Hej
Vi köpte lägenhet som var nyrenoverad för ca 3 år sedan. Badrummet var supersnyggt men nyligen har mosaikplattor (glasmosaik) börjat släppa. Vi blev direkt oroliga för fuktskador så tog hit en från föreningen som mätte fukt och kunde inte se några problem. Vi tog idag hit firman som utförde jobbet och menade dels på att mosaiken har släppt från nätet mosaiken sitter på, dels att fogen har släppt.

Hantverkarn sa att han kunde:
*plocka loss alla bitar som sitter löst och halvlöst
*skrapa bort limmet från nätet där mosaikplattorna sitter
*på med ny fix på de ställen där plattorna satt samt något gummilimm av något slag om jag förstod det rätt
*lägga ny fog i hela duschutrymmet på golvet

Är denna lösning genomförbar tror ni?

Skulle antingen vara ovan lösning eller renovera badrummet igen för att lägga klinker istället för den j-la mosaiken på golvutrymmet i duschen :)

Lägger in en bild där man kan se det vita där mosaikplattorna har lossnat.

Stort tack för värdefull input!

• Glasmosaikplattor i badrum med vissa plattor som har lossnat exponerar det vita nätet under dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade hantverkaren någon teori om varför plattorna har släppt?

Tätskiktet behöver inte påverkas, det kan vara så att hantverkaren har slarvat och fått dålig täckning bakom en del plattor vilket har gjort att de kunnat röra sig och släppt över tiden. Kan också vara fix som har börjat härda/torka vid sättning. I dessa fall funkar säkert hantverkarens plan bra. Är det ingen fukt som letat sig igenom är det väl bara att prova?

Finns det våtrumsintyg? Har du kikat ner i brunnen och säkerställt att tätskiktet är korrekt anslutet? Det kan nämligen ge en indikation om kvaliteten på renoveringen.

Hej och tack för svar! Företaget har våtrumsintyg. Hantverkarns teori var att det berodde på fogen vid deras utförande som nu efter ca 5 år har lossnat. När fogen lossnat har mosaikplattorna börjat "röra på sig" och fler och fler plattor släpper varteftersom.

Så här ser golvbrunnen ut (lite smutsig nu men hoppas man ser) Vi fick ett slags kvalitetsdokument från tidigare ägare på renoveringen av badrummet. Har sökt mig dum på nätet för att ta reda på om golvbrunnen är korrekt.

Stort tack igen!

• Smutsig golvbrunn med öppen synlig del, omgiven av kakel och golvrist.
    Skapa konto
Lite svårt att se på bilden som inte är skarp.

Men man ser att det är en blå manschett. Denna ska gå in bakom klämringen (grå) överallt och den ska inte synas under klämringen.

Manschetten är lite veckad men det tror jag inte har ngn praktisk betydelse.

Att fogen gått sönder tror jag är ett symptom på att något rört sig snarare än orsaken. Om rörelsen beror på att plattan satt dåligt så blir det säkert löst genom att fästa plattan igen. Eftersom det bara är några få plattor som lossnat tycker jag inte alls det låter orimligt.

Om rörelsen däremot beror på något annat så kommer problemet återkomma. Några andra möjliga orsaker:
-Tätskiktsduken har inte fäst ordentligt mot underlaget.
-underlaget är inte styvt nog
-underlaget har svält pga fuktgenomträngning.

Om fuktmätningen gjordes på ordentligt sätt och inte visade på någon fukt så lär det inte vara fuktgenomträngning.

Tack igen för förklaringen!
Plattorna är helt fria från klister och fog, dvs de har släppt rätt "rent" eller vad man ska säga, dvs när jag lyfter på de plattor som lossnat så är de helt fria från klister. Så antagligen klistret från nätet som släppt.

Hantverkarn var här igen och har nu tagit bort plattorna som satt löst + de som satt halvlöst och slipade bort en del av underlaget och satte dit dem med nytt starkare lim han köpte hos kakelfirman som var vattentätt. Imorgon kommer han igen för att lägga ny fog på hela utrymmet.

Känns som att det är värt att testa denna lösning då alternativet skulle vara att renovera allt från på nytt för en saftig summa.

• Kakelplattor, en upplockad och ren från klister, mot en bakgrund av delvis lossade plattor.
    Skapa konto
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.