Vi har nyligen genomfört en totalrenovering av vårt hus och renoverat med exklusiva material. Vi har till viss del lånat till renoveringen och nu behövde banken omvärdera vår fastighet om vi skulle slippa topplån.
Banken skickade en mäklare de valde. Vi blev visserligen tillfrågade, men den mäklare som vi ville använda var inte godkänd av banken i fråga. Mäklaren som var här fick vi uppfattningen av att han inte förstod sig på kvalité. Detta bekräftades när han berättade att han mestadels arbetade med hus i den lägre prisklassen. Besiktningen kunde liknas vid ett sprinterlopp och inte ens några foton togs, snabbt, stressat och slarvigt genomförd värdering. Han värderade visserligen huset så att vi slapp topplån men värdet lades precis så att inga topplån krävdes. Vi tyckte också att det var märkligt att mäklaren hade på papper exakt hur mycket lån vi hade på fastigheten
Jag vet att värdet är betydligt högre än vad mäklaren angav. Som fingervisning kan nämnas att vår fastighet är en jordbruksfastighet och åkermarkspriset hos grannfastigheterna där affärer nyligen är genomförda ligger på 200 000:-/ha och han angav värdet till 125 000:-/ha. Jag undrar följande:
Vad har banken för intresse av att skicka mäklare de har avtal med? Tjänar banken på att värderingen blev så "låg"? Är det möjligen så att banken och mäklaren har ett samarbete som drabbar kunden i negativ riktning? Vi får ju givetvis mindre makt att påverka låneräntan till vår fördel när fastigheten på pappret är belånad till vad de anser vara max. Skulle vi behöva ta mer lån på huset i framtiden så krävs rimligen en ny värdering och ytterligare pantbrev.

Reaktioner och förslag emottages tacksamt!

Betalade ni för denna värderingen?

Nej, men vi kunde tänka oss att betala för vårt val av mäklare/värderingsman som kan lantbruksfastigheter, d.v.s Skånegårdar men detta avböjdes som sagt då denne ej var godkänd av banken.

Det är ju banken som bestämmer i slutändan hur mycket de vill låna ut till er. Om de skickar en besiktningsman, en rörmokare eller tar mellan tummen och pekfingret är inte något du kan göra något åt direkt.

Om du vill förhandla räntor, så skall du gå till andra banker, inte börja bråka om värderingen.

Snurre skrev:
Han värderade visserligen huset så att vi slapp topplån men värdet lades precis så att inga topplån krävdes. Vi tyckte också att det var märkligt att mäklaren hade på papper exakt hur mycket lån vi hade på fastigheten
Det är just så mycket ditt hus är värt för banken idag. Bedömer banken att huset ligger i oatraktiv område, är för dyrt och kan bli svårsåld så håller dom värderingen nere för att inte uppmuntra till vidare belåning. Tro inte att en bild på lyxmaterial kunde påverka värderingen så markant som du skulle önska. Det är först vid försäljning får man veta rätt värde och först då får du kanske betalt för lyxkvalitet. Säljer du med god vinst så har banken ändå ingen nytta av dina vinstpengar. Banken ser bara till att det finns täckning för bankens pengar och helst med god marginal :).

Vi värderade vårt hus innan vi skulle låna till renoveringen. Banken ville veta om det fanns utrymme för belåning. Bankens mäklare fick veta hur mycket vi vill låna och vad vi ska göra med pengarna - det blev grönt ljus- topplånet försvann direkt och också nytt lån fick plats i bottenlånet. Vi fick också veta att huset var mer värd på marknaden än i hans värdering men banken vill alltid ha en marginal och är inte intresserad av spekulationer hur mycket en köpare kanske vill betala. Det var dock för 5 år sen och det är kanske stramare regler idag?

Det var ju bra att du fick bort topplånet.
gaia

Ok så man skiljer på bankens värde och försäljningsvärde? ;-)

Jag vet med säkerhet att fastigheten är både attraktiv och med ett bra mycket högre värde än vad mäklaren angav. Inte så mycket att surra om kanske, bara tycker att det är något snedvridet.

det blir kanske mindre snedvridet om du värderar innan du lånar så kan du kanske styra bättre själv hur mycket du vill låna :). Det kan bli ett test hur mycket banken verkligen är beredd att låna ut till dej.
gaia

Ingen vits att värdera före lån. Renoveringen ville jag göra, hade inga topplån före, inga efter, har god ekonomi och betalningsförmåga. Ja affektionsvärdet är väldigt högt när jag själv har gjort en fin renovering men det hindrar heller inte en egen objektiv bedömning. Jag har inga fantasivärderingar utan tycker bara helt enkelt att "rätt skall vara rätt"!
Fullt införstådd med att banken inte tar onödiga risker, särskilt inte i finanskrisens spår. I grund och botten håller jag med er bägge gaia och -MH-. Jag har inga planer eller frestande tankar att ta nya lån men dels så hade jag haft ytteligare ett argument att hålla räntan nere men också en möjlighet att belåna om något oförutsett icke önskvärt skulle inträffa.

Ta dit en egen värderingsman (ej mäklare)om du anser värdet vara fel. Du får papper på värdet och kan presentera för andra banker och din aktuella för att pressa räntor. Alltid ngn bank som är villig att gå ner lite för att få en ny kund med stabil ekonomi.

Ja så får det bli Hubbe!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.