Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bauhaus lägger allt ansvar på leverantören vid reklamation

1. L
    Medlem · 8 inlägg

Louis27

Medlem
    Bauhaus överlåter allt ansvar på leverantören som oftast såklart inte godkänner kundens reklamation och då godtar inte Bauhaus reklamationen. Detta saknar helt relevans för felansvaret.

Vi kunder har slutit ett köpeavtal med Bauhaus inte dess leverantör. Om Bauhaus har problem med avtal med leverantören är inte kundernas problem.

Haft Bauhaus egna märke CAMARGUE badrumsmöbler o blandare i 2-3 år och samtliga är trasiga och eller har defekter. En blandare läckte vatten konstant. En annan reglerar inte kallt & varmt. Samtliga blandare har gått sönder och går inte att använda. Skruvade isär de och såg att det är mycket billigt materialval i deras produkter.
    Själv haft mycket med Kina att göra med fabriker o tillverkare. Det är upp till deras kund att välja kvalite och vad de vill betala. I detta fall har Bauhaus egna märke valt väldigt billig kvalite.

Kundservice rekalamations.avd. är helt omöjliga att ha med att göra, även dess chefer. De svarar inte på återkoppling och går inte med på några lösningar överhuvudtaget utan endast accepterar leverantörens svar.

Har flertalet gånger recenserat på Bauhaus sida på produkten men de väljer att inte ta med någon form av kritik. Samtliga recensioner har 4-5 stjärnor. Jag vet att flertalet har problem med dessa blandare o annat. Är det falska recensioner?

Som tur är har jag ekonomi att köpa nytt och det blev äkta Svensk kvalite som håller!

Håll er undan Carmargue och billiga VVS produkter från Bauhaus.

Bojkotta Bauhaus!

Redigerat 22 mar 2021 18:53
  2. V
    Medlem · Västernorrland · 1 001 inlägg

Vector

Medlem
    .... ja, det märket har inte kvalitet som ledstjärna.... tyvärr.

3. T
    Medlem · Österbotten · 435 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Finns det ens någon distributör som tar ansvar fullt ut för en leverantörs räkning? Jag uppfattar nog som man alltid är tvungen att direkt gå på leverantören om man vill få nån sorts lösning inom en inte helt orimlig tid. Hur ser juridiken ut, kan man kräva att distributören tar allt ansvar gällande garantinärenden etc för en leverantörs räkning?

4. S
    Husägare · Skåne · 256 inlägg

s97danl

Husägare
    Butikers egna märken brukar inte vara topp. Det vet man tyvärr inte innan man testat.
    Det som är bra ena månaden kan vara tillverkat av en skittillverkare nästa.

5. L
    Medlem · 8 inlägg

Louis27

Medlem
    Ansvaret ligger alltid på den ni sluter ett köpeavtal med, det andra är internt mellan de andra.

Jag har ofta kontaktat leverantören och fått nya produkter och ibland fått helt outstanding första klass service.
    Orka att dra företag inför rätta trotts lovande resultat. Vid större fel såklart, ja då drar jag de inför rätta. Finns mycket man kan göra för att oseriösa företag skall göra rätt för sig annars ansöker man om konkurs pga ingen likviditet i bolaget pga de kan ej betala fakturor som ni skickat etc etc.. Som oftast om det går igenom då ber de dig snällt om att dra tillbaka ansökan och går med på en förlikning.

Jag är trött på oseriösa företag...

6. U
    Medlem · 284 inlägg
    Varför tar leverantören inte reklamationen? Påstår de att inget är fel eller att det är handhavandefel? Det är vanligt att det är leverantören som tar reklamationen..

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 114 inlägg

Rubb

Medlem
    Vad är motiveringen till att de inte godtar reklamationen då?

Du skriver att sakerna är 2-3 år och det måste väl vara Konsumentköplagen som gäller här. Gör ett antagande här om att det inte finns någon annan utfästelse här i form av garanti på produkterna.
    Du har rätt att reklamera en vara inom 3 år så av texten att dömma så uppfyller du detta.
    Däremot har det gått mer än 6 månader så bevisbördan ligger här på dig att visa på att felet på produkten är ett ursprungligt fel som fanns vid leverans. Vill du gå vidare bör du lägga fokus på denna del.

