Hej!
Kan man sätta en s k bänkdiskmaskin under diskhon och därmed spara bänkutrymme samt slippa kostnaden för att anlita en elektriker för att dra el till en ”riktig” diskmaskin? Har väldigt ont om plats på själva diskbänken så där går det inte att ha den tyvärr. Också väldigt ont om plats för att sätta in en riktig maskin - utöver kruxet med kostnad för att anlita elektriker. Bifogar bilder på hur det ser ut under diskhon och vid kranen - jag är helt rudis på sånt här men enligt fastighetsskötaren är det förberett för vatten/avlopp. Bor alltså i hyresrätt. Tack på förhand!
Kan man sätta en s k bänkdiskmaskin under diskhon och därmed spara bänkutrymme samt slippa kostnaden för att anlita en elektriker för att dra el till en ”riktig” diskmaskin? Har väldigt ont om plats på själva diskbänken så där går det inte att ha den tyvärr. Också väldigt ont om plats för att sätta in en riktig maskin - utöver kruxet med kostnad för att anlita elektriker. Bifogar bilder på hur det ser ut under diskhon och vid kranen - jag är helt rudis på sånt här men enligt fastighetsskötaren är det förberett för vatten/avlopp. Bor alltså i hyresrätt. Tack på förhand!
Jag har haft en bänkdiskmaskin i ett underskåp. Det som var ett problem för mig var att få avloppsanslutningen lågt nog. Den jag hade kunde inte pumpa avloppsvattnet över sin översida. Och när man gör specialanslutningar till avloppet långt ner i skåpet måste man se till att inte avloppsvatten från vasken kan rinna genom slangen in i diskmaskinen. Annars inga problem. Jag hade skåpdörren stängd framför maskinen. Men argumentet om el förstår jag inte riktigt. En bänkdiskmaskin behöver el lika mycket som en golvmodell.
Tack, ska söka där. Såg att det finns bänkdiskmaskiner som man fyller på manuellt med vatten från kanna men smidigare om man kan koppla vattnet såklart. Undrar vad mojängen på kranen är för nåt och som sagt även den ”lösa” smala stålslangen?RoTe skrev:
Tack för svar! Jag har förstått det som att en Bänkdiskmaskin går att plugga in i ett helt vanligt vägguttag medan en riktig maskin behöver särskilt uttag med annan speciell spänning?A Avemo skrev:Jag har haft en bänkdiskmaskin i ett underskåp. Det som var ett problem för mig var att få avloppsanslutningen lågt nog. Den jag hade kunde inte pumpa avloppsvattnet över sin översida. Och när man gör specialanslutningar till avloppet långt ner i skåpet måste man se till att inte avloppsvatten från vasken kan rinna genom slangen in i diskmaskinen. Annars inga problem. Jag hade skåpdörren stängd framför maskinen. Men argumentet om el förstår jag inte riktigt. En bänkdiskmaskin behöver el lika mycket som en golvmodell.
Bänkdiskmaskin precis som golvdiskmaskin kopplas vanligen i ett vanligt vägguttag. Och det har du inget i skåpet vad det ser ut. Det går att lösa med en skarvsladd. Men somliga skulle rynka på näsan åt den lösningen.A Am73 skrev:
Jaha, fastighetsskötaren sa att det krävs helt annan speciell eldragning för riktig diskmaskin och att jag måste ta hit professionell elektriker för det.A Avemo skrev:
Måste och måste. Normalt har man en egen grupp till diskmaskinen. Om du kopplar den i samma uttag som en vattenkokare är det risk att säkringen löser om du använder dem samtidigt. Detta oavsett bänk- eller golvdiskmaskin. Det är standard vid nybyggen att ha en egen grupp till diskmaskin. Men det händer ingenting farligt om du inte har det.