7 471 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Bankerna är inte mogna
Sida 1 av 3
Hej!
Det här med bolån är ju nästan en lika enkel produkt som en liter bensin, kan jag tycka.
Volym? Ett heltal. Lätt som en plätt.
Säkerhet (inkl belåningsgrad)? Värdering och riskbedömning med hänsyn till ort, läge, hustyp, etc.
Betalningsförmåga? Ja eller nej? Detta kan förändras snabbt och dessutom finns det ju redan en säkerhet i pant.
Ja, sen kör vi!
Trodde vi. Nu har vi varit runt till "alla" banker (nio stycken) för att hitta lägsta möjliga bolånekostnad och förhoppningsvis en lämplig gemensam bank (vi flyttar ihop till ett av våra befintliga boenden). Nu har vi blivit erbjudna 3-månaderslån med en spridning på 44 (!) punkter mellan lägsta och högsta. I mina öron låter det inte speciellt seriöst och kan konstatera att bolånemarknaden inte är en mogen marknad. Främst pga urkass transparens även om den håller på att förbättras, men även pga av att bolånemarknaden är tämligen lokal (nationell). Man har känslan av att befinna sig på en basar och köpslå om ett oäkta halsband: "Nej, vi kan inte gå längre ner, men vi kan slänga in en get och en begagnad matta i dealen." Vi vill inte ha en get och det sa vi från början...
När banken försöker erbjuda något annat istället, så får man fundera på vad det har för värde. Exempelvis kan någon bank erbjuda två kreditkort utan årsavgift. Men tjena - det kan vi skaffa överallt utan bolån! Och även om vi inte hade kunnat det - vad är värdet? 500kr? Får vår del är varje räntepunkt värd 600kr innan ränteavdrag. Då är det inte seriöst att tro att vi skulle ta två kreditkort istället för 20 punkter lägre ränta (det är ett glapp på 11.500kr. liksom).
En av storbankerna svarade inte ens på vår förfrågan. Det råkade vara en av bankerna vi är kunder hos idag. Vi fick helt enkelt jaga dem. Nu har vi ett möte, även om vi är två veckor efter i schemat. En annan storbank som vi är kund hos hade inte ens förberett sig inför mötet, trots att de hade fått allt (och då menar jag allt) underlag i förväg. Ofokuserat, oprofessionellt och dessutom fick vi en medioker ränta på 32 punkter över vårt bästa erbjudande hittills. Vi mailade kontorschefen och gav vår feedback och slutsats att det här är inte OK, men vi har inte fått något svar tillbaks. Nonchalant och arrogant.
Det här är en bransch som verkligen får rycka upp sig, annars får vi säkert se "Google Bank", "Alibaba Bank" och "Apple Bank" från den internationella scenen inom kort. Då kan vi prata om bankkris i Sverige!
Det här med bolån är ju nästan en lika enkel produkt som en liter bensin, kan jag tycka.
Volym? Ett heltal. Lätt som en plätt.
Säkerhet (inkl belåningsgrad)? Värdering och riskbedömning med hänsyn till ort, läge, hustyp, etc.
Betalningsförmåga? Ja eller nej? Detta kan förändras snabbt och dessutom finns det ju redan en säkerhet i pant.
Ja, sen kör vi!
Trodde vi. Nu har vi varit runt till "alla" banker (nio stycken) för att hitta lägsta möjliga bolånekostnad och förhoppningsvis en lämplig gemensam bank (vi flyttar ihop till ett av våra befintliga boenden). Nu har vi blivit erbjudna 3-månaderslån med en spridning på 44 (!) punkter mellan lägsta och högsta. I mina öron låter det inte speciellt seriöst och kan konstatera att bolånemarknaden inte är en mogen marknad. Främst pga urkass transparens även om den håller på att förbättras, men även pga av att bolånemarknaden är tämligen lokal (nationell). Man har känslan av att befinna sig på en basar och köpslå om ett oäkta halsband: "Nej, vi kan inte gå längre ner, men vi kan slänga in en get och en begagnad matta i dealen." Vi vill inte ha en get och det sa vi från början...
När banken försöker erbjuda något annat istället, så får man fundera på vad det har för värde. Exempelvis kan någon bank erbjuda två kreditkort utan årsavgift. Men tjena - det kan vi skaffa överallt utan bolån! Och även om vi inte hade kunnat det - vad är värdet? 500kr? Får vår del är varje räntepunkt värd 600kr innan ränteavdrag. Då är det inte seriöst att tro att vi skulle ta två kreditkort istället för 20 punkter lägre ränta (det är ett glapp på 11.500kr. liksom).
En av storbankerna svarade inte ens på vår förfrågan. Det råkade vara en av bankerna vi är kunder hos idag. Vi fick helt enkelt jaga dem. Nu har vi ett möte, även om vi är två veckor efter i schemat. En annan storbank som vi är kund hos hade inte ens förberett sig inför mötet, trots att de hade fått allt (och då menar jag allt) underlag i förväg. Ofokuserat, oprofessionellt och dessutom fick vi en medioker ränta på 32 punkter över vårt bästa erbjudande hittills. Vi mailade kontorschefen och gav vår feedback och slutsats att det här är inte OK, men vi har inte fått något svar tillbaks. Nonchalant och arrogant.
