Byggahus.se

Banker sätter golv för amortering

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 291 inlägg
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Magnus

"Enligt honom är det snarare ett historisk-tekniskt problem som hade kunnat lösas med hjälp av extraamorteringar om kunden varit mer enträgen "

Haha, vilken fantastiskt dålig bortförklaring :)

3. E
    Anonym
    Skrivet av: jtl

Förstår inte problemet. Jag kan när räntejusteringen sker välja att lösa in hela mitt lån utan avgifter eller lösa in det mot en avgift. Sker dagligen vid byte av bank eller vid försäljning. Om jag väljer att byta bank kan min gamla bank omöjligen ha åsikter om hur lånet finansieras på min nya bank. Önskar att det var lika enkelt och vanligt att byta bolåneinstitut som elbolag. Då hade banker vaknat och korkade bortförklaringar som ovan varit ett minne blott.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Nisken

Har man bunden ränta, vore ju "extra amorteringar" en väg runt bindningstiden.

Men för rörlig ränta kan jag inte föreställa mig att du inte kan amortera, det är ju själkva idén att lånet ska kunna omsättas, ändras.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Andreas

Då jag har bunden ränta på lånet, så får jag inte göra punktamorteringar överhuvudtaget utan att betala ränteskillnadsersättning. Sug på den...

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Jugend

Det är väl helt självklart att banken inte uppmuntrar amortering. Jag har talat om det flera gånger med min bank och de har bara svarat att det är onödigt just nu givet de inkomsterna.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: Andreas

Det är alltså inga problem att sätta upp en stående fast amortering även på ett bundet lån, förutsatt att amorteringen slås ut på säg 30, 50 eller 60 år (t ex). Men då måste amorteringen göras varje månad. Man får inte säg göra motsvarande 12 månaders amorteringar en gång om året.