Hej, jag tänkte öppna upp mitt kök en aning genom att riva ett par väggar. Jag har kollat på ritningarna och är nästan helt hundra på att väggarna som jag ska riva ej är bärande.
Alla väggar verkar inte ligga under någon balk. Innebär det att de ej är bärande? Materialet de är uppbyggda av är lättbetong.
Väggarna verkar inte ens finnas med på en äldre ritning (originalritningen). Innebär det i sig att de inte är bärande? Vad tror ni? Bifogar ritningarna nedan.
Vem kan man höra av sig till för att få det bekräftat? Har hört att arkitekter kan bedöma det. Hur hittar man en sån som tar på sig sånt jobb?
grön färg = min lägenhet
röd färg = väggarna jag vill riva
Nyare ritning:
Äldre ritning:
Alla väggar verkar inte ligga under någon balk. Innebär det att de ej är bärande? Materialet de är uppbyggda av är lättbetong.
Väggarna verkar inte ens finnas med på en äldre ritning (originalritningen). Innebär det i sig att de inte är bärande? Vad tror ni? Bifogar ritningarna nedan.
Vem kan man höra av sig till för att få det bekräftat? Har hört att arkitekter kan bedöma det. Hur hittar man en sån som tar på sig sånt jobb?
grön färg = min lägenhet
röd färg = väggarna jag vill riva
Nyare ritning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre ritning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hör med en konstruktör. De kan räkna på sådant. Kan vara svårt att få tag på sådana i våra trakter för ett sådant litet jobb dock. Om väggen är bärande måste du iallafall ha en ritning från konstruktör att bifoga din anmälan till kommunen.
Tack för svaret, hur hittar man en sådan konstruktör egentligen?
Är det bara att söka på byggnadskonstruktör på Eniro och börja ringa runt?
Fick precis reda på att min kollega hade en syster som är en byggnadskonstruktör så det kommer att lösa sig verkar det som.
Är det bara att söka på byggnadskonstruktör på Eniro och börja ringa runt?
Fick precis reda på att min kollega hade en syster som är en byggnadskonstruktör så det kommer att lösa sig verkar det som.
Det känns däremot som att den inte kan vara bärande då väggarna inte ens finns med på originalritningen längs ned. Väggarna verkar inte ens stå under någon balk. Fast en bärande vägg kanske kan vara konstruerad att lyfta betongplattorna mellan balkarna?
De röda väggarna är med största sannolikhet inte bärande. Den äldre ritningen är en konstruktionsritning eller mer specifikt en bjälklagsritning. Där brukar man nog inte rita in detaljer som inte har med den bärande konstruktionen att göra.
Men jag är inte konstruktör, inte ens ingenjör så jag kan inte lova något.
Ett tips till, eftersom det verkar vara ett flerbostadshus så behöver du tillstånd av föreningen alt hyresvärden.
Hör även med en byggnadsinspektör på kommunen om de anser att det är en anmälningspliktig förändring...
Men jag är inte konstruktör, inte ens ingenjör så jag kan inte lova något.
Ett tips till, eftersom det verkar vara ett flerbostadshus så behöver du tillstånd av föreningen alt hyresvärden.
Hör även med en byggnadsinspektör på kommunen om de anser att det är en anmälningspliktig förändring...
Klicka här för att svara