3 450 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Bästa tvättmaskinen maxmått 60*80*60? Nuvarande gick sönder
Tvättmaskinen pajade idag. Är i akut behov av ny. Vi är fyra stycken, två vuxna och två småbarn, alltså mycket tvätt. Måtten på nuvarande är 60*80*60 (se bild) så den får inte vara större än så.
Vi behöver lite vägledning? Vad är bäst? Vi är inte intresserade av självdosering och den behöver inte vara miljövänlig heller. Viktigast är att den har lång hållbarhet och tvättar rent. Några tips? Vilken leverantör är bäst?
Tack på förhand och trevlig helg!
Vi behöver lite vägledning? Vad är bäst? Vi är inte intresserade av självdosering och den behöver inte vara miljövänlig heller. Viktigast är att den har lång hållbarhet och tvättar rent. Några tips? Vilken leverantör är bäst?
Tack på förhand och trevlig helg!
Jag tänker att självdosering inte är nödvändigt, är mer ute efter kvalitet. Det ska bli rent och den bör hålla länge. Nuvarande kom från förra ägaren och är sannolikt 10-15 år gammal. Är ute efter någon som håller så länge eller längre. Den behöver inte ha några särskilda finesser, hellre urstark än ursmart om jag säger såT TheBishop skrev:
de har även bra service om/när det behövs. Nöjd med vår Bosch som hållit fyra år ivf (cylindan den ersatte höll 15 innan den lade av).electroluxaren skrev:
Jag köpte en Siemens iq700 2014, den har fungerat utan en konstighet sedan dess. Bra variation på program också.
Jag fastnade för en Bosch i den serien. Enligt produktblad är den självdoserande. Måste man ha den funktionen, eller kan man avaktivera det om man vill? Dvs går det att dosera exakt enligt eget tycke?T TheBishop skrev:
man kan justera dosmängd per program och den har två olika behållare. Vill man finns manuellt fack bredvid. Aldrig använt, men däremot justerat dosmängderna. Det är sublimt efter man gjort smärre justeringar - de flesta var toppen rakt av. Går åt klart mindre medel nu och allt blir rent.L Lilla Yk skrev:
Det står mellan en Bosch eller Miele.T TheBishop skrev:
Jag har en Bosch med automatisk dosering. Guld värt. Nu har jag inte koll på Miele, men jag vet att man tidigare var tvungen att köpa Mieles egna kapslar med tvättmedel för att det ska fungera. Bosch fyller man på med flytande tvätt och Sköljmedel.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Bosch eller Siemens med iDos är verkligen superpraktiskt, enklare att sköta kan det knappast bli. Är det riktigt skitiga arbetskläder så blippar man upp ett snäpp på doseringen, vill man köra vittvättmedel så blippar man bort iDos och kör med vittvättpulver i facket som på en vanlig maskin.
De billigaste modellerna förr hade kolborstförsedda motorer, undvik detta om du är ute efter lång problemfri drift. Jag tror alla serie 6 och uppåt med iDos har induktionsmotorer med typ 10 års garanti på motorn men kolla upp det.
De billigaste modellerna förr hade kolborstförsedda motorer, undvik detta om du är ute efter lång problemfri drift. Jag tror alla serie 6 och uppåt med iDos har induktionsmotorer med typ 10 års garanti på motorn men kolla upp det.
finns det någon Bosch med ångfunktion eller liknande så man slipper stryka?H Harald Blåtumme skrev:Bosch eller Siemens med iDos är verkligen superpraktiskt, enklare att sköta kan det knappast bli. Är det riktigt skitiga arbetskläder så blippar man upp ett snäpp på doseringen, vill man köra vittvättmedel så blippar man bort iDos och kör med vittvättpulver i facket som på en vanlig maskin.