Hej
Jag håller på och renoverar hemma och är intresserad av att bredda något av dörrhålen i mellanväggen mellan köket och vardagsrummet.
Dörrhålen ligger på 80cm i bredd och det är 50cm från dörrhållets ovankant till tak och väggen är 15cm tjock förutom pelaren som är på 20cm.
Det är ren betong runt dörrhålen så det sitter ingen balk eller något, väggen kom säkert i ett stycke med dörrhål när det byggdes. Däremot så går det armering ovanför dörrhålen.
För info så är det ett flerbostadshus på fyra våningar och jag har källarplan samt bottenplan i huset.
Hur är möjligheterna att bredda något av dörrhålen?
Tack på förhand!
.
Jag håller på och renoverar hemma och är intresserad av att bredda något av dörrhålen i mellanväggen mellan köket och vardagsrummet.
Dörrhålen ligger på 80cm i bredd och det är 50cm från dörrhållets ovankant till tak och väggen är 15cm tjock förutom pelaren som är på 20cm.
Det är ren betong runt dörrhålen så det sitter ingen balk eller något, väggen kom säkert i ett stycke med dörrhål när det byggdes. Däremot så går det armering ovanför dörrhålen.
För info så är det ett flerbostadshus på fyra våningar och jag har källarplan samt bottenplan i huset.
Hur är möjligheterna att bredda något av dörrhålen?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag bortser från alla formella aspekter på problemet. Förekomsten av en pelare antyder att husets bärande system skulle kunna vara någon form av pelar/däck system. Om så är fallet borde en breddning vara möjlig. Sedan gäller det att uppnå förvissning om detta, vilket rimligen kräver att du anlitar en konstruktionskonsult som kan dokumentera förhållandena och beskriva hur det skall gå till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Och för att ta lite formella aspekter så kräver ingrepp i väggarna tillåtelse av styrelsen och ingrepp i bärande konstruktioner dessutom bygganmälan.
http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Anmalan/
http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Anmalan/
Ja, precis som Birgit skriver är det!BirgitS skrev:
Vi gjorde en ny dörröppning i en bostadsrätt vi bodde i tidigare och där hade fler boende gjort samma sak så styrelsen kunde godkänna öppningen direkt.
När vi senare renoverade en annan bostadsrätt fick vi ta in en konstruktör (ca. 6000 kr) för att få veta att vi inte kan ta upp hål eftersom konstruktionsritningarna till slut visade sig felaktiga...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Knuttimrad friggebod, sätta in dörr i bärande mellanvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande vägg i utbyggnad? Kan jag flytta mellanväggen en meter i sidled?
Fästa ett härdat glas på en mellanvägg
Fönster & Dörrar -
Är mellanvägg av slaggsten i hus från 1930-talet bärande?
Kraft på bärande mellanvägg?
Byggmaterial & Byggteknik