Vi har tänkt oss bänkskiva i granit till diskbänksdelen och en ganska stor köksö i ek. Enligt tips så vill man ha trä på köksön för att inbjuda till "barhäng". Vad tror ni?

Köksön ska vara minst 1200mm bred och cirka 2500mm lång. Några förslag på var man kan köpa en sådan ekskiva till bra pris?

Diskbänken ska vara i granit och jag kollade på en hemsida som heter www.diapol.se som verkar vääldigt billig. För billig då min bänk på 3100mmx62mm kostar drygt 10 000 + moms inklusive hål för diskho och leverans och installation. Är det någon som har någon erfarenhet av diapol?

Tacksam för tips och kritik.

Sök på Google med "stenbänkar" så får du fler att välja på.
Priserna varierar och likaså kvaliten på både stenen och jobbet.
Längden 3100 med urtag för diskho utan delning är det inte många som klarar.

BaggenMath skrev:
Vi har tänkt oss bänkskiva i granit till diskbänksdelen och en ganska stor köksö i ek. Enligt tips så vill man ha trä på köksön för att inbjuda till "barhäng". Vad tror ni?
Hur då, skulle inte granit vara tillräckligt inbjudande att hänga på? Det förstår jag inte - jag brukar inte dunka huvudet i bardisken.
Nej men seriöst, jag vet ju inte hur er helhet ser ut - i ert fall funkar det kanske jättebra estetiskt sett med de olika materialen - men om jag var förtjust i granit och ville ha det på mina bänkar, så skulle jag inte avvika från det på köksön enbart för att det ska inbjuda till häng. Är den fräsch och snygg tror jag att det inbjuder ändå.

Tack Farsan, det är rätta takter.
Jag har hört talas om mjuka värden och förstått att jag inte rikgigt förstår...
Köksinredaren var övertygande och frun lyssnade med inlevelse men det får bli enhetligt med sten överallt.

Förslag på sten? Tänkte oss granit men är öppna för förslag på inbjudande sten.
Kanske matt yta, men det är svårare att hålla rent har jag hört.

Utan behandling från fabrik kan en mattslipad yta vara känslig för fettfläckar. (Stenen mörknar av fett)
Med en permanent behandling som impregnerar ytan är stenen helt okänslig för alla sorters fläckar.
En 2-komponent epoxi som tätar stenen och även en "vanlig" impregnering som skall vara livsmedelsgodkända är vad som krävs.
Det klarar fett, starkt färgande vätskor som rödvin, rödbetsspad, kaffe o.s.v.
Den mattslipade ytan (med behandling) är mycket lätt att hålla ren.
Den sedvanliga blankpolerade ytan får faktiskt lättare fläckar eftersom de "syns" mer.
Stenskivan skall rengöras med vanligt diskmedel och eftertorkas med en kökshandduk.

Jag begärde en offert från http://www.cgksten.se igår och blev faktiskt mycket positivt överraskad av priset relativt Diapol och Andrews Granite; för två skivor 30mm Labrador/Emerald Pearl (2500x600, 3100x1000 med häll, totalt 8300mm kant, inga hål i övrigt) blev det som följer (ink moms):

Andrew's Granite: 22 757:-
Diapol: 26 519:-
C.G. Karlssons: 26 750:-

Vad jag förstått så ingår måttagning (på många ställen i landet, långt ifrån alla), transport och montering i de estniska priserna, men inte i offerten från Tanumshede (om det ingår så framgår det iaf inte, jag har mailat och frågat men inte fått svar än, även om själva offerten kom i princip med vändande e-post). I vilket fall som helst så verkar det helt klart stämma som Tessok säger; att man kan hitta klart konkurrenskraftiga priser inom landet om man går direkt på en stenhuggare istället för att köpa via byggvaruhandeln eller hustillverkare som förstås har sina egna påslag.

På samma sätt bör man nog kolla med ett lokalt snickeri efter träskivor, har man rätt maskiner är det faktiskt inte så fasligt komplicerat att stavlimma trä i nästan vilka former och storlekar som helst.

EDIT: Nu fick jag svar på frågan; måttagning samt montering ingår inte i offerten från CGK, däremot fick jag lite mer tips på bra knep att ta till när man monterar, bla påpekades att skivorna kommer med kantemballage i hårdplast som med fördel kan användas för att låta skivorna glida på plats på brädor. Jag fick även en viktuppgift på skivorna (~200kg för den största) för att kunna bedöma svårigheten i en montering.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.