6 048 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Banken vill ha värdering, vad innebär det?
Jag har hittat ett hus som jag ska skriva köpekontraktet nu på tisdag men det är mitt första husköp och jag har inte full koll på hur det går till.
Pratade med banken (SEB) i fredags för att se så att det var ok för dem att jag skrev på kontraktet men jag blev lite osäker sen i efterhand när jag fick detta på mailen:
Jag kan såklart ringa till banken imorgon men vill gärna veta så fort som möjligt
Pratade med banken (SEB) i fredags för att se så att det var ok för dem att jag skrev på kontraktet men jag blev lite osäker sen i efterhand när jag fick detta på mailen:
Ska jag tolka det som att det är okej att skriva på men dessa ska skickas in i efterhand och framförallt vem är det som gör värderingen? Mäklaren är från Bjurfors.
Jag kan såklart ringa till banken imorgon men vill gärna veta så fort som möjligt
Ja, jag hade frågat banken.
Om banken har synpunkter på att det skall värderas så har dom nog önskemål om vem som ska värdera också. Vissa banker (åtminstone förr) bjuder på denna värdering och skickar egen anlitad värderingsman.
Om banken har synpunkter på att det skall värderas så har dom nog önskemål om vem som ska värdera också. Vissa banker (åtminstone förr) bjuder på denna värdering och skickar egen anlitad värderingsman.
Ska såklart ringa direkt imorgon när de öppnar, ja jag misstänker också att de samarbetar med vissa.roland53 skrev:
Jag är den ende som har lagt bud på huset, så det räknas väl? Ja lånelöfte har jag på 3x köpesumman så det ska inte vara något problem med den biten.Nimajneb skrev:
Var kommer taxeringsvärde som skrivs ut i mäklarbroschyrer osv?
Enligt den så är taxeringsvärdet: 582k varav byggnadsvärde 322k (2012)
Vi har kommit överens om 415k
I dagsläget finns det pantbrev på 560k, så detta måste det ha varit värderat till en gång i tiden, ellerhur?
Nej pantbrev kan du ta ut till hur stor summa som helst, men det gör man normalt inte eftersom det kostar (tror jag) 1,5% på pantbrevssumman.
Pantbrevet använder man som säkerhet för lån. Lånegivaren kommer inte att acceptera större lån bara för att du mycket pantbrev. Lånesumman baseras på lånegivarens värdering av objektet.
Värderingen kan ske på olika sätt, som tex att dom tittar på tax.värdet ( som bestäms av skattemyndigheten), försäljningsstatistik i området, extern värderingsman eller kanske att bankkamreren själv gör ett besök.
Pantbrevet använder man som säkerhet för lån. Lånegivaren kommer inte att acceptera större lån bara för att du mycket pantbrev. Lånesumman baseras på lånegivarens värdering av objektet.
Värderingen kan ske på olika sätt, som tex att dom tittar på tax.värdet ( som bestäms av skattemyndigheten), försäljningsstatistik i området, extern värderingsman eller kanske att bankkamreren själv gör ett besök.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nja, det behöver inte vara så.stoffe88 skrev:
Man kan ta ut pantbrev på vilket belopp man vill.
Men eftersom det kostar 2% av beloppet, så tar man inte ut pantbrev i onödan.
En annan sak är ju att en fastighet faktiskt kan sjunka i värde också.
Vanvård och förfall, nyanlagd motorväg bredvid, inflygningväg till flygplats osv.
Aha, men varför tar man ut stora pantbrev / större än det man har i lån?
Vad är det värsta som kan hända om jag skriver på kontraktet på tisdag och sen värderingsmannen säger att kåken bara är värd 200k, får man då ett lån på den summan och betalar resten kontant?
Mitt viktiga fråga var egentligen om jag behövde värderingen innan jag skriv på kontraktet, fanns det ett bra svar på det?
Vad är det värsta som kan hända om jag skriver på kontraktet på tisdag och sen värderingsmannen säger att kåken bara är värd 200k, får man då ett lån på den summan och betalar resten kontant?
Mitt viktiga fråga var egentligen om jag behövde värderingen innan jag skriv på kontraktet, fanns det ett bra svar på det?
Eftersom du är ensam budgivare så kan inte banken säga att ditt pris är ett marknadsvärde.
Värderingen behövs och hamnar den på 200' så får du låna 150-170' med huset som säkerhet. Allt utöver detta får du hitta en annan finansieringsform för.
Då intresset för huset inte verkar vara så värst stort så skulle jag ta dit en värdringsman INNAN du skriver kontrakt. Hur kul vore det om du får reda på veckan efter signaturen att huset är värt flera hundratusen under vad du betalat. Du kan ju inte börja pruta i efterhand.
Värderingen behövs och hamnar den på 200' så får du låna 150-170' med huset som säkerhet. Allt utöver detta får du hitta en annan finansieringsform för.
Då intresset för huset inte verkar vara så värst stort så skulle jag ta dit en värdringsman INNAN du skriver kontrakt. Hur kul vore det om du får reda på veckan efter signaturen att huset är värt flera hundratusen under vad du betalat. Du kan ju inte börja pruta i efterhand.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vi vill ha ett sovrum till på ovanvåning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Jag vill ha ökat flöde från duschen
Badrum -
Hur dra FTX ventilation 1 plansvilla med "halvfärdigt" kanalsystem?
Ventilation -
Kan man förhandla de 15% banken vill ha i kontant?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp mig, jag vill ha glas bakom diskbänken!
Kök