Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Åk till Woody Huddinge, där har dom bra sortiment på Essve (äv Fredells har allt nuförtiden) ock så köper du karmhylsor + tillhörande skruv för betong. Komplettera med fogskum så sitter det som berget.
Det fiffiga är att det går att borra hål med karmen på plats/fixerad.
Det enda alternativ som skulle sitta bättre är väl någon typ av ankarmassa, men det är ju fruktansvärt krångligt i jämförelse. Har du plats i dörrhålet kan det ju också vara ett alternativ att först skruva dit en 45xX regel som du fäster dörren i, men det är ju onödigt bökigt.
Edit: Om du använder hylsor, tänk på att du kan behöva lite längre hylsor beroende på hur hålstenen är kapad. Det går dock utmärkt att lägga något mellan hylsan och stenen om hylsan du köpt skulle vara för kort. Och för långa hylsor går bra att kapa, men bara innan du monterat dörren....
Det fiffiga är att det går att borra hål med karmen på plats/fixerad.
Det enda alternativ som skulle sitta bättre är väl någon typ av ankarmassa, men det är ju fruktansvärt krångligt i jämförelse. Har du plats i dörrhålet kan det ju också vara ett alternativ att först skruva dit en 45xX regel som du fäster dörren i, men det är ju onödigt bökigt.
Edit: Om du använder hylsor, tänk på att du kan behöva lite längre hylsor beroende på hur hålstenen är kapad. Det går dock utmärkt att lägga något mellan hylsan och stenen om hylsan du köpt skulle vara för kort. Och för långa hylsor går bra att kapa, men bara innan du monterat dörren....
Samma fråga som trådstartaren, 
Hålstenen är ju rätt luftig. Tidigare karm satt spikad i brädbitar som putsats in i väggen, De flesta lossnade när jag tog bort gamla kramen.
Uppe och nere finns det trä resp betong att borra/fästa i. Skruvarna jag fick med i karmskruvspaketet (TEMA) är inte särskilt långa. Kanske finns längre av någon sort?
Eller skall jag köpa andra karmskruvar? Vet inte om dörren är förborrad, har inte öppnat den än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålstenen är ju rätt luftig. Tidigare karm satt spikad i brädbitar som putsats in i väggen, De flesta lossnade när jag tog bort gamla kramen.
Uppe och nere finns det trä resp betong att borra/fästa i. Skruvarna jag fick med i karmskruvspaketet (TEMA) är inte särskilt långa. Kanske finns längre av någon sort?
Eller skall jag köpa andra karmskruvar? Vet inte om dörren är förborrad, har inte öppnat den än.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bästa sättet få slät vägg i kök? Nybörjare
Kök -
Bästa sättet att isolera 260 m² högprofilerad plåt inifrån?
Isolering -
Glasfiberväv på vägg/tak - bästa sättet att ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sättet att fräsa bort 5cm ytong från fasad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa sättet att täta 1 cm glipa mellan dörrlist och klinkers?
Badrum