Hej,

Jag har studerat detta forum ett tag, men blir inte riktigt klok på hur jag ska bygga min bastu med avseende på luftspalt, fuktspärr, ångspärr, mm.

Min situation är som följer:
Jag bygger ett nytt badrum i en "jättetakkupa", alltså en yttervägg, mostående vägg är en innervägg och väggarna där emellan är delat ytter- och innervägg på diagonalen (hoppas ni förstår). Jag kommer att ha bastun i ett hörn (innervägg-delad ytter/innervägg). Övriga väggar i bastun vätter mot duschhörna respektive "relax".

Så till frågorna:
1. Är bastufolie något annat än ångspärr? Skiljer de sig åt med avseende på temperaturbeständighet, mm?

2. Hur ska väggarna byggas upp - innifrån och ut:
-Först yttervägg - bastupanel, luftspalt, bastufolie, isolering, vindskydd, ytterfasad?
-Innervägg mot tortutrymme - bastupanel, luftspalt, bastufolie, isolering, gipsskiva?
-Innervägg mot "relax" - bastupanel, luftspalt, bastufolie, isolering, träpanel?
-Mot duschhörna - bastupanel, luftspalt, bastufolie, isopering, fuktspärr, kakel?
Sammanfattningsvis: behövs luftspalt på alla väggar? Ska man ha bastufolie? Kan man ha bastufolie på en sida och fuktspärr på andra sidan av en vägg (innesluten fukt som resultat)?

3. Ska taket göras på samman sätt som väggarna? Hur ska ångspärr användas? behövs luftspalt?

Jag borde ha rett ut dessa skaker tidigare och nu är det helt plötsligt lite brottom.

Ta dig tid att läsa genom trådarna här på forumet (eller använd sökfunktionen) så hittar du garanterat dina svar, men även en massa andra matnyttiga tips.

Det är ungefär det jag har försökt. Jag har inte hittat svar på mina frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.