Hej,

jag har nyligen köpt ett hus från Fogelfors, tidigt 80tal. Nu när renoveringen ska dra igång undrar jag vilka väggar som är bärande (se bifogad ritning)
Jag vill riva väggen mellan kök och vardagsrum samt slå ut hela sovrummet som ligger i anslutning till vardagsrummet. Är väggarna som går längst med hela huset bärande? Dessa väggar är ca 7 cm tjocka. Takstolarna ligger som ni kanske kan förstå från långsida till långsida.
Någon sa till mig att takstolarna tydligen ska vara självbärande, men att man kan behöva limträbalk i taket när man river ned så mycket vägg. Vad tror ni?

• Ritning av enplanshus med benämnda rum som vardagsrum, kök, sovrum och garage, samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ladda upp alla ritningar du har och inte bara planlösningen.

Man kan ha som tum regel att alla längsgående väggar i ett hus är bärrande, så i ditt fal är väggen i köket bärande.

BirgitS
Sonnirytter Sonnirytter skrev:
Man kan ha som tum regel att alla längsgående väggar i ett hus är bärrande, så i ditt fal är väggen i köket bärande.
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det en tumregel som många gånger slår fel. I enplanshus med fackverkstakstolar (W-formade) är inga väggar bärande.

Tillägg: Innerväggar alltså.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Tyvärr är det en tumregel som många gånger slår fel. I enplanshus med fackverkstakstolar (W-formade) är inga väggar bärande.
Ytterväggarna är väl ändå bärande va?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel Barnaniel skrev:
Ytterväggarna är väl ändå bärande va?
Tack, har ändrat inlägget.

BirgitS BirgitS skrev:
Tack, har ändrat inlägget.
Ursäkta inget illa ment men kan ju möjligen tas bokstavligt.

BirgitS
D Daniel Barnaniel skrev:
Ursäkta inget illa ment men kan ju möjligen tas bokstavligt.
Jag menar alltså ett uppriktigt tack till dig och tycker det var bra med ditt förtydligande.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.