Byggahus.se

Bastu och klädkammare - går det?

1. Micro553
    Medlem · 196 inlägg

Micro553

Medlem
    Hej

Ska bygga hus och originallösningen ser ut som bilden. Sambon vill ej ha bastu utan vill ha klädkammare och jag vill ha bastu. Liten för 2 pers duger gott.

Gör man sovrummet lite mindre och kör en liten bastu på säg 1,5 x 1,5 meter borde man ju få in både bastu och klädkammare?

Eller gör en bastu som är lika bred som klädkammaren men att behålla liten klädkammare på 1 meters djup genom att minska ytan i sovrummet.

Tips och ideer mottages gärna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2017-08-12 kl. 11.45.46.png

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 816 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Förminska badrummet

3. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Eller sätt in ett basturum i badrummet. Det borde få plats i hörnet där halva badkaret är inritat.

4. S
    Medlem · Vellinge · 897 inlägg

Shiraz

Medlem
    Jag skulle inte minska ner Sovrummets storlek. Tänk på att om du får småbarn eller ska sälja huset kommer man kanske vilja få plats med en spjälsäng i rummet.

5. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 316 inlägg

Mazen

Inredare
  6. S

Shiraz

Medlem
    Tänk även på att aggregatet tar plats och man vill ha lite avstånd till det.
    Kan du inte göra om den döda ytan innan sovrummet där du har garderober? Den känns inte så ge omtänkt om jag får säga så....

7. Micro553
    Medlem · 196 inlägg

Micro553

Medlem
    Tack för svar. Att göra nåt där garderoben i "hallen" är känns svårt - är inte riktigt med hur det kan funka?

Jag vet att mått inte är med men det förslaget som lämnades kanske kan funka för att få båda klädkammare och bastu.

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 975 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Klädkammaren kommer bara att bli full med bråte ändå, skippa den, sätt in en bastu och kör all skit direkt till tippen istället.;)

9. Micro553
    Medlem · 196 inlägg

Micro553

Medlem
    Bra idé om du frågar mig. Sämre idé om du frågar min sambo!

10. S

Shiraz

Medlem
    Jag skulle bygga en gåingarderob mellan hallen och sovrummet. Så att du passerar gåingarderoben för att nå sovrummet. Sätt en dörr till efter garderoben i hallen, sno en halv meter från "bastun" till garderober på motsatt sida och vips så har du en gåingarderob på väg in i sovrummet och en bastu.....

Du måste tänka på att göra toalettstolen nåbar med rullstol. Annars tror jag du kommer att få problem med bygglovet...

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 816 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Shiraz får Nobelpriset i planlösning,bästa hittills ;)

12. S

Shiraz

Medlem
  13. S

Shiraz

Medlem
    Posta lite mer av ritningen så ska kan vi lättare ge tips

14. B
    Medlem · Stockholms län · 23 835 inlägg

BirgitS

Medlem
    Om det är entréplanet, inte om det är en trappa upp eller om det finns andra tillgänglighetsanpassade badrum.

15. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 981 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.