Hej!
Har ett kallgarage med lite väl hög luftfuktighet och funderar på bästa sätt att sänka den?
Två av garagets väggar är motfyllda med jord 1,5 meter upp, kanske bidrar det och eventuellt dålig dränering till fukten. Oklart.
Jag har en luftvärmepump i garaget som jag dock hittills bara använt på vintern för att hålla temperaturen uppe, skulle det göra skillnad att använda den även sommartid? (Panasonic nz25yke) Vilken temperatur ska den i så fall sträva mot?
Man kunde också införskaffa en avfuktare kanske, är det smartare?
Eller något helt annat?
Ventilationen är genom självdrag så vitt jag kan se … verkar bara finnas en ventil i bakre hörnet av garaget.
Jag förstår mig egentligen varken på mitt garage eller luftfuktighet, så alla tips mottages tacksamt!
Har ett kallgarage med lite väl hög luftfuktighet och funderar på bästa sätt att sänka den?
Två av garagets väggar är motfyllda med jord 1,5 meter upp, kanske bidrar det och eventuellt dålig dränering till fukten. Oklart.
Jag har en luftvärmepump i garaget som jag dock hittills bara använt på vintern för att hålla temperaturen uppe, skulle det göra skillnad att använda den även sommartid? (Panasonic nz25yke) Vilken temperatur ska den i så fall sträva mot?
Eller något helt annat?
Ventilationen är genom självdrag så vitt jag kan se … verkar bara finnas en ventil i bakre hörnet av garaget.
Jag förstår mig egentligen varken på mitt garage eller luftfuktighet, så alla tips mottages tacksamt!
En ventil gör inget drag, du behöver en lågt placerad ventil och en högt placerad. Kolla om pumpen har något läge för avfuktning, annars värme om det behövs? Är den isolerad och finns ångspärr/broms?
Tack för svar!Jonatan79 skrev:
Så vitt jag kan se finns bara en ventil, högt upp och längst bak. Sen är det klart att garageporten väl släpper igenom en hel del luft, men kanske inte tillräckligt?
Pumpen verkar kunna avfukta (genom att milt fläkta ut luft, 18 grader eller varmare), jag förstår inte på vilket sätt det fungerar avfuktande, men står så i alla fall …
Att höja tempen till 18 grader i garaget, sänker det luftfuktigheten?
Angående isolering och fuktspärr vet jag inte tyvärr. Det är hälften betongväggar och övre halvan gipsskivor, så någon form av isolering känns som det det finns …
Produkter som diskuteras: "fläkta"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad har du för Rh och temperatur?johan_T skrev:
Hej!
Eller något helt annat?
Ska bli 😊 Garaget är rätt avlångt och en ventil sitter högt upp längst bak. Skall ev ny ventil sitta långt ner och långt fram i garaget eller mitt emot nuvarande ventil?Jonatan79 skrev:
Eller kvittar det kanske?
En badrumsfläkt gjorde som dag och natt för mig i mitt garage. Att gå från fukt på samtliga plåtdetaljer till att det alltid är snustort.johan_T skrev: