Kan ni med hjälp av ritningen se om den rödmarkerade väggen är bärande eller inte? Tanken är att vi bara ska bredda öppningen mellan dess rum, och alltså inte riva väggen ända upp till tak.

• Husritning med en rödmarkerad vägg mellan kök och rum, fråga om den är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
Kan ni med hjälp av ritningen se om den rödmarkerade väggen är bärande eller inte? Tanken är att vi bara ska bredda öppningen mellan dess rum, och alltså inte riva väggen ända upp till tak.
Den ser inte bärande ut. Troligen bara väggen i mitten som är en hjärtvägg och har bärande funktion. Men vill du veta säkert får du ta ut en konstruktör eller leta fram konstruktionsritningar.

• Gilla
Hejochhåvadetgår
  • Laddar…
Knappast bärande. Men vad kan du säga mer? Vet du om det är en vanlig gipsbeklädd regelvägg? Hur tjock är den?

• Gilla
Hejochhåvadetgår
  • Laddar…
Ca 12 cm tjock vägg med gammal masonit.
Tanken är alltså att vi ska bredda öppningen med ytterligare 110cm ca. Se bild.

vad tror ni? Är det lugnt?

• Vägg med masonitskivor och en dörröppning, föreslagen breddningspunkt markerad, i ett rum under renovering.
    Skapa konto
splinter splinter skrev:
Knappast bärande. Men vad kan du säga mer? Vet du om det är en vanlig gipsbeklädd regelvägg? Hur tjock är den?

Vad tror du? Lugnt?

• Inre hörn av ett rum med en öppning i väggen leder till ett annat rum, och masonitbeklädd vägg som ska breddas.
    Skapa konto
Jag tror det är lugnt.

Så där pass långt åt sidan bestämmer mitt amatöröga att den inte är bärande.
120 reglar låter däremot tjock för en vanlig innervägg

Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:

Vad tror du? Lugnt?
Det där är inte en bärande vägg. Riv på bara.

Har tidigare frågat här på forumet huruvida en vägg lär vara bärande eller inte. Tanken är att vi ska bredda öppningen med ca 1 meter. Anledningen att vi nu är osäkra är pga de tjocka spontade brädorna (45mm brädor) som hittades bakom masoniten. Så jag frågar igen, vad tror ni? Se bifogade bilder över ritning samt vägg.

• Renoveringsprojekt med OSB-skivor monterade som vägg, stege i bakgrunden, inomhusbelysning och skuggor.
    Skapa konto
  • En ofärdig trävägg med isolering som delvis är synlig, samt nedfallna träbitar på golvet i en inomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Beskrivning av pågående renoveringsarbete där ny träpanel möter ett gammalt golv nära en väggkant.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av bottenvåning i ett hus med markerad matplats.
    Skapa konto
Har tidigare frågat här på forumet huruvida en vägg lär vara bärande eller inte. Tanken är att vi ska bredda öppningen med ca 1 meter. Anledningen att vi nu är osäkra är pga de tjocka spontade brädorna (45mm brädor) som hittades bakom masoniten. Så jag frågar igen, vad tror ni? Se bifogade bilder över ritning samt vägg.

Bilder?

Jag skulle inte tro att den väggen är bärande, men det är svårbedömt när man bara får se en liten bit av planritningen. Väggen är en tvåtums plankvägg. Hela huset är byggt av sådana, bärande eller ej. Möjligen är de lite tjockare i ytterväggarna.

Provar att ladda upp bilderna igen
K Kane skrev:
Bilder?

• En trävägg under konstruktion i ett rum med solljus som faller in genom fönstret och en stege i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av ett pågående golvläggningsprojekt med synliga brädor och underliggande isolering.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av bottenvåning i en villa, markerat område för matrum.
    Skapa konto
  • En delvis klädd vägg i träpanelelement vid en husrenovering med verktyg och träspill på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Så där pass långt åt sidan bestämmer mitt amatöröga att den inte är bärande.
120 reglar låter däremot tjock för en vanlig innervägg
120 reglar? Var ser du den infon?

K Kane skrev:
120 reglar? Var ser du den infon?
JAg vet inte läste nog fel på 12cm tjock vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.