Byggahus.se

Bastu mot yttervägg?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har läst en del på forumet och blir inte klokare.. håller på med ett nybygge där bastun ligger mot yttervägg...

Som jag tolkar det borde det fungera att ha följande konstruktion mot yttervägg,

fasadpanel - Luftspalt (glespanel) - vindduk - 170mm isolering - bastufolie - glespanel - bastupanel

fungerar detta ? eller krävs det att jag bygger "rum i rum" metoden?

I övriga delar i huset så finns det även 45mm isolering innanför plasten men jag skippar denna i bastun.

2. D
    Medlem Nivå 9
    Det skall fungera. En lösning är att använda sauna-satu mot yttervägg för att minimera värmeläckage och risk för kondensering i vägg.
    Tredje möjlighet är att bygga med plast ha luftspalt mellan plast i vägg och bastuväggisolation, samt kontinuera denna spalten över bastutak så att allt är luftat. Kom också ihåg att vägg mott våtrum skall ha luftat spalt mellan vägg med membran och isolation om man bygger med folie(aldrig to tätä skikt )
    Mvh
    Sakke

3. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har byggt min bastu enligt den konstruktion mot yttervägg du beskriver, men precis som drsakke säger är det viktigt att se till så att du ventilerar luften överallt mellan bastupanel och bastufolie, både i vägg och i tak, så att inte värme och ånga kondenserar.

Jag salade på mina reglar i yttervägg samt tak med ex. läkt för att inte ha glespanelen dikt an mot bastufolien. Dessutom får du en extra distans mot folien när du ska fästa upp bastupanelen i glespanelen så att du inte av misstag punkterar folien, vilket kan vara bra om du tänkte spika upp bastupanelen.

4. J
    Medlem Nivå 1
    kanon, tackar så mycket för hjälpen!