Byggahus.se

Banken utövar utpressning!??

1. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem
    Jaa...

Vi har en bank sen tidigare som vi har personlån, lägenhetslån osv i, där våra lönekonton finns och alla autogiron osv.
    Dock var inte dom så sugna på att ge oss byggkreditiv så vi gick till en annan bank och ansökte om detta.
    Denna bank har skrivet på sin hemsida att man inte behöver vara kund hos dom för att få låna, dock uttryckte lånehandläggaren att dom gärna såg att vi la våra övriga bankaffärer hos dom.

Själva hade vi tänkt att kolla över allt sånt när huset är klart o lägenheten såld osv så vi flyttade inget.

För en stund sen kom vi fram till att lånet inte skulle räcka så vi tog kontakt med handläggaren och ansökte om en höjning av kreditivet.

Efter en vecka ringer han och säger att det är godkänt och handlingarna ska bara skickas ut till oss för underskrift, men samtidigt ser han att vi inte lagt våra bankaffärer hos dom så han avvaktar med att skicka ut handlingarna tills denna banks lokalkontor pratat med oss(läs fått oss att flytta allt)

Idag ringde dom från kontoret och jag svarade att vi inte ville lägga energi i att byta bank mitt upp i ett husbygge när båda även har heltidsjobb men det är ju inget jobbgt säger tanten.
    Då blir jag lite grinig och säger att det samtidigt inte känns så riktigt att en banktjänsteman utövar utpressning mot sina kunder genom att inte skicka ut lånehandlingarna utan att jag tycker att dom borde försöka vinna kunder på annat sätt.
    Jag säger även att jag sett på deras hemsida att det står att man inte behöver vara kund hos dom för att låna och säger i samma veva att om vår lånehandläggare har något emot det så får han be sin chef ringa oss för att lösa allt eller om vi går via konsumentverket. Jag frågar också om dom verkligen menar allvar med att dom ska undlåta sej att skicka ut handlingarna och på så vis få hela vårt bygge att avstanna och säger även här att det är lite fel approach för att locka kunder.

Iallafall samtalet avslutas och jag väntar nu på antingen nytt samtal från nån annan, lånehandlingar eller total tystnad med penningbrist som resultat.

Får det gå till så här? Worst case scenario om dom bråkar, hur går man tillväga smartast? Vilka instanser?
    Inte för att jag tror det ska behövas då jag brukar kunna övertyga de flesta om att jag har rätt när jag väl blir fly förbannad, men ifall att...

Tips, råd?

2. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Re: Banken utövar utpressning!??

Jag förstår att er situation är jobbig, när nu pengarna behövs snabbt. Jag har dock svårt att se det som utpressning. Det är ju inte så att de är skyldiga att höja ert kreditiv bortom vad de tidigare utlovat, utan det är ju faktiskt ni som ber dem om det. Att de då vill ha något i gendäld ser inte jag som utpressning.

Om de däremot hade skrivit på att ge er kreditiv och sedan vägrat betala ut pengarna för detta förrän ni gjort något ni inte kommit överrens om, då skulle jag se det som utpressning.

Detta sagt vill jag dock ändå säga att det tycks som om banken varit något osmidig. Om jag vore dig skulle jag dock vänta med eventuell "hämnd" mot banken tills du är mindre beroende av den. Byt till denna bank nu (det tar faktiskt ytterst lite tid ifall din bank-kontakt är kompetent), och sedan när allt är färdigt med huset kan du i lugn och ro byta bank till en annan med hänvisning till att de skött det här illa.

Då kan du både få pengarna snabbt nu, och ändå slippa att stödja dem i framtiden genom att ha ditt lån där.

3. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Hej.
    Ännu står vi inte utan pengar, men inom ganska kort tid lär det vara dags.
    Att dom inte har nån skyldighet att höja vet jag, men vi lämnade in en ansökan som dom godtog, precis som när vi ansökte om första kreditivet.
    Att inte godkänna höjningen hade bara skjutit dom själva i ryggen då vi inte kunnat bygga klart huset vilket då skulle göra att dom aldrig skulle kunna få tillbaks pengar av oss heller...