Det här är en bransch som verkligen får rycka upp sig, annars får vi säkert se "Google Bank", "Alibaba Bank" och "Apple Bank" från den internationella scenen inom kort. Då kan vi prata om bankkris i Sverige!
Ni har ju gjort enligt boken och fått en riktigt bra ränta uppenbarligen, varför då så sur? Blev det dålig timpenning på jobbet ni lade ned så kan du räkna med att bankerna troligen också tycker det är dålig timpenning på att sitta i möten med bolånekunder hela dagarna. Är det något jag lärt mig efter att ha jobbat med handel i flera decennier så är det att undvika kunder som gett sig fasen på att de skall ha lägsta priset och vidtar långtgående åtgärder för att hitta det. De är vanligen inte lönsamma, så någon annan får gärna ta hand om dem.
50% av bankkunderna förhandlar inte om räntan och byter inte bank. Det är därför bankerna agerar som de gör. Om man löpande letar runt efter den bästa räntan får man bra ränta.
En ränterabatt gäller bara en begränsad tid, sedan försämras den. Så en ränta som var bra när man fick den kan vara dålig några år senare.
En ränterabatt gäller bara en begränsad tid, sedan försämras den. Så en ränta som var bra när man fick den kan vara dålig några år senare.
Jag har ett fast avdrag i antal punkter på listränta, så jag har bra ränta gentemot marknaden oavsett hur den ökar/minskar. Den försämras inte över tid, så det beror på vilken överenskommelse man har med banken!pelpet skrev:50% av bankkunderna förhandlar inte om räntan och byter inte bank. Det är därför bankerna agerar som de gör. Om man löpande letar runt efter den bästa räntan får man bra ränta.
Banker är för övrigt väldigt förhandlingsbara gällande bolån. Det kan vara ä nnu extremare skillnader än 44 punkter, jag har varit med om dryga 50 i skillnad mellan dyrast/billigast.
Logic, har du fått en permanent ränterabatt mot listräntan? När jag frågade bankerna om detta så gällde ränterabatten bara en begränsad tid. Swedbank gav t.ex. bara 6 månader.
För övrigt så kan bankerna också laborera med listräntan. Hög listränta plus hög ränterabatt ger ju i slutändan en medioker ränta.
För övrigt så kan bankerna också laborera med listräntan. Hög listränta plus hög ränterabatt ger ju i slutändan en medioker ränta.
Jag har en ränterabatt som varit densamma sedan november 2014, det vill säga mer än sex månader. Jag har idag en rörlig ränta på 1,38 % med rabatten så jag tycker väl att den är okej.pelpet skrev:Logic, har du fått en permanent ränterabatt mot listräntan? När jag frågade bankerna om detta så gällde ränterabatten bara en begränsad tid. Swedbank gav t.ex. bara 6 månader.
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Vi har reagerat och resonerat precis som TS när vi har pratat med bankerna om bolån. Vi måste bli fler som verkligen byter bank, annars händer inget.
Jag tror också på:
Jag tror också på:
Det är som bilbranschen. De gamla drakarna får inte tummarna ur arslet för att bygga en riktig elbil, men så kommer Tesla och säljer bara via hemsidan. Jag hoppas också att det kommer någon smart nytänkande person också i bankbranschen. Avanza är ju ganska rätt på det, fast det är ju det där att du måste ha så mycket pengar för att kvalificera dig.
SEB ger 12 månaders ränterabatt. Tror även att fler banker gör det. Har du koll på hur länge den gäller?logic skrev:
1.38 låter som en helt OK ränta idag.
Vi diskuterade aldrig några begränsningar, så jag har hittills utgått från att den är löpande! Kan inte svara på om detta är fel, får återkomma efter november och uppdatera.pelpet skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Kolla om det inte står något lite finstilt i dina papper. Bankerna brukar inte självmant ta upp att ränterabatten försvinner efter 1 år, men det står ofta om man lusläser.logic skrev:
Vi har hos Nordea och fick faktiskt ett meddelande när man loggade in på internetbanken att rabatten var på väg att gå ut efter 12 månader.Fairlane skrev:
Svarade på deras meddelande och bad de ringa vilket de gjorde och la upp samma rabatt igen efter samtalet.
Förvånande smidigt.
Med det sagt, ta det inte för givet om du råkar ha Nordea. Lägg upp allt sådant i en kalender som ger dig påminnelse med önskat intervall.
(Samma med elavtal etc. så det inte förnyas med automatik till dyra alternativ).
Angående storbanker och konkurrens från både nischbanker och inte minst företag som börjar ta sig in allt mer. ICA-banken, IKANO-banken etc. Så är de väl medvetna. Lyssna på intervjun i senaste Börspodden.