuter.
Ladda ned brännarhandboken och läs.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/eurofire20-millenium3_S.060911_rev12.pdf

Kan du stoppa in en bättre fungerande begagnad panna själv så är det läge att skaffa nu när värmepumpsinstallationerna kommit igång. Kommer du in i september blir tillgången på pannor liten.
En kall vinter med Baxi Baltic med ideliga driftstopp, gengasexplosioner och uraskningar bör du försöka undvika.
 
A
Nyss hemkommen från semester så dök jag ner i pannrummet och testade lite saker.
Tändelementet fungerar, har gjort många starter och den blir varm varje gång så min första felsökning var fel.
Det som hände innan den började strula och missa starter var att jag höll på att köra ur veckoförrådet av pellets för att kunna rengöra skruv och behållare. En dag hade den stannat och displayen larmade så jag antog att det var pga för lite pellets och tänkte inte mer på det, det blev dock inte helt tomt i behållaren.
När den fortsatte att missa starter efter rengöring av skruv så trodde jag att elementet hade gått sönder igen men nu har jag alltså kollat mer noggrant.

Det som händer är att fotocellvärdet pendlar och är allmänt väldigt lågt även när jag hör att det brinner för fullt, den går upp mot 6-700 för att sen kunna dyka ner till under gränsvärdet en bra stund och då larmar det och brännaren avbryter startförsöket. Jag kopplade ur slangen och matade pellets manuellt och samma sak där, när startförsöket avbryts stannar fläkten och då blir det sämre fart på lågan.
Låter som att det är dags att byta fotocell va?
 
Testa att rengöra den med t-doja och en trasa. Den kan bara vara skitig. Funkade på min. Men nu våt jag inte hur din brännare är byggd
 
Du har nog för dåligt drag på sommaren så röken åker inte ut och elden kvävs.
Går fotocellen upp i normalt värde först är den knappast smutsig men rengöra skadar inte.
 
A
Ja det finns säkert många orsaker till driftstörningar, tex gengassmällarna som tidigare ägare hade hela tiden och som försvann helt när jag justerade lite och ser till att sota ur varje gång jag fyller veckobehållaren.

Följde råden om att rengöra fotosensorn och nu har den faktiskt gått i 7-8 timmar utan avbrott så det är väl bara att hålla tummarna. Ska nog köpa en sensor ändå, den pendlar fortfarande mycket i värde under uppstart, ibland är den nere under gränsvärdet ganska långa stunder så det är nog nära att starten avbryts ibland.

Men just nu går den, stort tack till alla råd!
Är nog bara att börja planera för ett pannbyte framöver...
 
När den dippar i värde är det när den matar in pellets? Om svaret är ja kan din mätning vara för hög
 
Borra upp de två hålen som fotocellen ser igenom till 8mm (6mm från fabrik), problemet är åtgärdad med senare mjukvaror där fotocellsvärdet går upp till 1000. Gissar att ditt går till 100 eller 255 om det är en Millenium II plc (svart låda).

/danso
 
A
Nej, den dippar lite när som helst tycker jag.

Jag har Millennium 3, med 1000 som maxvärde på fotosensorn, har 80 som lägsta gräns nu.
Behöver jag borra upp hålen ändå eller ska 6mm vara ok för min programvara?
Jag tyckte faktiskt att det var väldigt små hål och de sitter högt upp också, men jag vet inte om sensorn känner av ljus eller värme och jag antar att tillverkaren har provat lite olika ställen för hålen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.