Byggahus.se

Bank som accepterar förälder som medlåntagare

1. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Jag undrar om någon nyligen har lyckats ta ett bolån med hjälp av en förälder. Jag har en god inkomst, min fru studerar och med extraarbete och studiemedel så är det inga problem att leva, dock räknas ju CSN inte som en giltig inkomst. Hon är klar årskiftet 21/22 och är garanterad jobb då. Min pappa har väldigt god inkomst (pension) och har erbjudit sig att stå som medlåntagare tills min fru är på banan och kan lösa ut honom (ca 2 år). Jag trodde vid en snabb googling att det inte skulle vara några större problem att lösa detta. Vi kommer att söka på en lånebit som är ung 2 milj under vad vi får lov att låna enligt ett lånelöfte. Så inkomsterna är det inget problem med, MEN dom flesta bankerna verkar bara godkänna en förälder om det gäller 1.a bostaden och eller man är under ett visst antal år. T ex 28. Detta stämmer således inte in på oss.

Så...är det någon som har lyckats få hjälp hos en bank med liknande setup så är jag mycket tacksam. Vi jobbar lite mot tiden här också... som alltid.
    Tack på förhand.

• Laddar…
  2. oscar_uppsala
    Renoveringsnovis · Stockholm · 49 inlägg

oscar_uppsala

Renoveringsnovis
    Det låter konstigt att banken skulle ha något problem med att godkänna en medlåntagare som är förälder, oavsett ålder. Det kanske är så att det är ett problem att han är pensionär och att det är kombinationen student-pensionär som banken har svårt med.

Kan ni inte låna pengar av din far istället så att lånekostymen hos banken blir mindre? Om du har god inkomst är ju också frågan hur mycket du får låna om du ensam ansöker om lånet? Då är det din inkomst som styr maxbelåningen.

Sedan brukar det vara betydligt enklare att försöka få kontakt med en bankman och ta ett möte utifrån era speciella förutsättningar.

Stort lycka till! :)

• Laddar…
  3. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 717 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Banker är knepiga nu. De är inte heller sugna på att få borgen från pensionärer heller vad jag vet. Blue Step Bank verkar ha lägre ribba och högre ränta

• Laddar…
  4. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 693 inlägg

Appendix

Husägare
    Svaren du fått är anledningen. Det är så att förälder som är pensionär som är problemet. Medlåntagaren ska ha en trygg inkomst.

Pensionären anses tyvärr som en dålig kund idag. Säljaren till mitt hus hade i princip blivit nekad bolån för bostadsrättsköp, så för henne var det viktigt att gå ut så mycket som möjligt vid försäljningen.

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har inte heller hört att det skulle vara ngt. problem med att du måste vara uinder en viss ålder för att få ha förälder med på lånet.

Däremot så är banker väldigt restriktiva med lån till pensionärer. Att du har en viss pension idag är en sak. Oftast så ser din tjänstepension ut så att man kan säga med säkerhet att du får lägre pension när du passerar typ 75 år. För yngre människor kan banken räkna med att du rent statistiskt kommer att ha högre inkomst om 5 - 10 år. För en pensionär vet banken med säkerhet att pensionen kommer att vara lägre om 10 år eller så.

6. H
    Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg

hempularen

Moderator
    Vi hade den diskussionen med banken när vi började titta på att köpa fritidshus för ett par år sedan. Vi var då lite osäkra på om vi skulle behöva gå in tillfälligt som medlåntagare för vår dotter, som just hade tagit examen, och då hade den vanliga 6 månaders provanställningen. Då blev banken lite orolig över vår totala lånevolym. Just då var detta med medlåntagare bara hypotetiskt, och det skulle i så fall bara blivit i 3 - 4 månader.

Men banken tittade då på vilken pension vi förväntades ha år 2033, och tyckte vi låg lite nära skuldkvoten. Men det var ändå OK. Att medlåntagandet förväntades vara till Dec. 2018, och att vi egentligen skulle klara fritidshusköpet kontant, helt utan ytterligare lån var inget de ville ta med i bedömningen.

Sedan när det väl kom till kritan med köp för dottern, så var hon redan klar med provanställningen, då var istället problemet med hennes sambo som just hade tagit examen, och hade en provanställning. Men det var inget problem, de bedömde hans anställning som säker nog.

