Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Batcave Kontorsbunker under gräsmattan

1. C
    Medlem · 25 inlägg
    Hej
    Provar i denna tråd även om det mer är en kontorsbunker på skoj än ett stridssäker skyddsrum jag skall bygga.

Min sambo önskar en pergola på tomten cirka 30kvm, och då tänkte jag passa på att gjuta mig ett kontor där under, med en gång från garaget.
    Detta är i min trädgård under gräsmattan, och till saken hör att marken är riktigt sur vilket gör att jag kommer stöta på vatten redan efter någon dryg meter.

Det finns säkert möjlighet att bygga med isodrän och dränering och pumpa bort vattnet, men mitt hus har redan ett antal pumpar och jag börjar tröttna på dess underhåll så målet är en vattentät konstruktion.

Därför är min plan på lösning i korthet:

1. Gräva mig ned cirka 2.5m och gjuta en platta+gång i ett stycke med någon form av vct tillsats i betongen som klarar vatten. (Har inte läst på om detaljer gällande betongen än).
    2. Under plattan isolerar jag med nån 10cm budgetcellplast. Plattan armerar jag och fäster 20mm slang så jag kan ha vattenburen golvvärme.
    3. Sedan tänkte jag bygga väggar till gång+bunker i cellplast med jackon thermomur 250. Den muren har 15cm betongkärna och 5+5 cm cellplast.
    4. Jag har läst mig till olika alternativ till tätlist man kan sätta mellan färdig betongplatta och därpå gjuta vägg för att hindra vatten. Någon som har kunskap och tips vad jag bör använda?
    5. Till tak får det bli en korrugerad plåt med 20cm betong på, och detta får väl kallasfalt eller något form av gummerande skydd innan pergolan byggs på.

Jag har tänkt använda utrymmet som hemkontor och gästrum och vill ha ett bra klimat utan fukt, därav tänker jag att denna konstruktion bör bli vattentät och lite isolerad dessutom. Luft får jag ta från gången som i sin tur kommer från garaget, och så tänkte jag sticka upp ett 110mm rostfritt rör i nån trädgårdsbuske så man kan ha nån frånluftsfläkt.

Feedback på detta idiotprojekt?

Varför jag gör det? Jo mitt hus är utbyggt till mer än 100% och min tomt är väldigt liten, så skall utrymmen nu kunna göras måste det blir under mark. Bygglov? Näe de skiter jag i det har jag redan skaffat mig tillräckligt många sista åren :)
    Kan komplettera med skisser och bilder om någon tycker detta verkar intressant.

Redigerat 29 maj 23:35
  2. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 049 inlägg

Per EskilssonPremiumikon: Traktor

Administrator
    Jag tycker det låter jätteintressant. Jag och barnen har pratat om att bygga garage på baksidan och ett gästrum bredvid men jag får inte med mig min respektive så att bygga något under marken tror jag hon hade gått med på. Så jag ser hemskt gärna bilder, skisser och ritningar. Ska följa denna tråd.

3. C
    Medlem · Sverige · 594 inlägg
    Har du beräknat lyftkraften?

4. Y
    Medlem · 21 inlägg

YuGi

Medlem
    Rätt säker på att det finns en britt på Youtube med massor av avsnitt om sitt bunkerbygge, för inspiration och kunskap. Ska kolla med sonen senare vad kanalen heter

5. C
    Medlem · 12 411 inlägg
    Jepp, Colin Furze heter han. Tänkte direkt på honom när jag såg detta.

Av hans projekt att döma verkar det vara en jäkla massa jobb för ett (i mitt tycke) inte alltför användbart resultat. Men går man igång på underjordiska utrymmen och har väldigt gott om fritid och pengar, så...

6. D
    Besserwisser · E · 20 402 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    • Laddar…
  7. D
    Renoverare · Stockholm · 1 180 inlägg

Dublin

Renoverare
    Häftigt och galet projekt. Kommer att följa tråden med intresse. En liten input - du ska inte ha nån lanternin eller annan typ av takljusinsläpp? Naturligt ljus är ovärderligt för en bra inomhusmiljö om man ska vistas där större delen av dagen.

8. C
    Medlem · 25 inlägg
    Colin Furze. God inspiration. Han är bra haha

9. C
    Medlem · 25 inlägg
    Bra input! Jag har faktiskt planerat ett liggande fönster typ 15x6. Då jag idag har en mur i närhet till ena väggen så skall jag hitta på något där.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 4 inlägg

RMO

Medlem
    +1 på den. Se till att du har god information om grundvattnets nivå och variationer över året. Risk att det lyfter på sig.

11. A
    Husägare · uppland · 128 inlägg

avdpos

Husägare
    "Massa jobb för liten nytta" är ju inte direkt problemet när hela projektet sker för hans kanal och finansieras av reklam. Och allt sker i huset som numera enbart är för videotillverkning och ingen bor i...

Bunkern byggdes väl dock mer vettigt än den hemliga gången - även om alla delarna är rätt roliga..

• Laddar…
  12. C
    Medlem · 12 411 inlägg
    Nä nä, visst är det så. Menar mer om en annan (t.ex. TS) skulle dra igång ett liknande projekt för eget bruk, utan sponsorer och syfte att producera häftiga videos.

• Laddar…
  13. rickardg
    Elektroniktokig · Rönninge · 657 inlägg

rickardg

Elektroniktokig
    Angående din takkonstruktion bör du se till att ha kondensskydd i taket då betongen har en viss tröghet för värme som får fukten att kondensera mot takplåten när den är kallare än luften under. I mitt underjordiska cykelskjul fick jag kondens i taket innan jag isolerade det men inte efter isoleringen. Mitt cykelskjul har klarat sig bra fuktmässigt med kallasfalt+takpapp(för låg taklutning)+platonmatta ovanpå, tredubbelt skydd då jag har 10-15cm jord med gräsmatta ovanpå som ger en del fuktbelastning av taket.

14. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 886 inlägg

Tänk på att det inte finns någon betong som är vattentät - Bara mer eller mindre vattentrög. Så du måte ha någon form av tättslutande tätskikt utanpå både golv och väggar om du inte kan dränera så att grundvattennivån hamnar under golvet.

15. J.A.Olsson
    Medlem · 22 inlägg

J.A.Olsson

Medlem
    Mitt förslag är att du redan nu börjar sälja in idén om att ha en liten damm/fotbad vid sidan av pergolan. Vad du inte behöver nämna är att du tänker låta botten/sidan av dammen vara av glas, vilken därmed fungerar som ljusinsläpp till ditt kontor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.