Vi får väl se om dom hör av sej eller inte, och vad dom kommer säga.
    Som du skriver kan man ju alltid flytta nåt till dom temporärt i värsta fall och sen byta, men jag ser hellre att vi i lugn och ro kan få göra på vårat vis och lägga energi i allt med nya bankkontakter när vi väl är klara med allt...

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

Det går ju att resonera som så att banken vill se era övriga affärer. Om ni har resten av era affärer där så ser ju banken snabbare om något inte stämmer, typ att en lön plötsigt inte kommer in längre.

Sedan kan mna ju ha synpunkter på deras upplägg med sekvensen mellan beviljande och kravställande.

Men jni har väl igentligen bara 2 alternativ:

1. Byt bank för kreditivet (troligen jättemycket jobb).

2. flytta era affärer som banken vill, bör inte vara lika mycket jobb.

5. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

eller 3: Göra efter egna önskemål, köra på som idag med resten i nuvarande bank.

Som sagt, skriver dom ut på sin hemsida att man inte behöver ha dom som bank för att få ett bolån så ska dom hålla det!

Att sen när lghetslån är löst, privatlån ska ses över och bolån på huset ska läggas upp se över hur vi kan sköta våra bankaffärer genom dem är trevligt....

Vet inte om jag ska ge dom någon dag till eller om jag ska ringa och diskutera med handläggaren.

kanske kan förhandla lite om inte annat..

6. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Det är ju stor skillnad mellan ett bolån och ett byggnadskredititv. Vid ett byggnadskreditiv har ju faktiskt banken inte någon direkt säkerhet för sina utlånade pengar. Ett halvfärdigt hus är inte värt så mycket, så jag förstår att banken gärna ser att ni flyttar alla era bankaffärer till dom, för att kunna få en helhetsbild.

Banken var ju klar i sitt besked när ni fick ert första byggnadskreditiv godkänt att de gärna såg att ni flyttade era övriga affärer till dom och när ni nu vill öka kreditivet anser inte jag att det är konstigt att banken vill ha er som helkunder.

7. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

Kvalificerat skitsnack, dom vill flytta övriga bankaffärer för att dom vill tjäna pengar på dom.
    Tycker det är riktigt fult och oetiskt att göra på det sättet, antingen bedömer dom att dom kan höja kreditivet eller inte, också tar man betalt för den tjänsten och tjänar pengar på den. banken får ju inte mer säkerhet för att man flyttar dom övriga bankaffärerna, så där finns ju inga argument för att flytta dom överhuvudtaget. Men dom tar väl sin chans: Mmmmm inga bankaffärer, inga pengar............grisigt var ordet. :p

8. E
    Medlem · Stockholm · 2 316 inlägg

Eld

Medlem

I din situation skulle jag nog gå med på deras krav nu men när det är dags att placera inteckningslånen skulle jag definitivt byta till annan bank och även berätta både för handläggaren och hans/hennes chef varför jag byter bank.

9. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Det är ingen höjdare att vara i er situation där ni är helt beroende av banken och banktjänstemannens tyckande och tänkande. Jag håller med Ksund, lös det primära problemet först (se till att få pengarna) och ta strid senare när ni befinner er i ett mindre trängt läge och i mindre beroendeställning till banken.
    Personligen skulle jag nog öppna konton och lite annat som de vill att ni ska göra, men inte avsluta engagemanget hos den andra banken. När ni fått kreditivet så kan ni helt sonika avsluta kontona igen, eller i vilket fall som helst strunta i att använda den nya bankens tjänster.  Om banken senare upptäcker detta kan ni ta diskussionen då, fast då har du ett mycket bättre utgångsläge rent beroendemässigt. Se bara till att inte träffa några avtal (varken skriftliga eller muntliga) om att ni ska flytta över alla era bankaffärer till den nya banken.

