Hej!

Vi bygger till vårt hus där en del är en bastu/relax/dusch/toalett. Bastun ska vara i ena hörnet av tillbyggnaden och har alltså yttervägg på två sidor.

Ytterväggen består av (utifrån -> in): träpanel/luftspalt/vindskydd/träreglar+isolering/ångspärr. På detta sätts sedan invändig beklädnad.

Jag är verkligen novis inom detta och försökt läsa mig till hur en bastu ska uppföras, men det finns många olika åsikter/rekommendationer.

Min fundering: kan man direkt lägga en bastupanel, med en luftspalt mellan ytterväggens ångspärr och bastupanelen? Eller måste man bygga "färdigt" ytterväggen med dess väggbeklädnad, för att därefter bygga rum-i-rum? Alltså yttervägg-> luftspalt -> 45 reglar med isolering -> (ev. bastufolie och luftspalt, eller inte - här tycks åsikter gå isär) -> bastupanel?

Vad är riskerna med att sätta bastupanel med luftspalt direkt mot ytterväggens ångspärr?

Den enda risk jag kan komma på är att ångspärren skulle kunna börja bukta ut och "äta upp" luftspalten.

• Gilla
DanODuck
  • Laddar…
En tunn, billig furupanel som väggbeklädnad på insidan av ytterväggen är kanske bäst för att slippa onödigt arbete, kostnad och utrymme. Då har du mekaniskt skyddat ångspärrplasten från hamstern som irrat sig in i luftspalten och dylikt.

Ångspärren kanske inte tål värmen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.