Ja, det här har ältats förut, flera gånger, men jag blir ändå inte klok på det här med bastuväggars konstruktion...

Jag ska bygga en bastu i ett badrumshörn. En vägg mot yttervägg, en vägg mot angränsande rum, två väggar ut mot badrummet.

Första frågan är: Måste jag isolera mot redan isolerade väggar? (Ytterväggen och vägg mot intilliggande rum.) Måste jag ens ha en luftspalt? Luftspalt får man i och för sig automatiskt, eftersom man behöver något att skruva bastupanelen i (om man inte vill skruva panelen direkt på väggreglarna och perforera tätlagret överallt). Alltså: Befintlig isolerad vägg med gips och tätlager + stående 22x35 (luftspalt) + liggande bastupanel. Funkar det? Om inte, varför?

Andra frågan är: Om man nu behöver en luftspalt för lodrät cirkulation, var ska den mynna? Jag antar att nedre öppningen läggs i bastun, i underkant av panelen. Men var ska övre öppningen mynna? Springa i överkant av panelen i bastun, eller springa i överkant av panelen ut i badrummet? (Om den ska mynna i badrummet, behöver jag då egentligen någon ventil i bastun..?)

Någon som kan hjälpa mig?
Många tack,
/ulf

som jag ser det så skall den luftspalt du har bakom panelen mynna ut i basturummet. Den spalten har flera uppgifter som du ser ifall du studerar min bastusida.

Om du redan har isolerade väggar och dessa således inte blir kalla så borde du inte behöva någon extra luftspalt, men det utrymmet som bildas bakom fuktspärren (bastufolie/alumit) måste ventileras även det, så att du inte stänger in fukt.

I ditt fall så kanske det du beskriver kunde funka. Vete katten hur jag skulle göra i detta fall :) Lutar nog åt att jag skulle isolera extra i allafall :)

Lånar tråden...
Jag måste vara korkad men jag fattar inte hur bastun skall byggas... Vi har samma förutsättningar som Palun d.v.s en yttervägg (200mm isolering), en isolerad vägg (100 mm) mot angränsande rum och två isolerade väggar (100 mm) som angränsar till badrum med fuktspärr. Vidare har vi isolerat mellanbjälklag ovanför bastutaket. (200 mm). Innan isoleringen i taket finns en luftspalt på 15 cm (från bastutaket och upp till isoleringen) då vi sänkt taket i bastun (nu 240 cm). Vare sig ytterväggen eller mellantaket har nu ångspärrsplast. Hur skall konstruktionen göras? Vi ska ha aluminiumfolie som ångspärr i bastun. Det jag inte fattar är om ytterväggen och mellanbjälklaget skall ha både ångspärrsplast och aluminiumfolie och om man nu måste regla upp 45x45 hur stor skall spalten mellan 45x45 och yttervägg vara? Är 45 mm isolering verkligen tillräcklig för att plasten inte ska bli för varm. Det sänkta taket gör det i princip omöjligt att få till plast i mellanbjälklaget då det nya taket hänger på 45x45 som sticker ner från mellanbjälklaget, räcker luftspalt? Kan jag på innerväggarna som vetter mot badrummet sätta bara luftspalt, aluminiumfolie, luftspalt, panel? Kan man i taket sätta aluminiumfolie, luftspalt, aluminiumfolie, luftspalt, panel. Kunde det funka även på ytterväggen eller ska det där vara plast, luftspalt, 45x45 med isolering, aluminiumfolie, luftspalt och sedan panel? Guuud vad komplicerat... Och hur skjutton skall allt detta ventileras? Förbinder man den yttre luftspalten med den inre så släpper man ju även in fukt. Skall den inre ventileras mot bastun medan den yttre mot angränsande rum genom någon liten spaltventil eller vad??? Hjälp!

AndersG, var hittar jag din bastusida?
/ulf

ClasseClas
palun skrev:
Ja, det här har ältats förut, flera gånger, men jag blir ändå inte klok på det här med bastuväggars konstruktion...

Jag ska bygga en bastu i ett badrumshörn. En vägg mot yttervägg, en vägg mot angränsande rum, två väggar ut mot badrummet.

