Hej!

Kan man sätta en s k bänkdiskmaskin under diskhon och därmed spara bänkutrymme samt slippa kostnaden för att anlita en elektriker för att dra el till en ”riktig” diskmaskin? Har väldigt ont om plats på själva diskbänken så där går det inte att ha den tyvärr. Också väldigt ont om plats för att sätta in en riktig maskin - utöver kruxet med kostnad för att anlita elektriker. Bifogar bilder på hur det ser ut under diskhon och vid kranen - jag är helt rudis på sånt här men enligt fastighetsskötaren är det förberett för vatten/avlopp. Bor alltså i hyresrätt. Tack på förhand!

• Närbild av en blandare ovanpå en diskbänk med en tvålpump i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vattenrör och avlopp under diskhon, med synliga anslutningar och grå slang, i en hyresrätt med begränsat utrymme för diskmaskin.
    Skapa konto
  • Två vita rör isolerade med material och ett grått korrugerat avloppsrör under diskhon.
    Skapa konto
  • Hållande en flexibel metallslang under diskho med avloppskopplingar och rör.
    Skapa konto
  • Rör och installationer under diskhon med plats för bänkdiskmaskin i hyresrätt.
    Skapa konto
  • Rör och avlopp under diskho med anslutningar för vatten och avlopp i hyrkök.
    Skapa konto
  • Utrymmet under diskhon visar rörsystem med gråa avloppsrör och metallslang, potentiellt för en bänkdiskmaskin.
    Skapa konto
  • Pipes and plumbing under a kitchen sink, showing drainage setup and preparation for water and drain connections.
    Skapa konto
  • Vatten- och avloppsrör under diskbänken, med synliga kopplingar och slangar redo för installation av bänkdiskmaskin.
    Skapa konto
  • Rörsystem under diskbänk med anslutningar för vatten och avlopp, inklusive grå avloppsslang och vitisolerade rör, redo för bänkdiskmaskin.
    Skapa konto
  • Diskbänksskåp under diskho med rör och avloppsanslutningar synliga; plats för att installera en kompakt diskmaskin.
    Skapa konto
  • Utrymmet under diskhon med synligt avloppsrör och vattenanslutningar. En flaska rengöringsmedel och andra hushållsartiklar vid sidan.
    Skapa konto
Det är förberett för vatten och avlopp men du behöver även el till en bänkdiskmaskin. Vet dock inte hur vettigt det är att stänga in en sådan i ett skåp?

RoTe
Får den plats där så kör på, dra skarvsladd till den när du diskar från ett jordat uttag.

• Gilla
Am73
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det är förberett för vatten och avlopp men du behöver även el till en bänkdiskmaskin. Vet dock inte hur vettigt det är att stänga in en sådan i ett skåp?
Jag tänkte inte ha skåpsdörr framför för jag antar att det liksom behöver vara lite ”luftigt” där?

RoTe RoTe skrev:
Får den plats där så kör på, dra skarvsladd till den när du diskar från ett jordat uttag.
Tack för svar! Är ”stålslangen” jag håller i till för inlopp/avlopp? Helt rudis som sagt..

RoTe
A Am73 skrev:
Tack för svar! Är ”stålslangen” jag håller i till för inlopp/avlopp? Helt rudis som sagt..
Vatten kommer från kranen så klart, avloppet är av plast. Du kanske skulle kolla på Youtube om det finns nån instruktionsvideo.

• Gilla
Am73
  • Laddar…
Jag har haft en bänkdiskmaskin i ett underskåp. Det som var ett problem för mig var att få avloppsanslutningen lågt nog. Den jag hade kunde inte pumpa avloppsvattnet över sin översida. Och när man gör specialanslutningar till avloppet långt ner i skåpet måste man se till att inte avloppsvatten från vasken kan rinna genom slangen in i diskmaskinen. Annars inga problem. Jag hade skåpdörren stängd framför maskinen. Men argumentet om el förstår jag inte riktigt. En bänkdiskmaskin behöver el lika mycket som en golvmodell.

• Gilla
Am73
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vatten kommer från kranen så klart, avloppet är av plast. Du kanske skulle kolla på Youtube om det finns nån instruktionsvideo.
Tack, ska söka där. Såg att det finns bänkdiskmaskiner som man fyller på manuellt med vatten från kanna men smidigare om man kan koppla vattnet såklart. Undrar vad mojängen på kranen är för nåt och som sagt även den ”lösa” smala stålslangen?

A Avemo skrev:
Jag har haft en bänkdiskmaskin i ett underskåp. Det som var ett problem för mig var att få avloppsanslutningen lågt nog. Den jag hade kunde inte pumpa avloppsvattnet över sin översida. Och när man gör specialanslutningar till avloppet långt ner i skåpet måste man se till att inte avloppsvatten från vasken kan rinna genom slangen in i diskmaskinen. Annars inga problem. Jag hade skåpdörren stängd framför maskinen. Men argumentet om el förstår jag inte riktigt. En bänkdiskmaskin behöver el lika mycket som en golvmodell.
Tack för svar! Jag har förstått det som att en Bänkdiskmaskin går att plugga in i ett helt vanligt vägguttag medan en riktig maskin behöver särskilt uttag med annan speciell spänning?

A Am73 skrev:
Undrar vad mojängen på kranen är för nåt och som sagt även den ”lösa” smala stålslangen?
Den omspunna oanslutna slangen är avsedd för vatten till diskmaskin. Och du stänger av eller sätter på det med vredet längst ner på blandaren.

• Gilla
Am73
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den omspunna oanslutna slangen är avsedd för vatten till diskmaskin. Och du stänger av eller sätter på det med vredet längst ner på blandaren.
Tack!

A Am73 skrev:
Tack för svar! Jag har förstått det som att en Bänkdiskmaskin går att plugga in i ett helt vanligt vägguttag medan en riktig maskin behöver särskilt uttag med annan speciell spänning?
Bänkdiskmaskin precis som golvdiskmaskin kopplas vanligen i ett vanligt vägguttag. Och det har du inget i skåpet vad det ser ut. Det går att lösa med en skarvsladd. Men somliga skulle rynka på näsan åt den lösningen.

A Avemo skrev:
Bänkdiskmaskin precis som golvdiskmaskin kopplas vanligen i ett vanligt vägguttag. Och det har du inget i skåpet vad det ser ut. Det går att lösa med en skarvsladd. Men somliga skulle rynka på näsan åt den lösningen.
Jaha, fastighetsskötaren sa att det krävs helt annan speciell eldragning för riktig diskmaskin och att jag måste ta hit professionell elektriker för det.

A Am73 skrev:
Jaha, fastighetsskötaren sa att det krävs helt annan speciell eldragning för riktig diskmaskin och att jag måste ta hit professionell elektriker för det.
Nåt om att det måste gå på en ”egen krets” eller dylikt

Måste och måste. Normalt har man en egen grupp till diskmaskinen. Om du kopplar den i samma uttag som en vattenkokare är det risk att säkringen löser om du använder dem samtidigt. Detta oavsett bänk- eller golvdiskmaskin. Det är standard vid nybyggen att ha en egen grupp till diskmaskin. Men det händer ingenting farligt om du inte har det.

• Gilla
Am73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.