Byggahus.se

Bastu bygga på våtrumstätskikt

1. G
    Renoverare · Västernorrland · 54 inlägg

Gooner

Renoverare
    Håller på planera för en renovering av våtrum där jag vill ha en mindre bastu. Då jag vill följa branschreglerna för tätskikt i våtrum så funderar jag på att först bygga själva tätskiktet för rummet och sedan bygga bastun på det. Tänker mej till exempel att man limmar bastuns syllreglar (plåt) mot färdigt klinker eller på själva tätskiktet innan man lägger klinker..
    Rätt eller fel tänkt? Ge mej gärna era synpunkter.

2. E
    Medlem · 2 229 inlägg
    Om bastun är tänkt att vara permanent så blir det både enklare och billigare att bygga rummen som två olika rum.

3. G
    Renoverare · Västernorrland · 54 inlägg

Gooner

Renoverare
    Våtrummet i fråga är en tvättstuga som det även ska stå ett badkar i. Då som jag förstår, enligt branschreglerna säger att jag skall minst ha tätskikt på golv så tänkte jag att det kanske är lättast att göra ett homogent golv (klinker+golvvärme) och sedan bygga bastun på detta.
    Eftersom jag sätter golvvärme tänker jag att limma reglar mot golv kanske kan funka? Sedan behöver ju inte väggarna va tätskikt i hela rummet så där kan man ju bygga bastun som eget rum om ni förstår hur jag menar?

4. svartöra
    Medlem · Västra Götalands län · 1 805 inlägg

svartöra

Medlem
    Jag byggde nyss ett litet basturum i badrummet "i väntan" på att renovera badrummet, säkert vilket år som helst.

Det där tänkte jag nog behålla i ett nyrenoverat badrum. Fördelen är ju att om man tröttnar på bastun eller säljer huset till någon som inte vill ha bastu så är det bara att ta bort. Jag byggde mitt i sektioner så att det i alla fall i teorin ska gå att ta ut utan att ha totalt sönder.

Visserligen döljer man lite kakel på väggen men det är överkomligt. Själva basturummet är lätt att bygga med träreglar och -panel. Det behöver inte limmas mot golvet utan står bra av sig självt när alla väggar och taket är på plats. Däremot behöver det tätas mot golvet om fallet inte är rätt. Jag fick ta silikon i efterhand och borde nog egentligen ha ställt allt på remsor av syllgummi.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.