Hej! Har en fundering någon kanske har erfarenhet av. Jag vill bygga en villa (budget ca 4 miljoner). Jag är spekulant på en tomt jag gillar som kostar 450 000. Tomten ligger strax utanför Karlshamn och där går väl en typisk villa för ca 2 miljoner. Finns kanske någon enstaka för 3-4 men det är rätt sällsynt. Frågan jag har gäller egentligen om banken ens är villig att ge lån för ett nybygge då i princip INGA "begagnade" hus går för dem pengarna.
Till saken hör också att jag och sambon gärna bor lite lantligt men idag är det ju omöjligt att bygga nytt för mindre än 3 miljoner känns det som, och då får man inget pråligt hus. Kalkylen går inte ihop på många ställen känns det som...

Någon som har erfarenhet av att bygga på en billig tomt och om det varit problematiskt att låna pga av att priset på alltsammans inte är "värt" det när allt står klart? Eller räknar banken med att det ÄR värt det?

S
Hej

vid nybygge så är utgår allt från en förhandsvärdering. Dvs vad en av banken godkänd mäklare tror att huset kommer vara värt när det är färdigbyggt. Av detta värde går det sedan att låna en procentsats om era inkomster eller anmärkningar inte begränsar tidigare

vad det kostar att bygga är irrelevant, det är vad huset är värt när det är klart i kombination mer era inkomster som sätter begränsningarna i vad banken kan låna ut.

• Gilla
Henrik Bårström
  • Laddar…
A och O när man bygger på landet brukar vara att man kan göra mycket själv, på det sättet sparar man in mycket pengar.

En kompis köpte en mindre grävare och grävde ur hela tomten själv. Sålde den sen tre år senare (efter att trädgården var klar) för samma pengar han köpt den för. Att bygga två våningar och inreda ovanvåningen själv sparar en del pengar. Att bara få stomme och tak till garaget på plats är ett annat sätt att spara pengar.

Och så bör man också ta in i bedömningen, att i slutänden, så är det värdet den dag huset är färdigt som styr hur mycket du får låna. Dvs. om marknadspriserna faller kraftigt under byggtiden så finns en risk att ni inte har råd att flytta in.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Att det är slutpriset/värderingen som avgör om banken vill låna ut pengar eller ej är jag med på…men de bryr sig inte om huset skulle värderas till dubbelt så mycket som alla andra hus i närheten? Bara min inkomst klarar det?

Frågan är väl om det blir värderat dubbelt? Du får kolla vad mäklare tror och sen gå vidare.

blade122222 blade122222 skrev:
Att det är slutpriset/värderingen som avgör om banken vill låna ut pengar eller ej är jag med på…men de bryr sig inte om huset skulle värderas till dubbelt så mycket som alla andra hus i närheten? Bara min inkomst klarar det?
Du måste ju även lägga till hur mycket pengar ni själva går in med?
Bankerna är benhårda när de gör sin kalkyl och kravet på egen insats.

Vi skulle vara uppe i ca 80% belåningsgrad vid köp/byggge av ett hus för 4 miljoner.
Frågeställningen gällde mer om bankerna ens är villiga att låna ut till bygge på landsbygden där övriga fastigheter inte är värda i närheten av vad ett nybygge skulle gå för…sen är ju de fastigheterna inte nya heller.

Får helt enkelt prata med mäklare och bank i det fallet vi hittar tomt. Tack för svaren hörni!

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.