Gillar underlimmade diskhoar i kombination med laminat. Snyggt !
Underlimning_Laminat.jpg
Men hur reptåligt är olika laminat ?
Någon som har erfarenhet av mörka laminatbänkskivor och deras reptålighet.
Vet att det finns olika hårda laminat och att blanka svarta/mörka är de känsligaste. (Så klart att det är de vi vill ha :) )
Thumbnail.aspx
Är det tokigt att välja svart ?

Bär man sig ordentligt åt med sakerna, ser jag inget problem med den svarta. Man behöver inte dra den stora glasskålen över skivan.

Vi har en som liknar den översta bilden men grön med stänk i brunt/orange/grått och den har visat sig vara väldigt tålig. Vi har inga synliga repor i den alls efter 7 års användande. Minns inte om det är samma laminat på skivan som på luckorna men HTH är fabrikatet alla fall.

Har saturnus inga barn? :D:P såna bär sej inte ordentligt åt har jag sett ;)
I ett kök skulle jag välja en skiva som tål lite stryk så man kan laga mat i lugn å ro.

Jodå Jan-Å men inga som får åka/hänga på dörrarna eller hoppa i lådorna. Jag blir förvånad ibland, hur vissa kan förstöra på det mest konstiga sätt.
Vad gäller skivorna finns säker skillnad på kvaliteten, ta med en skruv eller annat och prova om det går att repa skivan. Det brukar finns avsågade bitar hos byggshoppen.

Har underlimmad ho i Virrvarr Antracit sen några år och har inte märkt några särskilda repproblem.

Jag tillhör skeptikerna vilket till viss del beror å dålig erfarenhet. Jag har en ljus stenmönstrad halvblank laminatskiva som är mycket repig och ful. Dessutom släpper laminatet i kanterna på utsatta ställen. Min skiva är sannolikt ganska misshandlad av föregående ägare, men det finns nog kvalitetsskillnader också. Lika tåligt som en stenskiva eller en riktig rostfri diskbänk blir det nog aldrig.

Erik

Milkshaken
Inget problem med vår laminat,,, mörkgrå granit.. ja riktigt mörkgrå..... Vi har även "Misshandlat" runt diskhon, (Liknande er) med vatten och diskmedel och allt möjligt men ingen missväxt, ingen påbyggnad, inget att anmärka på... Ok, vårt kök är ju endast 4 år gammalt, men fukt ger ju missmärke rätt snart...
Vårat kök är ett Polskt kök... Vet inget namn, då det var den sista ägaren som satte det.... Vi övertog det helt nytt...

Vi har en svart spräcklig laminatskiva sedan nästan 12 år i från Ikea och den är fortfarande som "ny". Periodvis har vi haft 5 barn hemma och vi har ibland även ställt varma kastruller på den. Inte ett märke...:) Så vistt kan svart fungera d^_^b

Jag har helsvart kompaktlaminat. Denna skall tydligen vara hårdare än vanlig laminat. Den är även massiv och genomfärgad, så om det skulle ett jack i den så är det inte hela världen.

Jag har inga repor på den...

Tack för era input !

Men vi har just gjort en helomvändning :O
Valde matt grå laminatskiva och mörkgrå/svart klinker/kakel istället. Till det vita högblanka luckor.
Det hade funkat utmärkt med matt svart laminatbänkskiva då den tydligen inte är alls så känslig som den helblanka, men som sagt, vi konstaterade att det skulle bli för mörkt om vi skulle ha både skivan och kaklet så mörkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.