Byggahus.se
Hej!

Fick ett sprillans nytt Bauknecht frysskåp för något år sedan som sades, vilket så verkar helt klart, vara defekt. För någon vecka sedan startade jag upp det, ställde in temperaturen på -19 och efter ett antal timmar var det nere på inställd temperatur. Frysskåpet skötte sig alltså helt utmärkt i en vecka, vilket jag ganska frekvent kollade, men efter beslutet att ställa det på plats i köket för en provrunda så började temperaturen åka upp och ner.

Beslutade då att logga temperaturen inne i skåpet med min bänkmultimeter, ja jag vet att det kanske är en smula "skjuta mygg med kanon", men fick i alla fall en märklig graf där frysen tidvis skötte hysteresen med vad jag kan tro är okej och då ca 5 graders spann. Nu kan den sköta sig några cykler, men sedan sticker temperaturen upp mot nära 0 och dyker sedan ner till ca minus 22-23. Hade tänkt spara mätdata, men fick bli en bild vilken jag nu ser är väldigt dålig och som jag också bifogar. Jobbar med elektronik men är definitivt långt från någon expert i detta område så hjälp mottages tacksamt.

Lade till en extra bild med bättre kvalité som jag tog i skrivande stund. Ja ... så ser eländet ut!

• Digital multimeter visar temperaturgrafen för ett frysskåp med instabil temperatur vid -19 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter med en temperaturloggningsgraf visar temperatursvängningar, temperaturdisplay visar 0.2°C.
    Skapa konto
kan ju varit i samband med en avfrostning och den har haft svårt att få ner kylan

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
Tack för svar electroluxaren!
Så kan det kanske vara. Lite märkligt ändå att temperaturen kliver upp till noll och t.o.m. plus, men av vad jag läst på forumet så förstår jag att du har full koll på det. :D Gör det stor skillnad om jag lägger in lite frysvaror eller spelar det ingen roll? Tänkte att det ackumulerar kylan eller är jag helt ute och cyklar. Tog en bild på loggningen fram till nu och den verkar sköta sig riktigt bra. Vad säger du om den här loggen?

• Temperaturloggningsdiagram på en skärm som visar fluktuationer över 15 timmar 44 minuter.
    Skapa konto
Tog en till bild till på loggen vid ca 19 timmars körning och som det verkar fungerar den nu precis som förra veckan jag testade, men varför dessa långa - om det nu verkligen är det och med nästan fyra timmar över -12 - avfrostningsperioderna? Kanske skulle jag kolla om frysen kör avfrostningsslingan under de höga temperaturavsnitten genom att mäta i kontaktstycket på kretskortet för det är väldigt lättillgängligt? :D

• Bild på ett digitalt multimeter som visar en temperaturloggningskurva med en avläsning på -18.1415 °C och förfluten tid på 19 timmar och 0 minuter.
    Skapa konto
Innan läggdags installerade jag EasyDMM på laptopen och sparade en skärmdump på loggen från multimetern. Som synes börjar temperaturstegringen igen. Vad i hela friden?! :rolleyes:

• Temperaturloggningsgraf på en datorskärm visar temperaturstegringar och fall över tid med tidsangivelse nederst.
    Skapa konto
Har du inga matvaror i frysen får du dessa temp dippar under avfrostningen.

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
Tusen tack för det zica! :D

Ställde frågan tidigare i tråden om det gör skillnad med matvaror i frysen och nu fick jag det bekräftat; tack! :D Har kastat in en hel del fruset bröd och ett stort köttstycke i Bauknechten och då lär det väl visa sig då avfrostningen kör igång. En fråga: körs avfrostningen på fasta intervall och vad brukar då tiden mellan dem vara? Ser nu i loggen, som nu är ca 14 timmar lång, att någon uppgång i temperatur har inte dykt upp. Peaken i slutet slutet är då jag öppnade dörren och lade in matvarorna, men det är en innan som varar ca 1,5 timme.

