624 läst · 8 svar
624 läst
8 svar
Bastu i förråd - isolering
Hej.
Jag har lite planer på att inreda ett förråd med en bastu. Förrådet är fristående utomhus på en liten betongplatta i tomtgräns, det är helt oisolerat, bara regel och panel.
Min tanke är att köpa en sån liten färdig byggsats, begagnad, och bygga upp den inne i förrådet, till exempel en sån här:
https://www.hemfint.se/bastu-traditional-t3c
Som jag förstår det så är en sån bastu inte isolerad utan byggd för att ha inomhus. Så jag funderar på om jag skulle isolera mellan förrådets väggar och bastumodulen. Och hur skulle i sådan fall en sådan isolering utföras.
En tanke jag hade var att lägga isolering direkt på basutmodul, med lite läkt och dra en vindpapp utanpå. Och sedan helt enkelt passa in den hörnet på förrådet. Jag kan ju lämna några mm till luftspalt mot panelens insida.
Behöver jag ha något mellan bastuns yttervägg och isoleringen?
Vad tror ni om det?
Jag har lite planer på att inreda ett förråd med en bastu. Förrådet är fristående utomhus på en liten betongplatta i tomtgräns, det är helt oisolerat, bara regel och panel.
Min tanke är att köpa en sån liten färdig byggsats, begagnad, och bygga upp den inne i förrådet, till exempel en sån här:
https://www.hemfint.se/bastu-traditional-t3c
Som jag förstår det så är en sån bastu inte isolerad utan byggd för att ha inomhus. Så jag funderar på om jag skulle isolera mellan förrådets väggar och bastumodulen. Och hur skulle i sådan fall en sådan isolering utföras.
En tanke jag hade var att lägga isolering direkt på basutmodul, med lite läkt och dra en vindpapp utanpå. Och sedan helt enkelt passa in den hörnet på förrådet. Jag kan ju lämna några mm till luftspalt mot panelens insida.
Behöver jag ha något mellan bastuns yttervägg och isoleringen?
Vad tror ni om det?
Det kan du göra- men är väl i princip att kasta bort pengar- kostar mindre att ha vindspärr på innsidan av stommen og takreglarna av förrådet , regla up för bastu i önskad storlek og kontinuera vindspärren runt hela basturum
Isolera i bastuvägg och ha på panel. Utsidan med vindspärre kan man läkta ut med 20-30mm och klä med panel.
Det är möjligens lite mera arbete men orkar man det så får man nog mera ett slutresultat som man är nöjd med.
Mvh
Sakke
Isolera i bastuvägg och ha på panel. Utsidan med vindspärre kan man läkta ut med 20-30mm och klä med panel.
Det är möjligens lite mera arbete men orkar man det så får man nog mera ett slutresultat som man är nöjd med.
Mvh
Sakke
Nej, sannolikt inte så att det utgör ngn skillnad. Poänget med att isolera är mera att det är lättare att få jämnare värme i rummet och aggregatet inte går för fullt hela tiden- altså att det blir bättre bastuklima.T topmount skrev:
Mvh
Sakke
Hej.
Tack för svar!
drsakke: Menar du att man ska ha vindpappen på insidan av reglarna i förrådet? Så då blir det luft mellan reglarna och fasad i facken?
Vad är skillnaden på det och att sätta isolering och sedan vindpapp utanpå bastumodulen? Borde det inte bli samma sak?
Hur menar du att det är att kasta bort pengar? Det vill jag helst inte göra.
Ja, det är kanske inte för att spara kWh utan som du skriver för att få jämnare, snabbare värme. Ofta vill man ju bastu när det är kallt och jäkligt ute.
Dessutom förstå jag det som att ju bättre isolerad bastun är, desto mer fukt stannar i bastun istället för att leta sig ut i och genom väggarna.
Tack för svar!
drsakke: Menar du att man ska ha vindpappen på insidan av reglarna i förrådet? Så då blir det luft mellan reglarna och fasad i facken?
Vad är skillnaden på det och att sätta isolering och sedan vindpapp utanpå bastumodulen? Borde det inte bli samma sak?
Hur menar du att det är att kasta bort pengar? Det vill jag helst inte göra.
Ja, det är kanske inte för att spara kWh utan som du skriver för att få jämnare, snabbare värme. Ofta vill man ju bastu när det är kallt och jäkligt ute.
Dessutom förstå jag det som att ju bättre isolerad bastun är, desto mer fukt stannar i bastun istället för att leta sig ut i och genom väggarna.
Det är i princip samma. Tänkte bara att köpa en modul är lite bortkastat- kostar ju en del- tänkte att det är billigare att bygga själv och då får man et rum som är utformat så som man vill ha det.
Men det kanske sparar ngt arbete med färdig modul.
Mvh
Sakke
Men det kanske sparar ngt arbete med färdig modul.
Mvh
Sakke
Hej.
Tack för svar.
Jag tycker att det finns en del begagnade bastu som är relativt billiga. I alla fall det jag sett så är det billigare att köpa en färdig i moduler än att köpa panel och virke löst. Men det beror ju på vad som finns begagnat för tillfället.
Tack för svar.
Jag tycker att det finns en del begagnade bastu som är relativt billiga. I alla fall det jag sett så är det billigare att köpa en färdig i moduler än att köpa panel och virke löst. Men det beror ju på vad som finns begagnat för tillfället.
Byggde tillsammans med en kompis en bastu i redskapsbod (tänk billigastes varianten på k-rauta), där klädde vi alla väggar med råspont (utan isolering) och gjorde bara sitt bänkarna av finvirke. Väldigt trevlig bastu och inget problem att få lagom varm med det vedeldade aggregatet
Liknande trådar
-
Oisolerat förråd - regel på regel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Husägare oroad över regnvatten från grannes förråd - får rätt i domstol
Artikelkommentarer -
Bastu och förråd - Färdig byggsats
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bastu av källar-matförråd i 60-talshus
Bastu -
Bastu i förråd - hur göra med luftspalten?
Bastu