Första frågan är: Måste jag isolera mot redan isolerade väggar? (Ytterväggen och vägg mot intilliggande rum.) Måste jag ens ha en luftspalt? Luftspalt får man i och för sig automatiskt, eftersom man behöver något att skruva bastupanelen i (om man inte vill skruva panelen direkt på väggreglarna och perforera tätlagret överallt). Alltså: Befintlig isolerad vägg med gips och tätlager + stående 22x35 (luftspalt) + liggande bastupanel. Funkar det? Om inte, varför?

Andra frågan är: Om man nu behöver en luftspalt för lodrät cirkulation, var ska den mynna? Jag antar att nedre öppningen läggs i bastun, i underkant av panelen. Men var ska övre öppningen mynna? Springa i överkant av panelen i bastun, eller springa i överkant av panelen ut i badrummet? (Om den ska mynna i badrummet, behöver jag då egentligen någon ventil i bastun..?)

Någon som kan hjälpa mig?
Många tack,
/ulf
Hej, jag förutsätter att du har ett väl fungerande och tillräckligt fuktsäkrat badrum med vettig ventilation. Eftersom du ska bygga bastun inne i detta utrymme så skulle jag faktiskt köra efter Tylös byggrekommendationer. Dvs en isolerad låda utan fuktspärrar. Detta förutsätter "normal" bastuanvändning, max ngn gång i veckan så att bastun kan torka ut mellan varven.

Tack för svar!

Jag är nu inne på Soren's lösning, dvs att bygga alltsammans separat i garaget och sedan montera ihop "lådan" i badrummet. Golvet blir det befintliga badrumsgolvet (klinkers).

45 isolering runt om + reflekterande folie el likn. Och så lägger jag en luftspalt inuti bastun, med lodrät cirkulation bakom panelen. Alltså: stående reglar och liggande panel med spalt vid golv och tak.

Men, frågor som kvarstår är (bl a):

- Hur är det med taket då? Ska det också ha luftspalt?

- Och hur gör man vid golvet? Känns inte rätt att ställa träväggarna direkt mot blöta badrumsgolvet... Måste man inte ha någon form av distans - av plast, gummi el likn - mellan vägg och golv? (Hur gjorde du, Sören?)

- Går det att använda utrymmet ovanför bastun till något? Det blir ju nästan ca 40 cm mellan bastutak och badrumstak... Har någon av er gjort något vettigt med det utrymmet? (Linneförvaring kanske?)

Tack, och må gott!
/ulf

ClasseClas
palun skrev:
Tack för svar!

Jag är nu inne på Soren's lösning, dvs att bygga alltsammans separat i garaget och sedan montera ihop "lådan" i badrummet. Golvet blir det befintliga badrumsgolvet (klinkers).

45 isolering runt om + reflekterande folie el likn. Och så lägger jag en luftspalt inuti bastun, med lodrät cirkulation bakom panelen. Alltså: stående reglar och liggande panel med spalt vid golv och tak.

Men, frågor som kvarstår är (bl a):

- Hur är det med taket då? Ska det också ha luftspalt?
Yes! Kolla här för inspiration, längst upp till vänster, http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf

Soren: Kollade just in gummifötterna. Jag gör likadant. Tack.

ClasseClas: Tack för länken till Harvia-ritningen. Strålande bra att ha alla mått på ett ställe! Den hade jag missat. (Men dom visar ingen luftspalt under själva takpanelen.)

tack
/ulf

ClasseClas
palun skrev:
ClasseClas: Tack för länken till Harvia-ritningen. Strålande bra att ha alla mått på ett ställe! Den hade jag missat. (Men dom visar ingen luftspalt under själva takpanelen.)

tack
/ulf
Jodå! Du har på ritningen en spikläkt 18x70 tvärs takpanelen, så du har en luftspalt mellan reglar/alumit och bastupanel. Dock är den inte kryssad som på väggarna.

Javisst finns en spalt där. Ber om ursäkt ClasseClas. (Jag är lite blind ibland...)

Tack, och må gott!
/ulf

Men om man bygger bastun mot en yttervägg utifrån sett 145mm isolering diffusitionsplast och sedan 45mm isolering,.
skall jag ha en luftspalt imellan bastuväggen och 45 isoleringen i bastunvid ytterväggen, eller ska jag bygga bastun direkt intill ytterväggen och använda 45 isoleringen i ytterväggen som bastuisolering och plasten som tätskikt, får inte riktigt kläm på hur jag skall göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.