• Temperaturloggningsdiagram för en frysenhet som visar temperaturvariationer över en period på 14 timmar och 58 minuter.
    Skapa konto
Blev ganska lugnt efter matinläggningen; vilket man ser efter den vassa matinläggningspeaken i slutet! :crysmile: Får se hur den sköter sig för nu verkar den göra det den ska och att den är trasig, enligt den jag fick den av, lär i så fall utkristallisera sig senare. :thinking:

• Temperaturövervakningsdiagram som visar en temperaturfall efter en spets som kan vara matinläggningen.
    Skapa konto
Hej!

Dessvärre larmade frysen vid 9-tiden på morgonen med trista -10 och fortsätter stiga mot plus och det med lätt ljummen kompressorn igång. Den verkar i alla fall ha fungerat under natten men vad kan göra att detta händer? Lastade in, som jag tidigare skrev och fick tips på, lite olika saker plus också en massa kylklampar; alla dessa kom direkt från frysboxen. Vore jättetacksam för tips om hur jag ska gå vidare. :)

Borde redan från början delat med mig om vad det är för modell på Bauknechten, men det enda jag hittat - bifogar bild på det och frysskåpet - leder ingenstans då jag söker på webben, men kanske ändå varit till hjälp med bilderna. Kanske finns den också under annat fabrikat?

• Bauknecht frysskåp med öppen temperaturdisplay som visar -2 grader och stängd dörr.
    Skapa konto
  • Modellnummer och informationsetikett på frysskåp av märket Bauknecht.
    Skapa konto
Du bör ha en lapp där det står Service och en streckkod samt Ett 12 siffror långt nummer

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
Tack för svar electroluxaren! :D

Med ljus och lykta har jag letat på skåpets alla ytor, men det enda jag hittar är det i bilden. Är det något annat jag kan dela med mig av som kan vara till hjälp för att lista ut vad det är för ett frysskåp?

Tack för att du tar dig tid electroluxaren. :D

Har du dragit ut alla lådor i skåpet och tittat efter märkskylten ?

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
A Aeroabuser skrev:
Har du dragit ut alla lådor i skåpet och tittat efter märkskylten ?
Japp det har jag gjort Aeroabuser. Det lilla jag donat med frysskåp så verkar de, precis som du säkert har koll på, sitta inne på någon av väggarna i frysen. Nu har den åter gått ner i temp och lär väl sköta sig något tag till - mysko!

Svårt att säga vad som är fel, ger ett par Kanske fel

På dom skåpen jag meckat med så satt det iaf
2 temperaturgivare som ”pratar” med varandra genom elektroniken.
ena givaren sitter då i förångaren och en luftgivare som sitter framkant av förångaren. Troligen då den som sitter i förångaren som är defekt/glappar. Sitter mest utsatt för fukten
som kan tränga in och påverka motståndet i givaren.

eller något fel på kretskortet

eller fläkten som kärvar. Går trögt.

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
A Aeroabuser skrev:
Svårt att säga vad som är fel, ger ett par Kanske fel

På dom skåpen jag meckat med så satt det iaf
2 temperaturgivare som ”pratar” med varandra genom elektroniken.
ena givaren sitter då i förångaren och en luftgivare som sitter framkant av förångaren. Troligen då den som sitter i förångaren som är defekt/glappar. Sitter mest utsatt för fukten
som kan tränga in och påverka motståndet i givaren.

eller något fel på kretskortet
eller fläkten som kärvar. Går trögt.

Tack för svar Aeroabuser! :)

Ska sänka ner plastlådan där förångaren huserar och kolla in om det sitter en givare där. Den för temperaturen i skåpet sitter ca en decimeter under förångaren och mot bakväggen. Ska också plocka ut kretskortet och kolla in kablaget på in- och utgångar och mäta därifrån. Däremot, gissar jag, sitter det väl också en typ av överhettningsskydd för avfrostningsslingan. Bara jag får koll på hur systemet fungerar så kommer det gå en smula lättare att felsöka. Jo, hur ofta körs avfrostningen och är det temperaturgivaren vid förångaren som säger till när tillräckligt hög temperatur har uppnåtts och slingan avaktiveras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.