Glöm inte att meddela din nuvarande bank att du har för avsikt att byta bank pga att de inte ville höja kreditivet. Det kanske kan få dem på andra tankar också, man vet aldrig.

Nu är jag ingen expert på hur bankerna gör riskbedömningar men man ska nog inte heller vara säker på att "de skjuter sig själva i ryggen" och de inte höjer kreditivet. De har antagligen gränser för hur stora kreditiv de kan ge (i förhållande till värdena på fastigheten osv) och anser att om risken blir för stor så stryper de pengakranen vare sig huset blir färdigbyggt eller inte. De får tillbaka en viss summa genom försäljning av det ofärdiga huset, resten jagar de er på i resten av era liv och det de inte får tillbaka av er blir en
    "kreditförlust" och hamnar bara som en post i årsredovisningen för bankens del. Det kan också vara så att ni ligger på gränsen av vad som är ok att låna via kreditiv och det är därför som er första bank säger nej. Den nya banken tar en större risk som er gamla bank inte vågar ta, och vill därför ha lite mer koll på er ekonomi.  Det är ju bara om ni kan betala räntorna som banken fått ut något av att ta risken (det är sällan en bank gör något för sina kunder enbart för att vara snälla enligt min mening).

Jag tycker ni också ska kontakta Konsumenternas bank och finansbyrå (http://www.konsumentbankbyran.se/). De borde kunna ge lite tips om hur ni ska agera. De har hjälpt mig några gånger när jag har "haft problem" med banken.

10. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

brabyggare, jag vet inte om du missuppfattat mitt inlägg eller om jag missuppfattar ditt.

Det är en ny bank vi har vårt byggkred i, och det är även denna bank som gett oss godkänt en höjning men inte skickar ut handlingarna förrns vi flyttat våra bankaffärer till dom.

Vi har fått en förhandsvärdering på 1,8miljoner och fått godkänt en höjning på kreditivet till 1,6miljoner...
    om han skickar ut pappren...

Att säga till denna bank att vi tänker byta bank för att dom inte vill höja kreditivet går alltså inte eftersom vi inte har nåt annat förutom byggkred och ett kreditkort hos dom :) Dom vill ju som sagt få oss till kunder... Genom utpressning istället för bra erbjudanden...

men jag får väl ringa banktjänstemannen någon dag och fråga om han tänkt skicka ut handlingarna och om han inte vill det så får han nog erbjuda mej lite godis ifall jag ska flytta mina bankärenden till honom istället för att ställa till ett helvete för dom.

Annars blir det hårda vägen med samtal till chefen hans, till tv, till tidningar, till konsumentverket och säkerligen flera instanser man hittar på vägen.
    Mej ska man inte jävlas med, och står det som det står på deras hemsida så har dom enligt mej inte någon rätt att jävlas.

11. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Sorry, då missuppfattade jag. Jag fick för mig att den gamla banken gett första kreditivet och sedan fick ni nytt kreditiv hos annan bank. Sorry.

Har du ett underskrivet avtal som säger att du ska få pengarna eller är det bara ett muntligt löfte från en banktjänsteman? Muntliga löften är *ingenting* värda om du ska bråka med en bank, tro mig! Om du inte har klara papper på att du ska få pengarna tycker jag fortfarande att du ska se till att få pengarna först, det måste vara prio 1.  Innan du har påskrivna papper på att de lovat er pengar kan allt hända (det är inte klart innan det är klart). I värsta fall kan de helt enkelt vägra att höja kreditivet. De tar en risk och vill ha lite betalt för denna risk (förutom räntorna) genom att ni flyttar era andra bankaffärer till dem,  business as usual. Diskussionen om deras beteende  är bättre att ta sedan när pengarna är "safe".  När allt är klart så skicka ett brev till ansvarig för klagomål i högsta ledningen i banken. Det tipset fick jag från konsumenternas bank och finansbyrå när min bank inte klarade av att adressändra korrekt när jag flyttat. Efter att i ett helt år behövt hämta mina kontoutdrag hos min granne och varje månad ringt, mailat och besökt dem blev jag irriterad och skrev ett brev. Det tog inte många dagar innan adressändringen var genomförd och kontorschefen ringde personligen upp och bad om ursäkt... Inte lika viktigt som ditt ärende men oj så skönt det kändes...

