Hej
Vi har ett garage som ligger i suteräng, alltså i bakkant ligger gräsmattan i takhöjd och på framsidan kör man in bilen. Nu ser vi tydligt att dräneringen är kass, genom saltutfällningar och fuktgenomslag på insidan av den bakre garageväggen. Garaget byggdes på 90-talet och "hemmafixaren" som byggde garaget valde att sätta pordrän på sidorna och platonmatta i bakkant. Platonmattan satte han inte fast så man ser tydligt att alltför mycket jord och gräs och annat som växer mellan platonen och garageväggen.
Min fråga är om det räcker med att dränera den bakre väggen eller om jag måste rundgräva alla tre sidorna?
Har fått offert på 2000 kr/meter + moms. Om allt måste rundgrävas kommer kostnaden uppgå till 48 000 kr vilket jag tycker är väldigt lyxigt för en garage-dränering....
Min förhoppning är att man ska kunna gå ut med dräneringen typ en meter på varje sida i bakkant så garanterar man att inget vatten kommer ner till sidoväggarna eftersom det är fall bort från garaget på sidorna. Vattnets naturliga väg blir mot bakväggen.
Tack på förhand