Och när vi väl köpte fritidshus nu i somras, så var det en ny handläggare som började med att begära en ny pensionsprognos, men efter ett par minuters diskussion kom fram till att det var onödigt. Då hade vi precis samma situation med vår son istället, han har arbetat i 5 år efter examen. Men ville byta upp sig från sin lilla etta nu i våras, och bytte samtidigt arbetsgivare, med ny provanställning. Så vi trodde att det i värsta fall skulle behövas vår medverkan. Där frågade handläggaren bara "tror du att du vill fortsätta vara anställd efter provanställningen?". Sedan var även hans lån klart.

7. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Hej. Nekandet kom så fort jag nämnde att det var min pappa, vi hade inte ens kommit in på ålder eller inkomst. Till detta hör dessutom att båda mina föräldrar sökt bolån för ca 1 år sedan för att se om dom kunde flytta. Och dom fick lånelöfte utan problem då. Så själva pensioneringsbiten borde inte vara ett problem. Lite högre risk ja men det är tidsbegränsat och inkomst skjuter över ganska duktigt.
    Jaja tack för input.

8. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Ja jog hoppas att dem inte är för knepiga bara.
    Bluestep finns men jag vet inte om det är värt att gå den vägen....
    Dessutom är detta bara för ca 2 år och jag har för mig att dom har en minimgräns på 3 år eller mer?

9. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Hej, man skulle kunna tro detta men så långt hade vi inte ens kommit.Se mitt inlägg #7

10. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Hej, han är 69 och det handlar om ca 2 år men så långt kom vi som sagt aldrig..

11. D
    Medlem · 24 inlägg

Dr Benz

Medlem
    Hej, det här låter ju bra. Får man fråga vilken bank det gäller? För kan vi bara få till en diskussion så tror jag att det skulle underlätta. Du kan gärna skicka meddelande om du inte vill skriva offentligt.
    Tack på förhand.

12. S
    Besserwisser · 148 inlägg

sjoelund

Besserwisser
    De har ingen minimigräns på år vad jag vet, men det är förhöjd ränta första året/åren (och löser du lånet får du betala det som en avgift). Ganska saftiga pengar, många 10000-lappar det motsvarar i uppläggningsavgift.

• Laddar…
  13. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 276 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Innan vi köpte hus så var vi inne på att byta till en större lägenhet, då jag genom facket hade förmånliga erbjudanden hos Danskebank så pratade vi med dem.
    Vi var i en liknande situation, fast kanske lite yngre än er om jag tolkar det hela rätt.
    Så vi pratade med en bankman på det lokala kontoret om att en förälder skulle stå som medlåntagare, då frun på den tiden inte tagit sin examen ännu. Det skulle inte vara några som helst problem, vi behövde bara skicka in en ansökan online.

Sagt och gjort så skickade vi in en ansökan, allt verkade lugnt.
    Efter några dagar så kontaktade en annan bankman oss som frågade hur vi tänkt att det här skulle gå vägen, föräldern kunde ju dö när som helst...
    Då var ändå föräldern i god vigör och jobbade fulltid med ett välbetalt jobb.

Vi missade lägenheten, men stannade i vår dåvarande/nuvarande bank och köpte ett hus istället, då utan medlåntagare.

• Laddar…
  14. A
    Medlem · 1 064 inlägg
    Prova om du kan ta lånet själv... nämn ingen mer för lånet

15. R
    Medlem · 1 929 inlägg
    Nej. Om pensionären har en god pension är det inga problem.
    Tog ihop med min far på vårt hus, av ungefär samma anledning.
    Nu har han ju inte någon dålig pension men det var absolut inte ett enda bekymmer när Länsförsäkringar tog hand om det. Men jag bytte således bank för att de var de enda som ens ville prata med mig.
    Handelsbanken ljög mig rakt upp i ansiktet och sa att jag skulle få låna pengarna ensam. Swedbank tittar jag inte åt då den handläggaren kostade mig ett bra hus till bra pris då hon inte tyckte singlar skulle bo i hus.

Så LF med medlånare som är pensionär funkade för mig.
    Dock så var ju kravet att jag skulle amortera kraftigt från bankens håll. Vilket jag tyckte var en bra ide då jag kommer skriva över det helt på mig nästa år =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.