Hej!
Jag håller på att låta bygga en kommod till ett badrum där det kommer vara en del med handfat och en andra del med integrerad tvättmaskin. Problemet är att jag beställt en betong-bänkskiva (ca 50kg) med inbyggt handfat där jag räknade att det skulle få plats med två 60-moduler och ett litet överhäng utanför en täcksida (600+600+13+10=1223). Feltänket ligger i att en integrerad tvättmaskin inte är gjord för att få plats i ett 60-skåp (såklart...), utan ska
ersätta ett 60-skåp och då får det i min ursprungliga lösning inte plats med en 18 mm-MDF-skiva (motsvarande yttersida på en vanlig IKEA-stomme) som kan bära upp bänkskivan. Täcksidan är tänkt att vara en 13mm IKEA Ekestad, ekfanér.
Bifogat 2 bilder som visar med och utan 18mm-skivan. Utrymmet emellan behöver alltså vara 600mm.
Till frågorna:
- Tror ni det räcker att sätta fast täcksidan i väggen och bänkskivan och låta denna agera 3e benet till bänkskivan?
- Ser ni någon möjlighet att stärka bärigheten med bibehållna dimensioner?
PS. just det här råkar vara i ett badrum (därav badrumsforum), men problematiken hade ju lika gärna kunnat vara i kök eller tävttstuga.