Efter visst felsökande kunde jag konstatera att batteriet i min nyinköpta klippare var stendött. Efter jag plockat isär den och mätt visade det ~2,5 volt. Efter det reklamerade jag till online handlaren, där de konstaterade min slutsats efter jag skickat in film på felsymptomen. Ett nytt batteri skulle skickas till mig på posten (få se om det dyker upp). Efter jag väntat i mer är två månader så tog jag saken i egna händer och monterade isär batteriet och med hjälp av laddaren skickade dess spänning direkt på batteripolerna (fick löda bort skydds/övervakningskretsarna). Efter en halvtimme hade spänningen stigit över 22 volt varefter jag fixade tillbaks allt för att ladda de sista på normalt sätt via laddstationen. Strömmen under laddningen var ~2,6A. Både laddare och batteri blev halvljumna. Om jag kommer ihåg rätt så stod det 18650 på cellerna.

Håller för övrigt med flera forumskrivare att roboten via vissa tester, manualen och databladet är totalt översåld. Maskinen svarar inte alls upp till det man kunde tro utifrån den informationen. Man får försöka underlätta för den det man kan samt inte lämna den ensam. Fabriksåterställning lite då och då när den flippat ur. Iofs är det väl det man kunde förväntat sig av en Kina maskin. Man får tänka som att man köpt den via AliExpress från någon Kinesisk småstadstillverkare (~1 miljon inv.). Dvs; Hyfsat kopierad hårdvara, Katastrofal mjukvara, Alla upptänkliga funktioner, Ingen support, Dyra reservdelar.

• Gilla
benis
  • Laddar…
En varning med att göra så med batteriet är att djupurladdade li-ion batterier kan vara permanent skadade. Så håll koll på när du laddar batteriet.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Så här ser packen ut inuti. Acken heter 18650P. Tempgivaren och kortet petar man in mellan batteriraderna.

• Öppnad batteripack med 18650P-celler och synliga temperaturgivare samt kablage på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak till, måhända drar övervakningskortet lite tomgångsström. Var nog därför min klippare var död, in the first place. Det står på packen att den skall laddas var tredje månad. Kan vara bra att tänka på under vinterförvaringen. Måväl!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.