har möjlighet att välja en upphöjd bardisk fäst i en långsida av en köksö (utan spis eller ho) . Har aldrig haft och aldrig ens testat en sån hos andra.
Blir det inte bara en hylla att lägga små saker ifrån sej när nyhetens behag har lagt sej? Använder ni den verkligen till kaffepauser, frukostar och som"parkeringsplats" för gäster som vill umgås i köket ?
Tycker ni att den är fantastisk eller skulle ni byta den mot annat kökslösning?
Vad har ni för erfarenheter?
gaia
Blir det inte bara en hylla att lägga små saker ifrån sej när nyhetens behag har lagt sej? Använder ni den verkligen till kaffepauser, frukostar och som"parkeringsplats" för gäster som vill umgås i köket ?
Tycker ni att den är fantastisk eller skulle ni byta den mot annat kökslösning?
Vad har ni för erfarenheter?
gaia
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Vi har en bardisk mellan kök och vardagsrum, en bastant sak i ekträ och passande barstolar i samma material med svarta skinndynor. Gjort av en riktig hantverkare av den gamla skolan, finns inte en metallskruv eller spik i detta, allt är byggt med gammaldags fogningsteknik. Supersnyggt. Vad använder vi den till? Jo, precis, en avställningsyta för allehanda småprylar, reklam, plastburkar, köksmaskiner etc. Helkorkat egentligen, men var ska man annars lägga allt detta? 
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Ja, förmodligen. Men det beror ju på vad man tänkt ha där istället, i vårt fall så är alternativet inget alls, eller vägg med köksskåp, men då kommer köket upplevas väldigt instängt. Så jag vill allt behålla vår bardisk, även om den emellanåt svämmar över av allt möjligt. Man får ta ett ryck ett par ggr i månaden och rensa.
Dessutom är den oerhört praktisk när man har gäster hemma och har buffé eller julbord etc, alla kommer enkelt åt att ta av maten.
Dessutom är den oerhört praktisk när man har gäster hemma och har buffé eller julbord etc, alla kommer enkelt åt att ta av maten.
Vi har en köksö i en öppen planlösning, med spisen på (inte det bästa kanske men det gör vi inget åt på ett bra tag) och köksön har en upphöjd bardisk. ALLA vi haft på besök, helgbesök, över natten och vanligt fika en eftermiddag, har hängt runt ön när vi lagat mat eller plockat fram. Supertrevligt. Kanske beror på planlösningen kring ön också, vår vetter ut mot matgruppen och vardagsrummet. Men visst samlar den post, random verktyg och papper 
Jag kan faktiskt använda själva ön som serveringsyta och skapa en överhäng som man kan sitta vid.
Det verkar egentligen inte behövas en separat förhöjd barhylla/ bardisk som "arkitekten" föreslår.
Jag tror inte att jag skulle sitta på en barstol och äta frukost till vardags. Gör ni det?
gaia
Det verkar egentligen inte behövas en separat förhöjd barhylla/ bardisk som "arkitekten" föreslår.
Jag tror inte att jag skulle sitta på en barstol och äta frukost till vardags. Gör ni det?
gaia
Hej,
Vi har en köksö med överhäng mellan kök och matsal som vi använder mycket. Vi har några barstolar som ungarna gillar att hänga där, gäster sitter ofta där medan vi lagar mat och den används oxo som buffebord när vi är många. Den är inte upphöjd och vi sitter sällan där själva. Jag skulle inte vilja vara utan den.
Vi har en köksö med överhäng mellan kök och matsal som vi använder mycket. Vi har några barstolar som ungarna gillar att hänga där, gäster sitter ofta där medan vi lagar mat och den används oxo som buffebord när vi är många. Den är inte upphöjd och vi sitter sällan där själva. Jag skulle inte vilja vara utan den.
Jag instämmer med föregående talare. Gästerna sitter ofta där å pratar medan man fixar med käk, den är kanon å duka buffé eller snacks på, och den används (hyfsat ofta) till frukost/kvällsmat.
Dock, hos oss blir den oxå en avlastningsyta för post, räkningar etc.
