Byggahus.se

Båtel 230 volt, behövs egna säkringar?

1. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Amerikansk båt som ska gå från 115 volt till 230 och jag undrar vad som krävs då jag fått lite olika info från elektriker i min närhet.

Inkommande CEE med jordfelsbrytare finns.
    Kablage 600 Volts 2,5 mm2 finns draget, alla 115 V uttag bytes till 230 V.

Brukare:
    Batteriladdare
    Några uttag för laddning av mobiler, tv mm
    Varmvattenberedare
    Micro

En elektriker säger att jag ska ha egen normcentral och den andra säger att det räcker med jordfelsbrytare innan distribution till respektive uttag/brukare. Vad säger expertisen?

Jag kommer beställa installationen men vet inte riktigt vad jag ska speca :thinking: vill ju ha en godkänd och säker anläggning men å andra sidan inte massa prylar som kanske inte behövs.

2. K
    Medlem · stockholm · 2 301 inlägg

Kane

Medlem
  3. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Verkar ju lovande, firma som jobbar på uppdrag av trafikverket m.fl. och säljer egna produkter :surprised:
    Mao så egen 2-polig brytare behövs per brukare utöver jordfelsbrytaren 10mA.

4. Bästa svaret

K
    Medlem · stockholm · 2 301 inlägg

Kane

Medlem
  5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 059 inlägg

GK100

Medlem
    Ett tvåpoligt skydd och JFB så är du på rätt sida minimum. Sen kan det så klart av olika skäl vara bra med fler säkringar för olika förbrukare men knappast nödvändigt om man klarar sig sett till area och ström. En sak att se upp med är att sk personskyddsautomater kombinerad säkring och JFB inte passar här som ensamt skydd på grund av att de normalt inte har avsäkring i N anslutningen. Det kräver mer eller mindre hypotetiska fall där det kan komma in men ändå vettigt att tänka på och enkelt att undvika med skilda komponenter.

6. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
  7. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Ja det blir brytare på resp brukare... minimum för laddare, vvb, uttag.

2-polig PSA som bryter på både JFB och säkring verkar nästan stört omöjlig att få tag i men Hager CCA216D verkar vara en sån. Finns i Tyskland för ~900 kr så det är ju ok.

I så fall borde jag kunna köra en brukare (laddaren) direkt på PSA (16A) men även leda vidare till några 10A 2-poliga brytare?

8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 059 inlägg

GK100

Medlem
    Så snart man börjar bygga på med flera grupper är det nog mest gynnsamt både i pris och logik att utgå från en ren tvåpolig JFB och sen de säkringar men behöver efter den.

• Laddar…
  9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 256 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Är inte CEE-donen skiftade på bilden? Tycker det ser ut som om honuttaget sitter på båten och hanen på land, titta på hur locken är ritade...?

Nåväl, i övrigt är jag landkrabba med små kunskaper rörande båtliga ting, en av de få saker jag vet är att man får se upp med jord i samband med landström. Risk för korrosion pga vagabonderande strömmar, båten blir jordtag åt omgivningen
    Däremot har jag lite erfarenhet av amerikansk el och mitt tips är att se över och gå igenom hela den amerikanska landströminstallationen, även om den inte behöver utföras enligt reglerna för "starkström" på land så brukar amerikansk el vara lite risig, slarvig i utförande och utgå från lite andra principer vad gäller beröringsskydd, användande av metalldelar osv. Lite grövre, klumpigare matriel som å ena sidan ofta är robustare och tål stryk men sämre beröringsskydd, lite ålderdomligt utförande, man skyddar sig med lägre spänning, 115V. Lite som svenskt 50-tal.
    Se upp med saker avsedda för 60 Hz som inte gillar 50 Hz. Säkringar brukar även vara grövre, kan vara läge att byta till klenare.

10. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Bra poäng men allt 115 v åker ut utom kablage, huvudbrytare och 2 uttagsbrunnar.
    Någon som vill ha en micro 115 v 60 Hz från 1990-talet? :crysmile:
    Ang CEE donen ser det onekligen lite skumt ut på bilden, på båten är intaget rätt i varje fall (y)

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 7 inlägg

Täpp_Hans

Medlem
    Motorbåt och båtens jord bör vara motorn.
    Ska du ligga mycket på landström fundera på isolationstrafo.
    Förutom jfb
    2pol säkring för varje förbrukare

Redigerat 4 dec 2020 21:42
    • Laddar…
  12. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Så här får det bli.
    PSA Hager CCA216D 10 mA, 16 A, typ A
    Brytare Schneider 2-polig 10 A, typ C

ps, jag är medveten om att skissen är fel map in/ut ur brytare/PSA (är ju inte elektriker ;)).

13. tttomten
    Husägare · 2 210 inlägg

tttomten

Husägare
    Driftsatt och kontrollerat(y)
    Nu är det bara 12 voltssystemet kvar att bygga om.

Tack för hjälpen!!!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.