Hej,

Har äntligen fått en tvättmaskin på plats i nyrenoverat badrum.
Nu skulle jag vilja sätta en bänkskiva ovanför (gulmarkerad yta), i linje med handfatet och sedan skapa någon typ av förvaringslösning ovanför (rödmarkerad yta).
Har ett gäng frågor relaterat till detta:

- rekommendation på ljust bänkskivematerial som skulle kunna passa in?
- var kan man måttbeställa den här typen av form, och går det att skivan levererad med hål för elkabel och vattenrör?
- hur fäster man bänkskivan?
- är det ett rimligt projekt att ta sig an för någon med begränsad byggerfarenhet, eller bör jag anlita någon för detta?
- har ni några förslag på hur förvaringen ovanför kan byggas? Sambon är inne på öppna hyllplan, jag tänker mig ett måttanpassat skåp för att slippa damm (och slippa se all vi troligen kommer ställa på hyllorna).

tacksam för idéer och input!

• Nyrenoverat badrum med tvättmaskin och markerade ytor för planerad bänkskiva och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gbang skrev:
...- rekommendation på ljust bänkskivematerial som skulle kunna passa in?
- har ni några förslag på hur förvaringen ovanför kan byggas?
Varför bänkskiva? Det går ju bra att ställa/lägga handdukar mm ovanpå tvättmaskinen.
Annars är väl en skiva med laminat det lämpligaste och billigaste.

Hur stort blir det önskade skåpet ovanför?
Bredd x djup x höjd?
Det går väl lämpligen inte ända ner till tvättmaskinen/bänkskivan?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför bänkskiva? Det går ju bra att ställa/lägga handdukar mm ovanpå tvättmaskinen.
Annars är väl en skiva med laminat det lämpligaste och billigaste.

Hur stort blir det önskade skåpet ovanför?
Bredd x djup x höjd?
Det går väl lämpligen inte ända ner till tvättmaskinen/bänkskivan?
Anledningen till bänkskiva skulle huvudsakligen vara estetisk. Vill dölja slangarna från tvättmaskinen, och gillar inte heller nuvarande nivåskillnaden på några centimeter mellan maskin och handfat.

Min tanke var att låta skåpet gå hela vägen ned till bänkskivan. Varför skulle det vara olämpligt?

Måtten på tilltänkta skåpsutrymmet är B38xD25xH117.
2 sexpack med toarullar går in bredvid varandra utan problem. Tänker också att det blir bra för handdukar och tvättmedel.

Redigerat:
BirgitS
Hur har du tänkt att göra när det är dags att serva eller byta tvättmaskin och måste lyfta upp avloppsröret ur vattenlåset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.