Den ser inte bärande ut. Troligen bara väggen i mitten som är en hjärtvägg och har bärande funktion. Men vill du veta säkert får du ta ut en konstruktör eller leta fram konstruktionsritningar.Hallejulia skrev:
Ca 12 cm tjock vägg med gammal masonit.splinter skrev:
Tanken är alltså att vi ska bredda öppningen med ytterligare 110cm ca. Se bild.
Vad tror du? Lugnt?
Har tidigare frågat här på forumet huruvida en vägg lär vara bärande eller inte. Tanken är att vi ska bredda öppningen med ca 1 meter. Anledningen att vi nu är osäkra är pga de tjocka spontade brädorna (45mm brädor) som hittades bakom masoniten. Så jag frågar igen, vad tror ni? Se bifogade bilder över ritning samt vägg.
Har tidigare frågat här på forumet huruvida en vägg lär vara bärande eller inte. Tanken är att vi ska bredda öppningen med ca 1 meter. Anledningen att vi nu är osäkra är pga de tjocka spontade brädorna (45mm brädor) som hittades bakom masoniten. Så jag frågar igen, vad tror ni? Se bifogade bilder över ritning samt vägg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle inte tro att den väggen är bärande, men det är svårbedömt när man bara får se en liten bit av planritningen. Väggen är en tvåtums plankvägg. Hela huset är byggt av sådana, bärande eller ej. Möjligen är de lite tjockare i ytterväggarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Riva vägg/ bärande eller ej
Planlösningar -
Är väggen bärande eller ej?
Planlösningar -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur kan jag bli säker på om innervägg är bärande eller inte?
Utbyggnad och tillbyggnad