Byggahus.se

Bankerna där du inte behöver pruta på bolåneräntan

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Jag måste säga att ni gör ett väldigt, väldigt bra jobb kring bolåneräntorna med artiklar och boräntelistor. Det uppskattas mycket av mig som medlem här. :)

Bankerna kanske inte tycker det är lika bra, men det går ju ingen nöd på dem ändå :)

3. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Tack mexitegel. Det värmer så klart att höra. Vi jobbar vidare med att försöka granska bankerna och hoppas och tror att det har effekt. När vi skrev ett blogginlägg om vårt eget bankbyte för tre veckor sedan https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/bytte-bank-igen-sparade-8-700-kr-pa-15-minuter.4150/ så ringde den lokala bankchefen upp mig och bad om ursäkt och ville höra min story direkt från mig. Vi hade ett bra samtal och han bekräftade att den som byter bank ofta får bästa dealen.

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 3
    Ni blandar snittränta med erbjudanden i artikeln. Har 1,19% på SBAB med 35% belåning på en "stockholmsvilla". Bytte från Swedbank som erbjöd nästan 1,4% vid senaste rabatt-förhandlingen. (Matchade dock via telefon efter bytet...tack, men nej tack.)

• Laddar…
  5. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Hos SBAB kan man få mellan 1,16 som bäst och 1,59 som sämst, främst beroende på bolånets storlek och marknadsvärdet på ens hus. SBABs snittränta i januari hamnade däremot på 1,44, inte superbra direkt, bara strax under storbankernas snitträntor. Mer om detta går att läsa i den här artikeln https://www.byggahus.se/ekonomi/billigaste-bolanen-utsugarna-du-bor-undvika

6. A
    Anonym
    Danske bank, har dom fortfarande lägre ränta om man är medlem i vissa fackförbund?

7. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    Jag fattar inte hur ni får dessa räntor. Ni borde vara mer öppna med vad för totala privata lån ni faktiskt har så vi inte jämför och tror vem som helst kan få dessa räntor...

Jag har 1.6-1.8% via Swedbank och har bundit 5 år. Nöjd. Men kände mig missnöjd nu för en stund för att se på Landshypotek och ser att de faktiskt erbjuder sämre räntekostnad. Jag band om nyligen så jämförelsen är snarlik i tiden.

Så jämförelserna ni har måste vara mer öppna och visa folks totala privatekonomi, alla lån samt lön / inkomster. Blir lätt att tro saker annars. Speciellt tro illa om alla banker för att inte alla för under 1 % i ränta...

8. Corpes
    Medlem Nivå 8
    Hur får ni Länsförsäkringars ränta till 1,56%? Enligt deras hesida ligger 3 mån ränta på 2,03%?

Edit. Såg nu att ni skrev "snitträntor".....

9. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Gick in och ansökte om bolån på Landshypotek, rätt smidigt med BankID .. Tog typ fem minuter. Nu väntar man på ett svar i nån form ...

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du är medlem i någon SACO ansluten fackförening som ex. Sveriges ingenjörer, så ger Danske bank en "förhandlad" ränta som du inte behöver/kan förhandla ytterligare. I nuläget ligger den på 1,34%.

Den ger de alltså utan några andra kvalifikationer i stil med belåningsgrad, sparande i banken osv. Villkoret är att du är medlem i någon av de uppräknade fackföreningarna. Givetvis måste man klara den vanliga kreditprövningen för att få lån överhuvudtaget.

11. PNO
    Medlem · Nivå 16
    Det finns ett aber med SACOs deal med Danske Bank, och det är att man måste ha rätt så stora lån för att få den låga räntan de skyltar med. Har man inte stora lån så är avtalet bara någorlunda bra. Fick i stort sett samma ränta hos nordea som jag skulle fått hos danske bank efter lite diskussion.

12. M
    Medlem Nivå 3
    Jag gjorde likadant för några veckor sedan. Fick ett brev med avslag i veckan.
    Jag har under 50% belåning på huset. Ringde idag och frågade varför jag fått avslag. Jo du äger 3 bilar så kalkylen går inte ihop sa killen i kundtjänst. Jaha sa Jag, men alla bilarna är betalade kontant och jag ämnar att amortera en del då jag halverar min ränta om jag får låna hos Landshypotek. Verkar som om det nu kan gå vägen då jag ska skicka in lite mer uppgifter under nästa vecka.
    Så jag rekomenderar dig att ringa någon vecka efter du ansökt och höra hur det går.

13. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 17
    Några veckor? Min tremånadersränta ska skrivas om 1/3 ... :rolleyes:

Jag har bara en bil, men inga andra lån öht. och dessutom två kids på halvtid, ganska precis 60% belåning ... Skiter väl sig säkert då ..

14. M
    Medlem Nivå 3
    Ring och tala om att det är brådis, så ordnar det sig säkert:).

15. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    För oss tog de kontakt efter 7 dagar.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/landshypotek-bolan.307319/page-2#post-2860104

Om allt går vägen kommer banken du vill flytta till be om ett så kallat amorteringsunderlag, ett särskilt dokument som bara du kan begära från din nuvarande bank.

Så om du vill snabba upp flytten så kan du be din nuvarande bank skicka ett sånt till dig redan nu. Det tog Swedbank 7 dagar att skicka ett amorteringsunderlag som jag sedan kunde fotografera av och maila till Landshypotek.

• Laddar…