Frågan jag ställer mig här som någon gärna får fylla i. Hur länge kan man som kund förvänta sig att en produkt fungerar?
    Billiga produkter med dåligt materialval kan man väl som kund inte förvänta sig ska fungera lika länge som dyrare produkter med bättre materialval?

Dåligt materialval som får till följd att en produkt slutar fungera inom 3 år är det att anse som ursprungligt? Isåfall känns det som att 3 år är den magiska gränsen för hur länge en produkt måste kunna fungera.

Som slutklämma är det när det går fel som de bättre försäljarna visar fram fötterna. Kränga varor kan nog alla.

8. L
    Medlem · 8 inlägg

Louis27

Medlem
    Är väl insatt i det juridiska. Vill bara upplysa om hur Bauhaus beter sig och hoppas de ser detta inlägg.

Utan att ha besiktigat produkten så godkänner "leverantören" inte reklamationen men totalt orelevant då det saknar laglig grund.

9. R
    Medlem · 114 inlägg

Rubb

Medlem
    Följdfrågan blir ju nästan, vilka bevis har du lagt fram till att felet på varan är ursprungligt?

• Laddar…
  10. L
    Medlem · 8 inlägg

Louis27

Medlem
    Tillräckligt med bevis. Inte det som är problemet.

11. R
    Medlem · 114 inlägg

Rubb

Medlem
    Är väl väldigt stor del av problemet.
    Bauhaus behöver inte godkänna en reklamation om kunden i det här fallet inte kan bevisa att det är ursprungligt.
    Sen kan man alltid tycka att Bauhaus kan ge goodwill men det är inget som dom måste göra.

Jag tycker att det hade varit intressant att få se dessa bevis du besitter för jag vet inte själv hur jag skulle kunna bevisa ett ursprungligt fel 2-3 år efter ett köp.

12. R
    Bannad · Mellan Sverige · 137 inlägg

Rörmokaren84

Bannad
    Hej

Jag skulle nog kunna gissa att något annat ligger till grund för att dem inte tar reklamationen.

Jag har i arbetet flera ggr haft ett samarbete med ansvariga gällande reklamation på camargue som i sin tur är ett märke under bath deluxe.

Dem jag har kontakt med i jobbet sitter i Tjeckien o är svenskar.

Lika smidiga dom mora gruppen och oras.

Så gör ett försök till tycker jag

• Laddar…
  13. L
    Medlem · 8 inlägg

Louis27

Medlem
    Jasså! Jag har sökt efter deras kontaktuppgifter men finner det ej. Brukar som oftast lösa sig vid kontakt med leverantör. Men kontentan i mitt inlägg är att Bauhaus kan inte lägga ansvar på leverantören. Det är internt mellan de.

14. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 1 980 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Är själv mycket nöjd med Bauhaus och reklamationer. Köpte en duschkabin snorbilligt för ett par år sedan. Vid montage gick allt åt helvete, och det slutade med att jag slängde hela skiten på soptippen. Då jag tidigare reklamerat en trasig avloppsdel så ringde kundtjänst upp mig och frågade om det nu var frid och fröjd. Nej svarade jag, skiten ligger på soptippen. Spydde en hel del galla över kabinen.

Kundtjänst ringde upp någon dag senare och förklarade att leverantören inte kunde godkänna reklamationen då jag slängt den. Jag förklarade att det inte var en reklamation, utan bara en information om den värdelösa kabinen. Bauhaus gav mig dock ett presentkort på 1000:- som plåster på såren, utan att jag ens begärde någonting! Kabinen kostade 1995:- på rea...

Kabinen var verkligen rutten, speciellt monteringsinstruktionen som bestod av ett ark stor som DN var en gång innan de blev tabloid.

15. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 588 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Enligt konsumentverket tidigare utlåtande så har bevisbördan oftast varit att man ska kunna uppvisa att produkten inte har onormalt slitage. Det är oerhört svårt för en butik att komma undan i fallet av en kran (enligt min fritids konsumentjuridik åsikt)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.