Byggahus.se

Batteridrivna köksredskap

1. A
    Medlem Nivå 5
    Finns det någon tillverkare som har olika batteridrivna köksredskap, tex elvisp och mixer, med gemensamma utbytbara batterier på samma sätt som verktyg som borrmaskiner, sticksågar osv har?

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    Jag tycker det bör finnas men har inte sett något vettigt. Tycker t.ex. Bosch bör kunna klämma ut något.

3. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Makita har en kaffebryggare. Det finns ju också en hel del batteridrivna dammsugare.

Anledningen till att det inte är någon stor efterfrågan på batteridrivna köksmaskiner är väl för att det sedan länge varit vanligt med hyfsat gott om uttag i kök, i kombination med att de flesta köksmaskiner används i princip stationärt.

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 16
    kalkonsåg har jag sett någonstans, sen är ju mjölkskummare vanligt. Kan ju vara så att det inte är så många verktyg som behövs, jag har nästan bara elvispen som inte är stationär. Vore dock grymt skönt med en batteridriven elvisp.

Våffeljärn, paninigrill och kaffebryggare drar väl lite för mycket effekt.

Nu när jag funderar på det kanske man skulle ta och köpa en skruvdragare på lidl och bygga om..

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 5
    Jag tänkte på det häromdagen när jag körde elvispen och eluttaget sitter på vänster sida där jag brukar stå. Har sett makitas produkter för jag har deras sladdlösa borrmaskin. Men jag har uppfattat deras kaffekokare och dammsugare som portabla att ha med sig på olika byggen. Elvisp och stavmixer hade varit skönt ha sladdlösa.

6. A
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  7. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    En bekant har en sommarstuga på en ö utan framdragen el. Han kör just elvispen med hjälp av en ballongvisp i en mindre skruvdragare (typ makitas 10,8V) då hon lessnade på en sån där handvevad visp med utväxling. I övrigt som man gjorde förr, kaffet görs genom att vatten kokas på gashällen och hälls genom en klassisk filtertratt ner i en termoskanna. Brödet rostas på samma vis över gashällen på ett raster https://www.seasea.se/brödrost?gcli...2tNxED7VlPguemAS4nDBOPWhLz6Q6jrBoCI6oQAvD_BwE
    Dammsugare har han ingen utan man sopar och moppar även om det ju finns batteridrivna. Däremot har han batteridrivna verktyg för att kunna bygga och fixa med stugan, laddas med solceller precis som mobiler och annan elektronik. Tror helt enkelt inte att det finns någon marknad för batteridrivna köksmaskiner, lösningen är nog tyvärr att dra fram fler eluttag i köket, det kan man aldrig ha för många av.