Byggahus.se

Bastu i källare -

1. S
    Medlem · Jönköping · 199 inlägg

sallad

Medlem
    Vad tror ni som vet och kan om de skulle gå att köra med timmer invändigt i en bastu byggd i en källare? Min tanke var att ta timmerstocakar och dela på halva eller kanske tunnare och montera som "panel" för att få den rätta bastukänslan..

2. S
    Medlem · 1 483 inlägg
    Det finns ju timmerpanel att använda om du vill ha den rustika känslan. Ser ut som timmer men är ändå hyfsat tunn. Att hålla på att dela stockar låter jobbigt..
    Annars tycker jag att det går alldeles utmärkt att få rätta bastukänslan med vanlig bastupanel men förstår såklart om det är något ännu mer rustikt du är ute efter

• Laddar…
  3. S

sallad

Medlem
    Nä, tänkte alltså riktigt timmer och kanske låta det vara öppna glipor mellan "stockarna" .. låta det andas så att säga. Slippa bygga en vanlig vägg först och sedan panel. Utnyttja timrets stadga för att hålla upp det. Strunta i isolering och sånt?

4. S
    Medlem · 1 483 inlägg
    Aha. Du tänker alltså riktiga timrade väggar? en timrad stuga inne i rummet? Ser väl inga problem med det förutom att det blir ett slitgöra under själva bygget.
    Ingen isolering och bastufolie bakom? Tänker mig att värmen från bastun kommer att läcka ut som ett såll om du lämnar öppna glipor

• Laddar…
  5. S

sallad

Medlem
    En timrad stuga inne i rummet låter som en bra förklaring! Ibland är det svårt att förklara vad man tänker inne i huvudet. Om man skulle täta springorna då? Det hela var en liten fantasi jag fick efter att ha varit i stugan i Finland som är byggd av gamla timmer där bastun är helt fantastisk mycket beroende på att väggarna andas. Vedeldad såklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.