Jag vill riva lite vägg hemma. Jag vet dock inte om väggen är bärande eller ej.

Jag har planritningar och lite andra skojsiga ritningar som bostadsrättsföreningen satt och tryckte på. Jag känner att de är lite svårtolkade dock. Tänkte se om någon eller några vänliga själar vill hjälpa mig närmre sanningen!

Bifogar bild på planlösning med aktuell vägg inringad.

Bifogar även det som jag hittat hos föreningen.

(Jag klippt och skurit lite i bilderna)

• Planritning med väggar och byggdetaljer i rött och grönt. En vägg är inringad för att diskutera om den är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggteknisk ritning med flera detaljer som visar sektioner av väggkonstruktioner, med anteckningar och markeringar i rött och grönt.
    Skapa konto
  • Byggbeskrivning med text om stomstabilisering och golvskruvning. Grön text på vit bakgrund. Texten nämner även specifikationer för parhus.
    Skapa konto
  • Planritning av lägenhet med kök, vardagsrum och badrum. En röd markerad vägg visar den aktuella väggen som är ifrågasatt om den är bärande.
    Skapa konto
  • Planritning över övre våningen av en bostad med markerad vägg. Inkluderar rum för sovrum, bad/tvätt och allrum. Hänvisningar till mått och väggar.
    Skapa konto
  • Bild av byggnadsritning som visar olika väggtyper och deras specifikationer med mått och material, inklusive konstruktionens layout och förklaringar.
    Skapa konto
BirgitS
Det är stor risk för att de väggar som är utritade på den där sektionsritningen (den första bilden) är bärande. Som jag tolkar det så är väggen du vill ta bort en av dem.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Tack för ditt svar! jag är lite inne på samma spår tyvärr...

BirgitS
Javisst, är det trist när det blir så, men det brukar ju gå att lösa med balk och pelare om man tar hjälp av en byggkonstruktör.

B
Finns det konstruktionsritning på planen? Där ser man tydligare vad som är bärande och vart sektionen är tagen

Alla de ritningar jag fått tag på ser ut som det jag lagt upp.

B
Den ser ut att bära bjälklaget ovan. Så förmodligen är den bärande men det går ändå att riva om man tar fram rätt åtgärdsförslag med balkar och pelare.

Tack för era svar. Då lär jag få be någon att rita på en skiss på vad som behöver göras som kan tas vidare till kommunen antar jag?

B
P perdeper skrev:
Tack för era svar. Då lär jag få be någon att rita på en skiss på vad som behöver göras som kan tas vidare till kommunen antar jag?
Ja, det stämmer! Kommunen vill oftast ha konstruktionshandlingar eller ritningar som visar hur den bärande konstruktionen påverkas och vilken lösning som planeras. Jag är byggkonstruktör och har erfarenhet av att ta fram sådana handlingar. Hör gärna av dig via PM om du vill ha hjälp med detta, inga frågor är för små!

BirgitS
C Conouvo AB skrev:
Min tolkning är att den väggen förmodligen är sekundärbärande vägg. Kan vara bra att få det kikat men kan visa sig vara en ickebärande då du har en hjärtvägg som går igenom huset.
Det är nog ett radhus där taknocken går från vänster till höger på ritningen.

• Gilla
Conouvo AB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.