Hej

Cortenstål är ju snyggt och den vanliga lösningen på rabattkant idag, även om ytbehandling kan skilja. Vill avgränsa köksland mot gräsmatta där barnen trillar runt om dagarna. Stålkanter känns livsfarligt.

Var inne på att lägga ner impregnerat virke men impregnerat ska man ju inte ha mot matjord.

Finns det nåt annat alternativ?

• Cortenstål rabattkant avgränsar gräs från en blomrabatt med pinka blommor och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte du finner några starkare gifter i impregnerat virke idag? Det du bör undvika är väl att återanvända gammalt virke från gamla stolpar och slipers från järnvägarna o sånt, dom hade ju en del läskiga saker i sig.

• Gilla
Monkan74 och 1 till
  • Laddar…
Det finns rabattkanter i plast som är lite mer förlåtande att ramla mot.

Alternativt så använder ni cortenplåt och sätter en plastlist eller rörisolering på toppen i några år tills barnen blivit äldre.

Vi skippar byggda kanter och kantskär istället. Garanterat barnsäkert.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Betong är nästan lika hårt men har betydligt större yta dvs det gör inte lika ont att ramla/kliva på den.
Sen ör det dessutom i de flesta fallen snyggare än rostig plåt.

Gräv en liten kant. Snyggt och garanterat vurpvänlig.

En träkant håller rätt länge om man behandlar den med kokt linolja först.

En rad med sten i samma höjd som gräsmattan? Mitt bekymmer när barnen var i den åldern var mest att de ramlade på grönsaksland och rabatter. Dvs jag prioriterade egentligen mina växter över mina barns Så jag planterade häckar runt allt jag var rädd om.

• Gilla
  • Haha
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.