Hej!
Mina precisionsmejslar som jag fick i studentpresent för 20 år sen behöver pensioneras och nu behöver jag nya. Har någon bra tips? Det behöver absolut inte vara billigt, för jag använder dem mycket och vill att de ska vara tåliga och hålla över tid. Eller är det fel tänkt? Vad använder proffs? Vilka märken är bäst? Vad ska man tänka på i övrigt? Tycker att Wera verkar vara bra, men vill ha input innan jag köper.
Mina precisionsmejslar som jag fick i studentpresent för 20 år sen behöver pensioneras och nu behöver jag nya. Har någon bra tips? Det behöver absolut inte vara billigt, för jag använder dem mycket och vill att de ska vara tåliga och hålla över tid. Eller är det fel tänkt? Vad använder proffs? Vilka märken är bäst? Vad ska man tänka på i övrigt? Tycker att Wera verkar vara bra, men vill ha input innan jag köper.
Nu är jag inget proffs på elektronik och sånt, utan bara en glad amatör som håller på med lite elektronik, mekanik och annat småpill och jag har fem uppsättningar av Weras elektronikmejslar. Två uppsättningar med spår och stjärnmejslar, en uppsättning Torx, en uppsättning insex och en uppsättning sexkantshylsor.Det var kanske lite onödigt med två uppsättningar av spår och stjärnmejslar men de har faktiskt kommit till användning, skillnaden mellan dem är storlekar på några spår och stjärnmejslar. Jag tycker att det är riktigt trevliga att använda och formen på handtagen är både skön att hålla i och ger möjlighet att få kraft, hastighet och precision.
Jag gillar också Weras minimejslar, bekväma att hålla och inte så dyra. Jag har köpt lösa mejslar allt eftersom men det finns naturligtvis färdiga kit också.
Det lönar sig att shoppa runt, det kan skilja rätt mycket mellan olika butiker. Jag har köpt de flesta från amazon.
Det lönar sig att shoppa runt, det kan skilja rätt mycket mellan olika butiker. Jag har köpt de flesta från amazon.
Jag har sedan tidigare haft något bit-system, verkligen ingen precision men har fungerat ok.
Hade koll på Weras kraftform Micro ESD på Amazon och slog till för ett tag sen.
Nu kanske jag egentligen sällan har någon egentlig nytta av att de är ESD men jag tänkte lite som det låter du tänker, det skadar inte och de blir väl kvar resten av livet, bättre att ha något man är helt nöjd med då.
Jag köpte "tygrullen"
Jag jag tycka lite både och om den, många märkliga mejslar i den (som kanske kan komma till användning när man minst anar) men samtidigt lite tunt på "standard" så som ganska få spår-varianter, och ingen PZ alls. Spårmejslarna verkar dock generellt billigare att komplettera styckvis än "spacial-mejslarna"
Nu har jag inte hunnit använda mina så mycket än, men tycker defintivt de passar bättre i skruven än mina billiga mejslar gör. Jag är nöjd med mitt köp.
Hade koll på Weras kraftform Micro ESD på Amazon och slog till för ett tag sen.
Nu kanske jag egentligen sällan har någon egentlig nytta av att de är ESD men jag tänkte lite som det låter du tänker, det skadar inte och de blir väl kvar resten av livet, bättre att ha något man är helt nöjd med då.
Jag köpte "tygrullen"
Jag jag tycka lite både och om den, många märkliga mejslar i den (som kanske kan komma till användning när man minst anar) men samtidigt lite tunt på "standard" så som ganska få spår-varianter, och ingen PZ alls. Spårmejslarna verkar dock generellt billigare att komplettera styckvis än "spacial-mejslarna"
Nu har jag inte hunnit använda mina så mycket än, men tycker defintivt de passar bättre i skruven än mina billiga mejslar gör. Jag är nöjd med mitt köp.
Kör också wera , både på jobb och hemma. Mycket bra och smidigaH Huskodaren skrev:Hej!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Har Lindström ESD serien på jobbet. Tycker funkar bra och är riktigt sköna i handen. Vet dock inte om jag skulle lägga dem pengarna på småmejslarna privat (använder det för sällan), men skulle iaf rekommendera dem om nån annan vill investera i finare set.
Har inte testat Weras mindre mejslar som alla här verkar ha. Bara använt deras lite större set för mer vanliga storlekar, typ ph1 och uppåt i storlek. För storlekar från typ Ph0 och neråt, har jag mest Wiha, och gillar dem. Både fasta mejslar, men använder mest 4mm bits. När man skruvar i elektronik kan ju rätt många olika typer av mejslar behövas, och då är ju bitset enklast. Särskilt om man ska ha med sig till kund. Nu skruvar jag inte jättemycket i jobbet ska sägas, men ibland.
