Byggahus.se

Barndomshemmet har blivit ödehus

1. M
    Medlem Nivå 1
    För runt 4 år sen så gick vår far bort och vi valde då att sälja huset i det skick som det var då vi övriga i familjen hade eget boende, huset var redan då i dåligt skick så vi fick inte många kronor för det 25 000kr för 7 rum och kök med större tomt.

De som köpte det ville renovera huset vilket vi tyckte var trevligt, visst de satte igång och lade nytt tak rätt så fort men sedan så tog det tydligen stopp efter att ha brytit upp fasaden.
    Detta var hösten 2010, vi syskon var idag i våra gamla hemmatrakter och plockade bla svamp och vi tog då en titt på hur huset såg ut.

Vi fick oss mer eller mindre en chock, hela fasaden är uppbruten, det är sprickor i väggarna och tomten är totalt övervuxen, huset har blivit ett ödehus och det värsta är, det ligger precis intill vägen.

Min fråga är
    Kan vi kontakta kommunen och kräva att den nuvarande ägaren river stället? Han har övergett huset och sina planer på att renovera färdigt det. Och grannarna är inte nöjda med hur det ser ut och det förstår jag.

Uppdaterar lite senare med bilder på hur det ser ut men det var sjukt sorgligt att se hur det ser ut idag, totalt misskött och nergånget är det.

2. C
    Medlem · Nivå 11
    Ni är ju inte ägare till fastigheten och vad jag förstår, inte är ni granne heller eller sakägare som det heter så ni kan inte kräva någonting. Tvärt om ,innan ni övh gör någonting så kolla så ni har allt i ordning pappersmässigt så ni inte genom åtgärder retar nya ägaren så han kommer med krav på er, för något i huset som inte är OK. Lite långsökt men kolla innan.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Jag tänker bara på grannarna för det ser förjävligt ut nu.
    Kan grannarna kräva att stället skall rivas? Det är som sagt helt övergett och det luktade mögel från huset när jag stod utanför och tog bilder.

4. C
    Medlem · Nivå 11
    Man kan nog kräva åtgärd, inte vad för åtgärd, men det är bara vad jag tror.

5. M
    Medlem Nivå 1
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    En anonym anmälan till kommunen om att det ser illa ut?

Finns ju fler trådar på forumet ur andra perspektivet då folk bygger och lagrar grejer på tomten så de åker på inblandning från kommunen och uppmaningar att städa osv.

7. haavard
    Medlem Nivå 11
    Ni kan inte kräva någonting , men ni kan göra en anmälan om att fastigheten inte hålls i vårdat skick.
    Om ni inte tycker om det beslut kommunen tar kan ni överklaga till rättsinstanserna.

Lagen hittar ni i PBL 8 kap. 14 och 15 §§

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag förstår inte varifrån ert engagemang kommer!
    Är det dåligt samvete för att ni inte vårdade arvet?

Ni, barn till den avlidne, bestämde er för att sälja fastigheten,
    för att ni själva inte hade något intresse att vårda och vidmakthålla den.

Vad som nu händer med fastigheten får väl den nya ägaren och grannarna sköta själva bäst de kan.

Släpp nu detta och lev era liv.
    Se inte bakåt, se framåt i stället :)

9. M
    Medlem Nivå 1
    Vi hade inte någon miljon att lägga ut på renoveringskostnader (Lägga nytt tak, lägga nya rör, dra nya elledningar, djupborra vattenbrunnen köpa ny elpanna med mera därför sålde vi huset.
    Hade vi vetat att han bara hade låtit huset stå det sista så kunde huset ha fått stå och vi hade kunnat sköta om trädgården för grannarnas skull.
    Han tycks ju skita totalt i dessa, sen så springer det barn där borta, vad händer om dessa vill kika in i huset och skiten rasar ihop över de.
    Huset är numera en säkerhetsrisk och utgör en fara för nyfikna besökare.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Eftersom ni nu inte alls kan råda över fastigheten är det bäst om ni kan lägga detta bakom er.

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Det finns ju massor med ödehus. Varför känner ni ansvar för just det här? Det är inte ert.

• Laddar…
  12. haavard
    Medlem Nivå 11
    Det är väl klart man känner lite extra för det hus där man växte upp?!

• Laddar…
  13. kysan
    Medlem Nivå 9
    Beror på hur lycklig barndom man hade :)

• Laddar…
  14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Du hjälper inte. Du stjälper.

15. P
    Medlem Nivå 8
    Köp tillbaka huset om ni är intresserade, annars lyd Nyfikens råd...