Dock, hos oss blir den oxå en avlastningsyta för post, räkningar etc.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Se bara till att det går att sitta där, alltså plats för knäna under skivan. Annars är dent bara en bänkskiva lika sittvänlig som resten av köket. Jämför sitta framför diskbänken eller vid matbordet 
Måste instämma med flera av dom tidigare. Vi har en bardisk som vi använder jättemycket. Ungarna sitter där och gör läxorna, gästerna hänger där medan man gör mat och så är det ett perfekt ställe att duka fram olika rätter om man skal ta mat själva.
Det mest positiva med att ha en upphöjd bardisk och om man har matbordet på andra sidan så slipper man att se allt stök och disk när man sitter och äter.
Kolla gärna min blogg där jag visar vår kökslösning: http://vitadromgarden.blogspot.se/p/koket.html
Lycka till med din planering av köket. Jättebra att ställa frågor, och som du redan vet så tycker vi alla olika utifrån att vi är olika. Det finns ingen lösning som passar alla.
Må bäst!
Heidi
Det mest positiva med att ha en upphöjd bardisk och om man har matbordet på andra sidan så slipper man att se allt stök och disk när man sitter och äter.
Kolla gärna min blogg där jag visar vår kökslösning: http://vitadromgarden.blogspot.se/p/koket.html
Lycka till med din planering av köket. Jättebra att ställa frågor, och som du redan vet så tycker vi alla olika utifrån att vi är olika. Det finns ingen lösning som passar alla.
Må bäst!
Heidi
Det bästa enligt min mening är om det är ett överhäng som ger sittmöjlighet, men INTE en upphöjd del. Då är det smidigt att använda den som buffé (perfekt för julbord och brunch tex), arbetsyta och sådant, medan den tvådelade nog mer blir avställningsyta och hängmöjlighet.
Vi har en förhöjd bardisk som vi är mycket nöjda med. Efter något år tog vi däremot bort barstolarna. Nu är disken ofta använd för stående "barhäng". Vid fest så är det buffebord. Till vardags plats för fruktskål, något för tillfället viktigt papper osv. Och som påpekats tidigare är det perfekt för att lite lagom avskärma stöket i köket. Vi skaffade en bardiskbänkskiva i en mer "organisk" form (tänk tillplattad flygel) som blev riktigt bra.
Tack alla för intressanta svar!
Överraskande många ser sin bardisk som en hängplats för gäster. Jag försöker föreställa mej vilken vardagsnytta kan jag som boende ha av den
.
I mitt fall skulle bardisken varken behöva eller kunna skärma av oredan så den +funktion faller bort. Hittar ingen plus i en lösning som är mer nyttig för gäster än för mej
.
Just nu tror jag att en 90cm hög köksö med överhäng och lämpliga stolar passar mej bättre.
Men, men jag har gott om tid att ändra mej så där 100 gånger så kom med fler positiva betyg !
gaia
Sjostuga2 , varför tog ni bort barstolar ?
Överraskande många ser sin bardisk som en hängplats för gäster. Jag försöker föreställa mej vilken vardagsnytta kan jag som boende ha av den
I mitt fall skulle bardisken varken behöva eller kunna skärma av oredan så den +funktion faller bort. Hittar ingen plus i en lösning som är mer nyttig för gäster än för mej
Just nu tror jag att en 90cm hög köksö med överhäng och lämpliga stolar passar mej bättre.
Men, men jag har gott om tid att ändra mej så där 100 gånger så kom med fler positiva betyg !
gaia
Sjostuga2 , varför tog ni bort barstolar ?
Redigerat av moderator:
Behöver inte vara gäst för att hänga i baren. Jag gör det själv ibland 
Ibland kan man stå och jobba med datorn där. Perfekt!

Ibland kan man stå och jobba med datorn där. Perfekt!
Ska man sitta så är det närmare och bekvämare att förflytta sig två meter till matbordet. Bardisken gör sig bäst som ståplats tyckte vi. Sen tog de lite av utrymmet för dans, situps, montering av billybokhyllor och allt annat man behöver fri golvyta till