Byggahus.se

Bastu med eller utan förrum?

1. TF83
    Medlem · 219 inlägg

TF83

Medlem
    Tjena!

Ni som har fristående bastu, har ni förrum eller inte? Och hur tycker ni det är?

Vi skulle vilja ha en fristående vedeldad bastu som kommer nyttjas mest på vintern och då känns det rent krasst som att det är mer lämpligt med en som har ett litet förrum så att man slipper sätta sig på en stol i snön om man vill ta en paus ifrån bastun. Men en dock finns ju väldigt många modeller utan förrum på marknaden och det borde det kanske inte göra om inte dessa sålde? Kan tänka mig att en utan förrum funkar kanon i princip alla årstider utan mitt i vintern (om man såklart inte väljer att bara sitta i själva bastun såklart).

Hur har ni? För och nackdelar med en utan respektive med förrum?

Mvh Tommy

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 981 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag har byggt med förrum och en liten altan. I ärlighetens namn är det sällan man blir sittande i förrummet, men om inte annat är det trevligt att ha viss avhängningsmöjlighet där. Har också byggt för att ha en liten tvätthörna i förrummet och detta ska också få ett par fönster och pyntas lite i allmänhet. Juryn är fortfarande ute om hur bra det är att ha, men jag skulle fortfarande byggt det om jag gjort det idag.

Att sitta på altanen med en pilsner och se tallarna växa är dock svårslaget sommartid.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · västernorrland · 348 inlägg

H-Thomasson

Medlem
    Förrum är ett måste om det ska bastas på vintern. Där byter man om samt går ut och svalkar sig mellan bastusittningarna samt dricker öl. Dricker man öl inne i bastun blir den fort varm.
    Jag har dragit skorstenen raktbakåt från bastuagget och ut i förrummet samt lämnat en meter oisolerad sektion av skorstenen i förrumet innan den går vidare upp i taket som gör att det blir lite värme i förrumet på vintern så man inte fryser när man sitter där mellan bastusittningarna. Skickar med en bild på stenen som är bakom kaminen. Obs kom ihåg att det måste vara äkta sten där så det klarar värmen från kaminen.

4. S
    Medlem · Skåne · 289 inlägg

Siouxsic

Medlem
    Helt klart med förrum - man ska kunna sitta och svalka samt prata (läs, dricka öl :beer:) mellan sittningarna. Förrummet kan väl skippas om du vet att du alltid kommer bada ensam.

Hemma har jag utan förrum och saknar ett sådant varje gång jag bastar.

5. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Har gjort några projekt likt H-Thomas modell med att låta den höga rökgastempen värma förrummet innan den släpps ut, fast med tillägget att det värmer en lite mer ackumulerande del så man har tid att ta fler öl innan det blir kallt. En bastukamin är, tvärtemot en braskamin, gjord för att ge maxvärme under kort tid och har egentligen en beklagansvärd verkningsgrad pga den höga rökgastemperaturen vilket kan kompenseras på detta sätt.

6. J
    Medlem · VÄSTRA GÖTALAND · 97 inlägg

JRMKJRM

Medlem
    Snygga lösningar med värme ! Jag får öppna bastudörren några minuter, funkar också.

Instämmer att förrum e givet om pengar o plats finns, men att ambitionen precis som med bastun är en fråga om personlig smak. Har själv 9m2 och valt 40% ombyte o 60% bastu, enklast möjliga med enbart träbänk och hängare, för att vid få tillfällen kunna vara mycket folk. Vissa verkar ha mer fokus på förrummet än bastun, och gör den större, bekvämare med fåtöljer, stereo, bar etc. Finns inga rätt o fel...

Redigerat 6 sep 2017 18:30
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.