Hej,
Jag byggde en pergola för två år sedan men är inte riktigt nöjd med hur den blev och skall ni bygga om den till våren. Jag har börjat skissa lite på hur den kan tänkas se ut men som vanligt är det hållfastheten som jag funderar över.

Jag har försökt ta hjälp av Träguidens hållfasthetsberäkningar och kalkylprogram men det finns inget val att välja en 150x150 mm limträpelare som bärlina. Vad tror ni om pergolan på bilden? Håller konstruktionen?

Tanken är att det skall på ett plexitak på halva taket också.

Allt skall i så fall byggas i 150x150 limträpelare.

3D-modell av pergola med dimensioner, byggd i vit limträpelare, nära en vit husvägg med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller garanterat som pergola, delen med tak är lite beroende på vilken snözon du bygger i.

Lulaua Lulaua skrev:
Håller garanterat som pergola, delen med tak är lite beroende på vilken snözon du bygger i.
Det är beräknad snözon 1,5, på västkusten.

Då får man kunna lite hållfasthetslära. Räkna om 115x115:s yttröghetsmoment enligt formeln b*h^3/12 till en känd dimension först. Gör man det får man till exempel 42x160 mm vilket är något mindre än minsta standardstorleken 42x180.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag ser att jag räknade på 115x115 istället för 150x150 som TS tänkte sig. Det kan bero på att 150x150 inte är en standarddimension, men för ordningens skull ska jag korrigera mig. 150x150 motsvarar 42x229 eller 78x187. 140x140 och 160x160 finns som standarddimensioner. På vilket sätt skulle halva ytan vara täckt med plexiglas?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag ser att jag räknade på 115x115 istället för 150x150 som TS tänkte sig. Det kan bero på att 150x150 inte är en standarddimension, men för ordningens skull ska jag korrigera mig. 150x150 motsvarar 42x229 eller 78x187. 140x140 och 160x160 finns som standarddimensioner. På vilket sätt skulle halva ytan vara täckt med plexiglas?
Tack så mycket för svaret.
En del av pergolan skall vara "lounge" och över den ville vi ha plexiglas (eller likvärdigt) för att kunna sitta under dagar då det kanske småregnar eller kommer en skur.
Vi har inte riktigt bestämt oss, det kanske blir över hela för att trycka ner värmen från eventuella infravärmare.

Designmässigt tycker jag det vore snyggt med virke med kvadratiskt tvärsnitt. Problemet är att man inte utnyttjar materialet särsklt effektivt på det sättet. På en täckt del fungerar det bra med 150x150 virke som takbjälkar, däremot är det för klent som bärlina i framkanten. Antingen får du sätta en stolpe till i mitten eller gå upp i dimension, t.ex. till 165x315.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.