Detta sett gillar jag mycket. Jag köpte det dock för typ 500kr från USA för många år sedan. Då fanns det märkligt nog inte att få tag på i Europa(!)
Annan färg på handtaget idag, men annars är det nog samma(?)
https://www.conrad.se/sv/p/wiha-700...ner-torx-pentalobe-ytter-sexkant-1347082.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annan färg på handtaget idag, men annars är det nog samma(?)
https://www.conrad.se/sv/p/wiha-700...ner-torx-pentalobe-ytter-sexkant-1347082.html
Jag har också ett eller två set med bits för de mer udda spetsarna men problemet med dem är att hållaren ofta är för grov. Många småskruvar sitter långt ner i smala hål och där går varken bit eller hållare ner. De funkar oftast för elektronik, typ mobiler, men inte för leksaker.
Som jämförelse är skaftet på min Wera PH0-mejsel 3mm och på PH00 2,5mm.
Jo, även om jag mest skruvar i elektronik, så händer det förstås även mig att något hål är för djupt och smalt för bits, och då rotar jag fram en fast mejsel. Men, jag har dem mer för nödfall, och använder bits så länge det går. Fördel med bits är:zarkov skrev:
Jag har också ett eller två set med bits för de mer udda spetsarna men problemet med dem är att hållaren ofta är för grov. Många småskruvar sitter långt ner i smala hål och där går varken bit eller hållare ner. De funkar oftast för elektronik, typ mobiler, men inte för leksaker.
* Många storlekar på liten plats
* Enkelt att hitta exakt rätt snabbt pga bra översikt
* Enkelt att byta mellan esd, vanligt, kortare och grövre skaft etc
* Funkar med förlängare, spärrskaft, skruvdragare etc
* billiga och miljömässigt bättre att byta till ny när den börjar bli sliten.
Jag inbillar mig även att man kan vara lite slarvigare med att hålla bits mejsel i lite fel vinkel, pga det lilla glappet mellan hållare och bits, som gör att den har möjlighet att självjustera sig något.
ESD är nog ett måste för mig. Bits har jag nog inte så stor nytta av då jag ändå mest är hemma i kontoret eller garaget och dessutom ibland måste in med dem på rätt trånga ställen. Ett bra fodral med många mejslar passar nog bäst då. Om en mejsel behöver bytas så kanske den förhoppningsvis är så pass nödvändig att den är värd att behöva lägga mer pengar på än en ny bits även om det förstås tar emot lite. Blir nog Weras tygrulle som var den som fick mig in på det spåret till att börja med. Verkar vara Amazon som är billigast just nu.
Jag hade Wiha PicoFinish i labbet på jobbet. Dyrare än Wera men har en del fördelar.
Weras klingor är 3,0 mm eller 4,0 mm med nersvarvad spets för de mindre storlekarna precis som på bits.
Weras klingor är dock betydligt stabilare att använda än bits.
Wihas klingor är anpassade i diameter och längd till spetsens storlek utom för de allra minsta storlekarna.
Alla kit med mejslar saknar alltid något man behöver även bitssatser.
Weras klingor är 3,0 mm eller 4,0 mm med nersvarvad spets för de mindre storlekarna precis som på bits.
Wihas klingor är anpassade i diameter och längd till spetsens storlek utom för de allra minsta storlekarna.
Jag var tvungen att dubbelkolla, mina minsta Wera verkar ha 2mm stång och de minsta är bara, så som påtalats, smalare vid klingan. Jag är enig i att breda mejslar enligt ovan ofta är begränsade i att inte mejseln är smal nog långt nog att nå skruvskallen. Dock har jag nog aldrig varit med om att en riktigt riktigt liten skruv suttit så långt ner, under 2mm hål för skruvar känns ovanligt.
Det varierar skulle jag säga. Bara mätt på de tre som låg framme och de var 2, 2,5 och 3 mm diameter.P Pucco skrev:Jag hade Wiha PicoFinish i labbet på jobbet. Dyrare än Wera men har en del fördelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fyller jag och sätter igen denna ventilation på bästa sätt?
Kök -
Vad är bästa tipset för att rikta och plana trä för skärbrädor
Byggmaterial & Byggteknik -
Välja bästa julgranen
Artikelkommentarer -
Bästa putsmedlet för mässing?
Badrum -
Isolera ovanpå asfalt (inomhus). Bästa lösning?
Grund & Markarbeten