Byggahus.se
Hej!

Håller på med mitt källarprojekt och börjar närma mig sluttampen och bygga bastun i rummet. Men man blir ju tokig av alla olika byggbeskrivningar på bastu.

Här har ni förutsättningar.

-Hus byggt -63.
-Ej dränerat ( Dock ligger högt och bra fuktvärden i källaren)
- Nygjutet golv i hela badrumsdelen i denna ordning. 10cm eps, 5cm XPs, Armering, Vattenburen golvvärme, 10cm Platta, 2cm Flytspackel, (Kommer även bli tätskikt över hela golvet)
- Hela övriga källaren är plattan oisolerat.
- Ytterväggar är betonghålsten

Kallare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser på bilden så är:
- 1 Vägg av bastun en Yttervägg, betonghålsten
- 1 vägg är halva Yttervägg och halva avgränsas mot lilltoan (denna också betonghålsten & puts)
- 1 vägg är helglasad, som vätter ut mot resten av relaxen.
- 1 vägg är en Nybyggd vägg som vätter mot duschdelen. Den nybyggda väggen har denna konstruktion.

- Plåtskena, golv, tak & vägg mot yttervägg. Uppreglad med 45 x 95 träregel. Från duschen sett är väggen beklädd med. Kakel, tätskikt, gips, plyfa. Mot bastun sett är den fortfarande öppen.

Så till mina tankar

Jag kommer ha klinker på golvet. Och panel på väggar & tak. förutom glasväggen. Jag har haft en tanke att INTE isolera de 2 "ytterväggarna" Utan läkta först en 22x 70 stående med nå plastdistanser så de inte ligger direkt mot vägg, Därefter läkta liggande 22 x 70 för att sedan ha stående panel. På såvis får jag ju luftningen plus att det inte ligger kvar nå vatten på träet. Den nybyggda väggen "som vätter mot duschdelen" har jag inte kommit fram till vilken lösning som blir bäst ännu.

Jag har ju läst om kondens osv om man inte isolerar yttervägg. Men borde inte det torka upp? Om det bara handlar om att det tar längre tid att värma upp bastun så gör inte det något.

Hur skulle ni gjort? både på de 2 ytterväggarna, men även den nyreglade väggen.

Taket funderar jag bara på att sätta 45 x 45 och spika panelen på det. Har även tänkt skippa isoleringen här.

Tack på förhand

En bild på hur det ser ut i dagsläget

IMG_0872.jpg
Skapa konto

Egentligen det enda jag skull vilja ha svar på är den utreglade väggen hur jag bör tänka där. Har 3 alternativ som jag ser det. Pratat med 2 olika "byggmästare" som menat olika.

Skriver alla sett från duschväggen.

Alt 1. Kakel - Fix - Tätskikt - Gips - Plywood - 45 x 95 regel - Stenull - Liggande 28 x 70 läkt - Stående Panel

Alt 2. Kakel - Fix - Tätskikt - Gips - Plywood - 45 x 95 regel - Stenull - (Någon typ av Boardskiva) - Stående läkt 22 x 70 - Liggande läkt 22 x 70 läkt - Stående Panel

Alt 3. Kakel - Fix - Tätskikt - Gips - Plywood - 45 x 95 regel - Stenull - Bastufolie (Plast? Aluminium?) - Liggande 22 x 70 läkt - Stående Panel.

Alt 1. gav mig en byggmästare tipset om. Han tycker inte att det ska vara tätskikt på båda sidorna om väggen, då man riskerar att stänga in fukten. Alt 1 hade ju även varit det absolut enklaste att göra.

Alt 3 gav en annan byggmästare tipset om.

Alt 2 Gav en kompis tips om.

Men frågan är vilket blir bäst?

Den första byggmästaren har helt rätt, inte dubbla tätskikt.

Är det korrekt skrivet i alt 2 att det är först stående och sedan liggande läkt? För det låter onödigt. Jag fick ungefär alt 2 i rekommendation från en byggare, fast jag har en luftspalt mot betongyttervägg istället för kakel - fix - tätskikt - gips. Efter boarden har har jag stående läkt och sedan liggande panel.

Boarden ska tydligen skydda stenullen mot kondens (?) eller nått i den stilen. Den håller iaf stenullen på plats mellan reglarna.

Tack för åsikt! Det är verkligen 50/50 med alla jag frågar ang detta. Har själv varit lite inne på Boarden också.

Ang stående läkt sen liggande är att jag vill inte att vattnet ska samlas på den liggande läkten om den är direkt mot bosrdskivan

Ah, tänkte inte på det. Jag har ju liggande panel så det är inte ett problem jag tänkt på.

Det här är ju väldigt likt vad jag funderar på. Har samma situation med bastu och dusch.
Hur blev det sen tompee3?
Jag är väldigt nära att göra som alternativ 3, trots dubbla tätskikt. Men då kanske det är bättre med board egentligen när jag tänker efter. Ska börja regla innerväggarna mot ytterväggarna i helgen troligtvis. Har lite tid att fundera klart.

Jag fick rekomendationer om att inte ha tätskikt på golvet inne i bastun.(av leverantören av tätskiktet) Jag har bara vid dusch och badhörna.
Bastun ska se ut som den ena bifogade bilden.

• källare.PNG
    Skapa konto
  • bastu.PNG
    Skapa konto
I vilket program kan man göra såhär fina skalenliga ritningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.