Vi är i färd med att bygga ett nytt hus där vi kommer ha en terass med sovrum under. Huset är ett sluttningshus där vi murar väggar i sluttningsplanet + betongbjälklag.

Det jag känner osäkerhet inför är hur vi ska lägga isolering i förhållande till betongbjälklag, tätskikt, m.m.

Alt 1. Sänka innertaket och lägga 20 cm isolering under betongbjälklaget. Resultatet är då sannolikt att daggpunkten hamnar i isoleringen.

Alt 2. Sänka betongbjälklaget och lägga isoleringen ovanpå betongen + lägga tätskikt och slityta ovanför isoleringen.

Vad finns det för olika typer av upplägg? Har någon erfarenhet? Har letat, men ännu inte hittat någon som beskriver för och nackdelar med olika lösningar.

Hej Viktor, tack för länk. Hittade den tidigare och ser att de lagt isoleringen utanför betongen. Det är just därför jag skulle vilja ha input kring risker och lösningar om man lägger isoleringen under betongen (givet att det är uppvärmt boutrymme under taket).

Det borde rimligtvis bildas kondens i det fallet, men frågan är om detta är ett problem som är stort eller litet - eller om det finns lösningar som på ett säkert sätt gör det möjligt att ha isoleringen under betongbjälklaget.

Personligen skulle jag välja ett sk. Omvänt tak med tätskiktet direkt ovanpå betongen, ovan detta isolering och överst ytskiktet (trall?).
På detta sätt hamnar betongen på den varma sidan och påverkas inte av kyla/värme. Tätskiktet ligger skyddat under isoleringen.
Vill du ha terassen i samma nivå som golvet innanför måste betongbjälklaget sänkas med lägre höjd i våningen under som nackdel.

Foamglas är ett material som ofta föreskrivs men prutas bort pga dess höga kostnad.

Hej Viktor,
efter diverse samtal är jag inne på din linje. Vi får se vad det blir för typ av isoleringsmaterial i slutändan. Vad jag förstått så ligger Foamglas på ungefär dubbla priset jämfört med cellplast. Jag har dock inte tagit in offerter ännu. Det är kanske lite överdrivet med Foamglas i vårt fall då vi tex inte direkt har någon tung trafik på terasstaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.