Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bastu utan nolla + jordfelsbrytare

1. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 983 inlägg

Höghus

Allvetare
    Hej!

I tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/bastu-uttag-i-samma-20mm-roer.347122
    blev jag tillrådd att sätta jordfelsbrytare på bastuaggregatet.
    Som jag nämnde i tråden är det ett gammalt aggregat, trefas utan neutral.
    Inhandlade därför ett Rogy 4-pol 40A typ JVL16-63.

Efter lite funderande fattar jag inte hur det kommer att funka utan nolla. Letade och hitttade till slut lite info
    http://www.ikwv.de/modules/uploadma...ocation_id=0&usg=AOvVaw2ysqWSo2BZeJgsvxkXsctL
    men där står inget om inkoppling utan neutral.

Tex Schneider har ett exempel där ett 2,2k motstånd skall kopplas in.
    http://www.schneider-electric.com/r...91.620958590.1563219623-1291227070.1562581962

Hager har en annan variant utan motstånd, bara en tråd
    http://www.elbutik.se/dokument/elbutik_hager_jordfelsbrytare_bruksanvisning.PDF

Kommer Rogy-relät att fungera som skydd, eller har jag köpt fel prylar?
    Finns det nåt generellt sätt för att få det att fungera?
    Värmerören är y-kopplade så där finns en nollpunkt, skall man koppla in en neutralledare där?
    Den gamla anslutningskabeln, FK i metallspiralrör, skall ändå bytas till gummikabel enligt inkopplingsanvisningen för nya bastupanelen.

/Höghus

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 525 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    JFB fungerar utmärkt utan nolla. Det är en summaströmstrafo som ser till att det är lika mycket ström som går in och ut. Anledningen till att det kan krävas en nolla är att testknappen ofta är kopplad dit. För att generera en korrekt testström kan det behövas ett motstånd när man kopplar knappen mellan två faser istället (som då har 400 V mellan sig istället för 230 V och således driver högre ström).

Exakt inkoppling beror på den JFB du köpt. En anledning till att köpa "märkesprodukter" är att denna typ av inkopplingsfall finns beskrivna i manualen. Även i Hagerfallet finns ett litet motstånd inritat på inkopplingsanvisningen, det är tyvärr inte beskrivet i det du länkar vad det ska vara för värde på det.

3. Höghus

Höghus

Allvetare
    OK, skyddsfunktionen finns alltså där, men möjligtvis att man inte kan testa den.

Tackar
    /Höghus

4. A
    Medlem · Stockholms län · 9 995 inlägg

Avemo

Medlem
    Kopplar du in jordfelsbrytaren och struntar i nollan så fungerar skyddet, men inte testknappen.

Kopplar du nollan till en fas utan att använda motstånd så fungerar testknappen men du får lite högre testström än avsett.

Kopplar du nollan till en fas via ett motstånd enligt Schneiders ritning så kan du med väl valt motstånd få rätt ström genom testknappen. Rätt värde på motståndet borde inte skilja mellan olika jordfelsbrytare.

5. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 679 inlägg

b_hasse

Medlem
    Vissa JFB har testknappen mellan två faser, och då funkar den utan N, och det behövs inget motstånd eller bygel. Titta noga på det lilla schemat som är tryckt på JFB.

Ett exempel på JFB där testknappen funkar utan N, från Hagers inkopplingsanvisning som TS länkade till:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    jfb.png

Redigerat 16 jul 2019 12:25
    • Laddar…
  6. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 679 inlägg

b_hasse

Medlem
    Det mest generella sättet att fixa detta är att koppla i alla 3 faserna och nolla på den matande sidan av JFB. Då kommer testknappen och JFB fungera oavsett hur testknappen är kopplad, även om vissa anslutningar på last-sidan av JFB är oanslutna. Normalt sitter JFB i centralen, och då har du tillgång till nolla på den matande sidan. Att nollan är oansluten på andra sidan JFB är helt OK.

7. Höghus

Höghus

Allvetare
    Låter bra. Jfb kommer nog att hamna vid centralen och isf kommer nollan anslutas på båda sidor. Kontrollpanelen för bastun behöver 230V.

/Höghus

8. Höghus

Höghus

Allvetare
    Jag ser att jag ställde frågan lite flummigt. Det som förvirrade mig är att bastun inte har någon nolla. Om tre faser in + nolla allihop mäts med avseende på läckströmmar till jord oavsett hur lasten ser ut på andra sidan summaströmstrafon räcker ju det.

För referens;
    på Rogy-relät är enligt schemat test-knappen inkopplad mellan L1 och N. Resistansen är åtkomlig att mäta när man trycker på testknappen och är 5k.

/Höghus

9. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    De specialfall du har hittat gäller om du inte har tillgång till nolla vid jordfelsbrytaren. Lasten behöver inte ha någon nolla.

10. Höghus

Höghus

Allvetare
    (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.