Byggahus.se

Bastu mot gipsvägg?

1. G
    Medlem Nivå 3
    Vi ska senare bygga en bastu i vårat hus som vi håller på och bygger nu. Den ska finnas i badrummet och jag tänke bygga den i hörnet som ett "rum i rummet" med fuktspärr och 20mm luftspalt mot en yttervägg och en innervägg. Eller kan jag skippa luftspalten mot innerväggen och regla direkt mot den?
    Plattsättaren vill att jag reglar upp för bastun så att han kan gå med tätskiktet som ska vara i badrummet mot bastun och stanna där, för väggarna bakom bastun behöver inget tätskikt enligt honom. Men hur gör jag då med dem väggarna? Just nu är det bara gips. Ska det inte ändå behandlas på nåt sätt? Våtrumsfärg? Eller kan det vara som det är. Gipset kommer ju ändå inte att synas.

2. O
    Medlem Nivå 6
    Jag undrar också. Jag har samma problem

3. B
    Medlem Nivå 2
    Riv gipsen och använd innerväggen som stomme till bastun, isolera, bastufolie, luftspalt, panel så är du hemma!

4. O
    Medlem Nivå 6
    I mitt fall är bastun avskild med en glasvägg från badrummet. På gipsen sitter ju kakel och klinkersockel. Det är gemensamt golv i bastu och badrum. Det är ju inte så lätt att riva gipsen. Vad ska jag sätta klinkersockeln på längst ner?

kan man använda fibercementskivor istället?

Här och där kan man läsa att gips inte klarar av mer än 40 grader. Är det verkligen så? Då kan man ju nästan inte ha gips bakom ett vanligt element.

5. B
    Medlem Nivå 2
    Min klinkersockel sitter på gips med tätskikt
    Du får ju inte så varmt på golvet

6. O
    Medlem Nivå 6
    Detta var ju marigare än jag hade tänkt mig. Jag har alltså ett rektangulärt rum ca 3,5m x 1,8m. Detta hade jag tänkt dela av på mitten med en skiljevägg i glas. På ena sidan glasväggen dusch och på andra sidan en liten bastu. En innervägg som alltså ska ha tätskikt och kakel på ena sidan glasväggen men sedan övergå till bastuvägg på andra sidan glasväggen. Nu sitter det 15mm plyfa med vanlig gips på. Det är ju ok i den delen som är dusch. Där blir det ju vanligt tätskickt mm. Men i bastudelen är det ju inte så bra med gips.

Borde jag inte kunna byta ut gipsen mot cembrit fibercementskiva? Fast jag läste att dessa skivor rör mkt på sig av värme osv. Att de skulle vara olämpliga för kakel alltså. Är det någon som vet?

Ska jag sätta gips bakom kaklet och sedan lägga en skarv vid glasväggen och övergå till fibercement?