Amerikansk båt som ska gå från 115 volt till 230 och jag undrar vad som krävs då jag fått lite olika info från elektriker i min närhet.
Inkommande CEE med jordfelsbrytare finns.
Kablage 600 Volts 2,5 mm2 finns draget, alla 115 V uttag bytes till 230 V.
Brukare:
Batteriladdare
Några uttag för laddning av mobiler, tv mm
Varmvattenberedare
Micro
En elektriker säger att jag ska ha egen normcentral och den andra säger att det räcker med jordfelsbrytare innan distribution till respektive uttag/brukare. Vad säger expertisen?
Jag kommer beställa installationen men vet inte riktigt vad jag ska specavill ju ha en godkänd och säker anläggning men å andra sidan inte massa prylar som kanske inte behövs.
966 läst · 12 svar
966 läst
12 svar
Båtel 230 volt, behövs egna säkringar?
-
-
-
4 dec 2020 11:30 #3
Verkar ju lovande, firma som jobbar på uppdrag av trafikverket m.fl. och säljer egna produkter
Mao så egen 2-polig brytare behövs per brukare utöver jordfelsbrytaren 10mA. -
Bästa svaret
4 dec 2020 12:33 #4- Laddar…
-
4 dec 2020 12:58 #5
-
-
4 dec 2020 16:40 #7
2-polig PSA som bryter på både JFB och säkring verkar nästan stört omöjlig att få tag i men Hager CCA216D verkar vara en sån. Finns i Tyskland för ~900 kr så det är ju ok.
I så fall borde jag kunna köra en brukare (laddaren) direkt på PSA (16A) men även leda vidare till några 10A 2-poliga brytare? -
4 dec 2020 16:57 #8
- Laddar…
-
Verktygstokig · E · 10 256 inlägg 4 dec 2020 19:454 dec 2020 19:45 #9
Nåväl, i övrigt är jag landkrabba med små kunskaper rörande båtliga ting, en av de få saker jag vet är att man får se upp med jord i samband med landström. Risk för korrosion pga vagabonderande strömmar, båten blir jordtag åt omgivningen
Däremot har jag lite erfarenhet av amerikansk el och mitt tips är att se över och gå igenom hela den amerikanska landströminstallationen, även om den inte behöver utföras enligt reglerna för "starkström" på land så brukar amerikansk el vara lite risig, slarvig i utförande och utgå från lite andra principer vad gäller beröringsskydd, användande av metalldelar osv. Lite grövre, klumpigare matriel som å ena sidan ofta är robustare och tål stryk men sämre beröringsskydd, lite ålderdomligt utförande, man skyddar sig med lägre spänning, 115V. Lite som svenskt 50-tal.
Se upp med saker avsedda för 60 Hz som inte gillar 50 Hz. Säkringar brukar även vara grövre, kan vara läge att byta till klenare. -
4 dec 2020 20:15 #10
Någon som vill ha en micro 115 v 60 Hz från 1990-talet?
Ang CEE donen ser det onekligen lite skumt ut på bilden, på båten är intaget rätt i varje fall- Laddar…
-
4 dec 2020 21:20 #11
Motorbåt och båtens jord bör vara motorn.
Ska du ligga mycket på landström fundera på isolationstrafo.
Förutom jfb
2pol säkring för varje förbrukareRedigerat 4 dec 2020 21:42- Laddar…
-
5 dec 2020 21:08 #12
Så här får det bli.
PSA Hager CCA216D 10 mA, 16 A, typ A
Brytare Schneider 2-polig 10 A, typ C
ps, jag är medveten om att skissen är fel map in/ut ur brytare/PSA (är ju inte elektriker).
-
29 dec 2020 19:08 #13
Driftsatt och kontrollerat
Nu är det bara 12 voltssystemet kvar att bygga om.
Tack för hjälpen!!!- Laddar…