12. C
    Medlem · 9 093 inlägg

Jag blev tvungen att byta bank för att få igenom ett låneerbjudande på futtiga 120 000:-
    Det löjliga i sammanhanget var att jag redan hade alla mina affärer på ett annat kontor i samma bank (SEB). Jag var alltså snarare tvungen att byta kontor inom samma bank. Visserligen kunde jag ju i och med detta behålla kontonummer, etc. men jag var tvungen att skriva på en massa papper och sk*t. Mina argument att SEB är SEB oavsett vilket kontor som gett mig erbjudandet och att jag lätt bara kunde byta tillbaka efter att papprena blivit påskrivna bemöttes med noll förståelse från bankens sida.

Lärdomen är att de är en viktig faktor i förhandligarna med banken att du har alla dina affärer där. Du kan ju som sagt byta tillbaka så fort du fått klart. Om det är värt strulet eller inte får du avgöra själv, ett tips är att kräva att de fixar allting åt dig vilket de brukar göra utan problem om du bara skriver på en fullmakt.

/C

13. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem

Update.
    Igår ringde min sambo och jagade handläggaren för att få ett svar, och tillslut ringde han henne.
    Hennes reaktion var "fy fan vilken dryg person" och han snackade då om kontraktsbrott och att vi skulle skrivit på papper där vi sa att vi ska byta till dem osv.
    Det vet jag att vi inte gjort, bara pappren om att vi får betala 1,5% i straff om vi inte lägger bolånen hos dem första året.

Iallafall, jag ringde även vår gamla bank igår och dom skulle räkna på om dom ville ta "över" allt till sej och ska höra av sej under veckan.

Men idag ringde handläggaren som försökte utpressa och sa att även om dom anser att vi gjort kontraktsbrott kommer dom skicka ut nya handlingarna nu för påskrift.

Så jag ser det som att vi segrat för tillfället, och kan koncentrera oss på våra arbeten och husbygget igen (gör ju allt själv sågottsom, så det är lite att tänka på)

14. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Det finns bara en lösning->byt bank (eller rättare sagt, kontor). Tänk på att bankrelationen skall pågå så länge ni har lån och det är väl troligt att det är resten av livet. Det gäller troligen inte bara huslånet utan allt annat som kan dyka upp runt ekonomin också. Det är enormt viktigt att ha en bankkontakt som man har förtroende för och det du berättar låter inte bra hittills. Jag har lärt mig att det är just kontoret och banktjänstemannen/kvinnan som är det primära, vilken bank det är spelar faktiskt mindre roll. De mindre kontoren är oftast de bästa eftersom de har mindre antal kunder, relationen blir mer personlig, och de måste vara pragmatiska vad gäller kundhanteringen. De flesta banker har individuell räntesättning så man kan spela ut dem mot varandra, men jag betalar dessutom gärna någon tiondels ränta extra för att veta att allt fungerar utan strul.

15. T
    Medlem · stockholm · 144 inlägg

toysoldier

Medlem

Ett tips!

I en bra affärsuppgörelse SKALL alltid finnas TVÅ nöjda parter. Har man inte det så kommer man alltid att ha en dålig relation.
    Er bankkontakt var tydligen inte nöjd med sin del av affären och presenterade därför ett förslag som skulle tillfredställa honom.
    Jag hade i detta läge talat om för honom att, om övriga affärer skall flyttas skall detta också värderas som en ny affärsuppgörelse. Mitt önskemål hade varit en motprestation från banken på tex. ränterabatt, fri visa-kort i x-år, lägre courtage på aktieaffärer etc.

I ert läge skulle jag höra med banken om man kan dra ett streck över det som varit och ta upp förhandlingen igen. Men det kanske är för sent?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.