1 453 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Batteridriven cirkelsåg till nätdriven?
Hej!
Är galet trött på min batteridrivna cirkelsåg som alltid drar ur batterierna efter kort stund och funderar därav ifall, och i så fall hur, man kan göra om den till en kabeldriven såg istället?
Nuvarande batteri ligger på 18v, 1.3Ah.
Tack på förhand
Är galet trött på min batteridrivna cirkelsåg som alltid drar ur batterierna efter kort stund och funderar därav ifall, och i så fall hur, man kan göra om den till en kabeldriven såg istället?
Nuvarande batteri ligger på 18v, 1.3Ah.
Tack på förhand
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
De flesta märkena har olika storlekar på batteri. Köpa ett med fler A ?
1.3Ah är enligt mig väldigt lite för en cirkelsåg. Skulle rekommendera 4.0Ah eller mer. Och kör du mycket är två batterier att föredra så du har ett laddat att växla till.solomonqt skrev:
I Martenw skrev:
Är inte ute efter ett nytt batteri. Det alternativet vet jag redan.S S_B_O skrev:
Tack ändå.
https://www.electrokit.com/dimmer-2...e0g5ll-_sQOzuhu9x6tiAV-u01hmbrwhoCtZMQAvD_BwE
sågens motor skiter i om det är ac eller dc.
sågens motor skiter i om det är ac eller dc.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Kort svar. Ja det går. Men det lär knappast vara ekonomiskt försvarbart, utan mera bara ett roligt hobbyprojekt.solomonqt skrev:
En ny eldriven cirkelsåg är så mycket bättre och billigare att det inte är försvarbart att laborera med att konvertera en batteridriven maskin av ekonomiska skäl.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Problemet är strömstyrkan, eller snarare bristen på sådana från annat än batterier. Ditt laptop nätagg levererar kanske (säg) 5A. En batteridriven borr drar 20-30A. Det krävs ett mycket stort nätagg för att leverera så stor ström. (Skall du köpa ett så blir det nästan garanterat billigare att köpa en ny maskin.)solomonqt skrev:
Sedan så är inte sådana nätagg så vanliga. Om det vore 12V (säg 14V eller så) så finns det batteriladdare o dyl som levererar de strömmarna. Eller ett vanligt startbatteri till bilen med kabel.
Kabeln måste dessutom vara ganska grov, eftersom spänningen är så låg som ~18V. Så den blir inte billig heller vid de strömuttagen. (Det krävs egentligen 4-6mm2 kabel eller så för att en säkring skall lösa i rätt tid vid 25A belastning).
Liknande trådar
-
Ny motor till Ryobi cirkelsåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gå ner i storlek på sågklinga till cirkelsåg?
Bränt 3-fas motor till bordcirkelsågen - Går den laga?
Cirkelsågklinga till kap och gersåg?
Styrskena till Ryobi cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon